Gjest Bruker-245639 Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Mest sansynlig er dette et barnslig stunt fra de som ønsker mest mulig kristenindoktrinerig i skolen og har null rot i virkeligheten Da burde det ikke ta lang tid før han er sparket, men jeg har en følelse at det ikke vil skje. Dette er en demonstrasjonskole, har gode elever, en slike skole driver ikke med barnslige stønt. Det kan være han overdrev, men uten tvil så tror han på det han gjør. Det er en kvinne. Skolen har en høy andel fremmedkulturelle. Klagen kom fra en ikke-religiøs forelder. Ergo, rektor viser hvorfor kvinner ikke bør være ledere. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Vel det virker jo som om flertallet ønsker å beholde juletradisjonen i skolen. Hva med friheten til de individene som ikke ønsker religion i skolen? Individuell frihet betyr ikke at du har rett til å stoppe majoriteten i å gjøre ting de har lyst på. De bør ha rett til å ikke delta, men de har ikke rett til å stoppe andre, fordi det er provoserende for dem. 1 Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Hva har det å si om teksten på en julesang er nananan eller hva som helst annet? Eller om det heter jul eller desemberfeiring? Hvorfor hisse seg opp over slike detaljer? Lenke til kommentar
Lite kreativt navn Skrevet 14. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2016 Du oppfatter dette som støtende kanskje? Er du virkelig så fintfølende? Det er beklagelig og absurd at vår kultur sensoreres. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Det er en kvinne. Skolen har en høy andel fremmedkulturelle. Klagen kom fra en ikke-religiøs forelder. Ergo, rektor viser hvorfor kvinner ikke bør være ledere. Jeez. Her går vi all in... Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Du oppfatter dette som støtende kanskje? Er du virkelig så fintfølende? Det er beklagelig og absurd at vår kultur sensoreres.Neida slapp av vi bare endrer litt på den. Slik har det altid vært med kultur, den endrer seg med tiden. Ingenting farlig med dette. Det er helt naturlig. Folk må slutte å bekymre seg over trivialiteter som dette. Det er ikke noe å bruke energi på Endret 14. desember 2016 av Anatman Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Slik jeg forstår det så ser du på dette som et angrep på tradisjon, kultur, religion osv. I mitt syn så er det feil å nekte barn å synge Deilig er Jorden, men det eksisterer ingen riktig måte å feire jul på. Både du og jeg er relativt gamle og utdaterte på dette emnet, og våres tradisjon er ikke barna sin tradisjon. Nei, egentlig ikke. Jeg ser på dette som en forsettelse av postmoderne verdier. Hvor man forsurer tilværelsen for andre, og slutter å bry seg om virkelige problemer, fordi man skal alltid bli mer og mer "progressiv". Hver gang man har vunnet en kamp, så må man finne noe nytt. Til slutt får vi galskap og et samfunn som folk prøver å flykte fra. Om det er kristen doktrine eller anti-religiøs doktrine har ingenting med din personlige frihet å gjøre. Den personlige friheten er barna sin rett til å synge Deilig er Jorden i friminuttene, eller uttrykke sin vilje til å synge Deilig er Jorden sammen med resten av barna og få lov av læreren/skolen til å gjøre dette. At skolen prøver å unngå religiøst belastede sanger ser jeg ingenting galt i, men man bør likevel gi individet rett til å uttrykke sin religion gjennom f.eks. julesanger. Derfor synes jeg at denne sensuren er en innskrenkelse av personlig frihet, men å oppfordre til, og følge med i, den ikke-religiøse trenden er det ingenting i veien med, og det er litt teit å tolke det som et hån mot "muh heritage" når vår tradisjon bare er en personlig romantisering av vår egen oppvekst. De eneste som bryr seg, er ideologene. Jeg er ikke kristen, men når jeg var i USA så var jeg i kirken hver søndag og jeg sang i koret. Jeg sa masse som jeg ikke tror på, men betydde det noe, det er bare ord. Resultatet av at vi alltid prøver å tilpasse oss alle som kan bli krenket er at vi mister vår personlige frihet og vi slutter å fokusere på seriøse problemer. Bare se på Sverige, voldtektsraten deres har gått til himmels og boligkrisen er total, mens de fokuserer på å bytte ut han og hun med hen. 1 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Selv som ateist har jeg ikke noe i mot julesanger eller feiring siden det er mer tradisjon enn en religiøs høytid. Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Slik jeg forstår det så ser du på dette som et angrep på tradisjon, kultur, religion osv. I mitt syn så er det feil å nekte barn å synge Deilig er Jorden, men det eksisterer ingen riktig måte å feire jul på. Både du og jeg er relativt gamle og utdaterte på dette emnet, og våres tradisjon er ikke barna sin tradisjon. Nei, egentlig ikke. Jeg ser på dette som en forsettelse av postmoderne verdier. Hvor man forsurer tilværelsen for andre, og slutter å bry seg om virkelige problemer, fordi man skal alltid bli mer og mer "progressiv". Hver gang man har vunnet en kamp, så må man finne noe nytt. Til slutt får vi galskap og et samfunn som folk prøver å flykte fra. Om det er kristen doktrine eller anti-religiøs doktrine har ingenting med din personlige frihet å gjøre. Den personlige friheten er barna sin rett til å synge Deilig er Jorden i friminuttene, eller uttrykke sin vilje til å synge Deilig er Jorden sammen med resten av barna og få lov av læreren/skolen til å gjøre dette. At skolen prøver å unngå religiøst belastede sanger ser jeg ingenting galt i, men man bør likevel gi individet rett til å uttrykke sin religion gjennom f.eks. julesanger. Derfor synes jeg at denne sensuren er en innskrenkelse av personlig frihet, men å oppfordre til, og følge med i, den ikke-religiøse trenden er det ingenting i veien med, og det er litt teit å tolke det som et hån mot "muh heritage" når vår tradisjon bare er en personlig romantisering av vår egen oppvekst. De eneste som bryr seg, er ideologene. Jeg er ikke kristen, men når jeg var i USA så var jeg i kirken hver søndag og jeg sang i koret. Jeg sa masse som jeg ikke tror på, men betydde det noe, det er bare ord. Resultatet av at vi alltid prøver å tilpasse oss alle som kan bli krenket er at vi mister vår personlige frihet og vi slutter å fokusere på seriøse problemer. Bare se på Sverige, voldtektsraten deres har gått til himmels og boligkrisen er total, mens de fokuserer på å bytte ut han og hun med hen. Det er mest synd på de som føler seg krenket av at de må tilpasse seg slik at andre ikke blir krenket. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Slik jeg forstår det så ser du på dette som et angrep på tradisjon, kultur, religion osv. I mitt syn så er det feil å nekte barn å synge Deilig er Jorden, men det eksisterer ingen riktig måte å feire jul på. Både du og jeg er relativt gamle og utdaterte på dette emnet, og våres tradisjon er ikke barna sin tradisjon. Nei, egentlig ikke. Jeg ser på dette som en forsettelse av postmoderne verdier. Hvor man forsurer tilværelsen for andre, og slutter å bry seg om virkelige problemer, fordi man skal alltid bli mer og mer "progressiv". Hver gang man har vunnet en kamp, så må man finne noe nytt. Til slutt får vi galskap og et samfunn som folk prøver å flykte fra. Om det er kristen doktrine eller anti-religiøs doktrine har ingenting med din personlige frihet å gjøre. Den personlige friheten er barna sin rett til å synge Deilig er Jorden i friminuttene, eller uttrykke sin vilje til å synge Deilig er Jorden sammen med resten av barna og få lov av læreren/skolen til å gjøre dette. At skolen prøver å unngå religiøst belastede sanger ser jeg ingenting galt i, men man bør likevel gi individet rett til å uttrykke sin religion gjennom f.eks. julesanger. Derfor synes jeg at denne sensuren er en innskrenkelse av personlig frihet, men å oppfordre til, og følge med i, den ikke-religiøse trenden er det ingenting i veien med, og det er litt teit å tolke det som et hån mot "muh heritage" når vår tradisjon bare er en personlig romantisering av vår egen oppvekst. De eneste som bryr seg, er ideologene. Jeg er ikke kristen, men når jeg var i USA så var jeg i kirken hver søndag og jeg sang i koret. Jeg sa masse som jeg ikke tror på, men betydde det noe, det er bare ord. Resultatet av at vi alltid prøver å tilpasse oss alle som kan bli krenket er at vi mister vår personlige frihet og vi slutter å fokusere på seriøse problemer. Bare se på Sverige, voldtektsraten deres har gått til himmels og boligkrisen er total, mens de fokuserer på å bytte ut han og hun med hen. Progressivt? Vil nå heller si at hysteri ovenfor kristne tradisjoner fremfor å la barna følge Jul i Svingen er regressivt. Jeg synes det er morsomt hvordan du nevner Sverige, boligkrisen og voldtektsraten, fordi nå gikk det plutselig opp for meg at vi har en debatt om verdikonservatisme. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Progressivt? Vil nå heller si at hysteri ovenfor kristne tradisjoner fremfor å la barna følge Jul i Svingen er regressivt. Jeg synes det er morsomt hvordan du nevner Sverige, boligkrisen og voldtektsraten, fordi nå gikk det plutselig opp for meg at vi har en debatt om verdikonservatisme. Det er regressivt, det er derfor jeg skrev "progressivt". Og jeg nevner Sverige, fordi der har lignende regressiv tankegang blitt mainstream. