Gå til innhold

Hvilken skjerm?

Kenneth_4221

Anbefalte innlegg

Har en 6600k med 16GB og GTX-960 grafikkort som jeg trenger skjerm til. Det jeg har nå er en gammel 60Hz skjerm uten V-Sync tror jeg. Spørsmålet mitt handler om jeg skal velge Freesync eller G-Sync skjerm. GPU er ganske svak og jeg vet ikke om jeg har bruk for G-Sync til et 960. Disse skjermene er også ganske dyre. Jeg ser at Freesync er vesentlig billigere. Dessuten så skal jeg bytte skjermkortet snart uansett. Vil Freesync skjermer passe til Nvidia grafikkort? Det neste grafikkortet blir mest sannsynlig et GTX-1060 (eller et tilsvarende AMD hvis jeg finner ut at eg vil ha Freesync). Er det noe poeng å kjøpe en G-Sync skjerm når det neste kortet blir et GTX-1060 eller tilsvarende? Er uansett ikke så stor AMD fan.

Leter mao. etter en skjerm som koster rundt 3000 til mitt GTX-960 som skal byttes ut til et GTX-1060 eller tilsvarende etter hvert. Noen som har noen råd? Vil helst ha 144Hz for å være sikret for framtiden. Har sett litt på denne:

https://www.komplett.no/product/886848/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-24-led-a-sync-mg248q#

Endret av Kenneth_4221
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på typen spill, og forventet fps du kommer til å oppnå på grafikk nivået du ønsker å spille på.

Om du så og si bare spiller CS:GO hvor du lett får 200-300fps i gjennomsnitt. Så vil ikke hverken G-Sync eller Freesync ha noe for seg på en 144Hz skjerm. Men spiller du tunge spill med høyt detaljnivå på grafikken, så begynner adaptive sync å bli svært attraktivt.

Jeg mener at i GTX1060/RX480 prisklassen, så er det AMD og Freesync skjerm som trekker det lengste strået med god margin, nettopp på grunn av pris. Ytelsen på en skjerm uten adaptive sync med V-Sync skrudd av er i gjennomsnitt nå nær identisk for disse kortene. Spillopplevelsen når man går ned i fps blir vesentlig bedre med adaptive sync, og som du har oppdaget får man skjermer med Freesync vesentlig billigere enn skjermer med G-Sync.

Hvis du uansett skal vente med oppgradering, så kan det være lurt å vente på AMDs nye skjermkort som skal komme på nyåret før du bestemmer deg. Jeg tror ikke det er urealistisk å forvente et kort som slår GTX1070 på både pris og ytelse. Kombinert med en Freesync skjerm vil man i så fall få svært mye ytelse for pengene.

Det er klart AMDs nye skjermkort kan bli en liten skuffelse også selvfølgelig. Men det kan vi ikke si så mye om i dag..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...