Gå til innhold

Na - na na - na na na - Julesanger sensureres

Anbefalte innlegg

Slik kan du nynne «Deilig er jorden»:

Na - na na - na na na

Na na - na na - na na na

Naaa - Na na na - Na na naaaa naaaa naaaa

Naaa - na na - na na na

Naaa - na na - na na na

Na na na - na na - na na na

«Nisseunger» byttet ut med «mennesker», mens «snart er julen her på ny» skal synges «nå er vinteren her på ny». «Julenissen kommer hit» er erstattet med «våre venner kommer hit», og «julelykt» er byttet ut med «vinterlykt».

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/jul/skole-i-stavanger-sensurerer-julesanger/a/23873395/

Hvordan er vi blitt til et samfunn hvor alt oppfattes støtende? Hvorfor tar vi hensyn til dette? Hva bør gjøres?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så godt som alle synes dette er superteit, det er mediene som prøver å blåse det opp. Kan forsåvidt også tolke det som et statement fra skolen det er snakk om - "er det sånn dere vil ha det, så værsågod" - med håp om at foreldre i fremtiden roer ned sutringen over gudstjenester og denslags.

Lenke til kommentar

Du blåser det opp du også, ser jeg. Ellers var det kanskje ikke så mye å jamre over. Jeg ser ingen steder at det ikke er lov å si "jul", det er snakk om å endre en sangtekst. Og jeg mistenker at det mer enn noe annet er et stunt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg bryr meg særlig mye om vern av julesanger, men jeg synes nå at det å nekte barn å synge hva de selv ønsker er en innskrenkelse av demmes personlige frihet. Premisset til å sensurere julesanger er svært dårlig.

Den kristne delen av juletidene har null mening for meg, og selv om jeg personlig synes at Deilig er Jorden er en fin julesang så mener jeg at ingen julesanger skal ha sin påtvungne plass i norsk kultur. Barna ser nå på nye juleserier på NRK, med nye julesanger og bryr seg ikke om våres romantisering av tidene som var.

Å tvangsmate barna vår tradisjon er tåpelig.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg bryr meg særlig mye om vern av julesanger, men jeg synes nå at det å nekte barn å synge hva de selv ønsker er en innskrenkelse av demmes personlige frihet. Premisset til å sensurere julesanger er svært dårlig.

De som støtter slike handlinger, tror ikke på personlig frihet. Dette er postmodernismen som vi ser støtt og stadig i Sverige. 

De sier vi henger 10 år etter Sverige, kanskje de forsatt har rett. Da ønsker ikke jeg å være i Norge om 10 år.

• Liker 4
Lenke til kommentar

De som støtter slike handlinger, tror ikke på personlig frihet. Dette er postmodernismen som vi ser støtt og stadig i Sverige. 

De sier vi henger 10 år etter Sverige, kanskje de forsatt har rett. Da ønsker ikke jeg å være i Norge om 10 år.

Nå er du på bærtur. Vern av tradisjon har ingenting med individets frihet å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg ser ikke poenget i å feire hverken jul eller 17 mai lenger da det er "forbudt" å være stolt av disse tradisjonene og deres opprinnelse. På den andre siden så er jeg blitt tilsvarende engasjert i stenge grensene for ikke-vestlige og å få Norge ut av EØS.

Lenke til kommentar

Na - na na - na na na

Na na - na na - na na na

Naaa - na na - na na na

Naaa - na na - na na na

«Nisseunger» byttet ut med «mennesker», mens «snart er julen her på ny» skal synges «nå er vinteren her på ny». «Julenissen kommer hit» er erstattet med «våre venner kommer hit», og «julelykt» er byttet ut med «vinterlykt».

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/jul/skole-i-stavanger-sensurerer-julesanger/a/23873395/

Hvordan er vi blitt til et samfunn hvor alt oppfattes støtende? Hvorfor tar vi hensyn til dette? Hva bør gjøres?

Mest sansynlig er dette et barnslig stunt fra de som ønsker mest mulig kristenindoktrinerig i skolen og har null rot i virkeligheten

Lenke til kommentar

Nå er du på bærtur. Vern av tradisjon har ingenting med individets frihet å gjøre.

Og her ser vi problemet, jeg kritiserer en person som regnes som ekstrem i Norge og allikavel så "forsvarer" du dem ved å legge ord i min munn. Det er derfor slike gale folk får makt, de får ikke ordentlig kritikk. Om noen dager så er denne saken glemt, hadde en gruppe drevet med høyreradikal propaganda på en skole, så hadde vi hatt debattartikler om det hele uken, og vi hadde hatt fakkeltog mot dem.

Det jeg sa står skrevet over. De som mener vi bør bytte ut julefeiring med desemberfeiring tror ikke på individets frihet. Har ikke sagt noe som helst om deres mostandere.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og her ser vi problemet, jeg kritiserer en person som regnes som ekstrem i Norge og allikavel så "forsvarer" du dem ved å legge ord i min munn. Det er derfor slike gale folk får makt, de får ikke ordentlig kritikk. Om noen dager så er denne saken glemt, hadde en gruppe drevet med høyreradikal propaganda på en skole, så hadde vi hatt debattartikler om det hele uken, og vi hadde hatt fakkeltog mot dem.

Det jeg sa står skrevet over. De som mener vi bør bytte ut julefeiring med desemberfeiring tror ikke på individets frihet. Har ikke sagt noe som helst om deres mostandere.

Satte du "forsvarer" i anførselstegn for å slippe unna stråmann-anklagene?

Hvor er det jeg forsvarer de som sensurerer julesanger? Jeg skrev jo at det var en innskrenkelse av frihet, men at jeg på tross av dette er apatisk ovenfor dette vernet av tradisjoner.

Lenke til kommentar

Mest sansynlig er dette et barnslig stunt fra de som ønsker mest mulig kristenindoktrinerig i skolen og har null rot i virkeligheten

Da burde det ikke ta lang tid før han er sparket, men jeg har en følelse at det ikke vil skje.

Dette er en demonstrasjonskole, har gode elever, en slike skole driver ikke med barnslige stønt. Det kan være han overdrev, men uten tvil så tror han på det han gjør.

Lenke til kommentar

Individets friehet? Det er vel flertallet det er snakk om her? Snakker du om din frihet til å definere hva som er norsk og tvinge oss til å følge deg?

Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Satte du "forsvarer" i anførselstegn for å slippe unna stråmann-anklagene?

Hvor er det jeg forsvarer de som sensurerer julesanger? Jeg skrev jo at det var en innskrenkelse av frihet, men at jeg på tross av dette er apatisk ovenfor dette vernet av tradisjoner.

Nei jeg skrev det i anførselstegn, fordi det var ikke ment som et forsvar. Jeg sa et eller annet som du ikke likte, og istedenfor å prate dritt om rektoren, så la du ord i munnen min.

Det er dessverre slik at i Norge så tar vi høyreradikalisme svært seriøst, men når det motsatte skjer så sier man "jaja, det er bare en enkelthendelse". 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Individets friehet? Det er vel flertallet det er snakk om her? Snakker du om din frihet til å definere hva som er norsk og tvinge oss til å følge deg?

Ok, etter din edit, så forstår jeg hva du mener. 

Dette handler ikke om meg, dette handler om rektoren og andre som mener det samme som han. Barn skal få lov til å feire jul, å nekte dem å gjøre det, er å innskrenke deres personlige frihet. 

Den eneste frie måten de ikke vil feire jul, er om de velger selv å ikke feire jul. Rektoren trenger ikke å si noe som helst, det vil skje av seg selv.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Individets friehet? Det er vel flertallet det er snakk om her?

Jeg forstår ikke helt hva du mener? Hvilket flertall, og hvordan er det relevant?

Vel det virker jo som om flertallet ønsker å beholde juletradisjonen i skolen. Hva med friheten til de individene som ikke ønsker religion i skolen?

Lenke til kommentar

Nei jeg skrev det i anførselstegn, fordi det var ikke ment som et forsvar. Jeg sa et eller annet som du ikke likte, og istedenfor å prate dritt om rektoren, så la du ord i munnen min.

Det er dessverre slik at i Norge så tar vi høyreradikalisme svært seriøst, men når det motsatte skjer så sier man "jaja, det er bare en enkelthendelse". 

Slik jeg forstår det så ser du på dette som et angrep på tradisjon, kultur, religion osv. I mitt syn så er det feil å nekte barn å synge Deilig er Jorden, men det eksisterer ingen riktig måte å feire jul på. Både du og jeg er relativt gamle og utdaterte på dette emnet, og våres tradisjon er ikke barna sin tradisjon.

Om det er kristen doktrine eller anti-religiøs doktrine har ingenting med din personlige frihet å gjøre. Den personlige friheten er barna sin rett til å synge Deilig er Jorden i friminuttene, eller uttrykke sin vilje til å synge Deilig er Jorden sammen med resten av barna og få lov av læreren/skolen til å gjøre dette. At skolen prøver å unngå religiøst belastede sanger ser jeg ingenting galt i, men man bør likevel gi individet rett til å uttrykke sin religion gjennom f.eks. julesanger. Derfor synes jeg at denne sensuren er en innskrenkelse av personlig frihet, men å oppfordre til, og følge med i, den ikke-religiøse trenden er det ingenting i veien med, og det er litt teit å tolke det som et hån mot "muh heritage" når vår tradisjon bare er en personlig romantisering av vår egen oppvekst.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Na - na na - na na na

Na na - na na - na na na

Naaa - na na - na na na

Naaa - na na - na na na

Du oppfatter dette som støtende kanskje? Er du virkelig så fintfølende? Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...