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Jeg mener at den moralske tradisjonalismen er regressiv når man trekker tilbake barn sine friheter til å foretrekke Jul i Svingen fordi man skal synge kristen julesanger på barneskolen. Think of the children in Sweden! Endret 14. desember 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Det er mest synd på de som føler seg krenket av at de må tilpasse seg slik at andre ikke blir krenket. Og her ser vi hvorfor slik tankegang er imot individuell frihet. Du sier klart at de må tilpasse seg. Det er ikke frihet, og det forsurer samfunnet. De som blir krenket, må ikke delta. For dem så er det et valg. Hva har det å si om teksten på en julesang er nananan eller hva som helst annet? Eller om det heter jul eller desemberfeiring? Hvorfor hisse seg opp over slike detaljer? Nettopp, hva har det å si? Så hvorfor går man da aktivt inn og tvinger bort alle julereferanser? Hvorfor ikke la det skje av seg selv, om det skulle skje? Endret 14. desember 2016 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Jeg mener at den moralske tradisjonalismen er regressiv når man trekker tilbake barn sine friheter til å foretrekke Jul i Svingen fordi man skal synge kristen julesanger på barneskolen. Think of the children in Sweden! Jeg forstår ikke hva du mener. Det er ingen skoler i Norge som tvinger barn til å ikke foretrekke Jul i Svingen. Men det er en skole som tvinger barn til å ikke bruke julereferanser. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Jeg ser ikke hvordan vi er uenige der nei. Å nekte barn i å bruke julereferanser prøver jeg å gi uttrykk til at er feil. Det jeg prøver å si er at det å nekte barn kristne julesanger er like håpløst som å verne om julesanger, eller den kristne tradisjon og moral. At skolen tar avstand til kristendom mener jeg er fullstendig ubetydelig, men å nekte barna til å uttrykke egen kristendom er krenkelse av personlig frihet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) https://www.nrk.no/rogaland/her-far-ikke-barn-synge-sanger-med-ordene-_nisse_-og-_jul_-1.13275871 Originalene skal synges Flere store medier har omtalt saken onsdag kveld, men til NRK sier musikklærer på Nylund, Liv Runesdatter, at alt beror på en misforståelse. – Det er originalversjonene som skal synges på fredag, de ligger også ute på nettsidene til klassene, sier Runesdatter. Endret 14. desember 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Jeg ser ikke hvordan vi er uenige der nei. Å nekte barn i å bruke julereferanser prøver jeg å gi uttrykk til at er feil. Det jeg prøver å si er at det å nekte barn kristne julesanger er like håpløst som å verne om julesanger, eller den kristne tradisjon og moral. At skolen tar avstand til kristendom mener jeg er fullstendig ubetydelig, men å nekte barna til å uttrykke egen kristendom er krenkelse av personlig frihet. Jeg synes egentlig det er feil å blande inn religion i det hele tatt. For meg så er ikke dette et angrep på en religion, men det er et angrep på mine barns personlige frihet, fordi tenk om noen kan bli fornærmet. De tenker ikke på jesus når de sier julefeiring, de vil bare si julefeiring. Hvis barna og foreldrene føler at det blir for kristen, så kan man bytte "Deilig er Jorden" med en annen sang. Men istedenfor så tvinger de dem til å nynne, sånn at sangen blir "forbudt". Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Jeg tror religions-dilemmaet blir der uansett da fjerning av kristne tradisjoner er en aktiv handling. Denne aktive fjerningen av kristendommen har jeg ingenting imot, men det er den aktive sensuren mot å beholde kristendommen som er en krenkelse. I praksis så betyr dette at barna får forslag om ikke-religiøse julesanger, ser på barne-TV med juleserier som ikke er religiøst ladde og barna står selv fritt frem til å uttrykke sin kristne identitet om de selv ønsker å gjøre det. Dette er gjennom å f.eks. Synge Deilig er Jorden istedet for å nynne den, gitt at det er hva elevene ønsker på tross av foreslåtte Jul i Svingen sanger. Endret 14. desember 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Jeg lurer på hvorfor ingen ser paralleller til bokbrenning og tilsvarende aktiviteter for å kvele bestemte kulturuttrykk. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) https://www.nrk.no/rogaland/her-far-ikke-barn-synge-sanger-med-ordene-_nisse_-og-_jul_-1.13275871 Originalene skal synges Flere store medier har omtalt saken onsdag kveld, men til NRK sier musikklærer på Nylund, Liv Runesdatter, at alt beror på en misforståelse. – Det er originalversjonene som skal synges på fredag, de ligger også ute på nettsidene til klassene, sier Runesdatter. Hun lyver. Bare se på det hun skrev. Hun sier at julereferansene ble fjernet med et uhell, yeah right. Og så sier hun at de nynner fordi det er et musikalt grep, men avslører seg rett etterpå ved å si at det aldri ville vært aktuelt å synge "Deilig er jorden" fordi de er så inkluderende. Ikke bare tvinger hun elever til å ikke bruke julereferanser, men når hun blir presset i et hjørne så lyver hun. Endret 14. desember 2016 av Camlon 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå