Marcus25 Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Jeg skal ha en skjerm til min X-box som skal stå på pulten min. Jeg tenker å bruke den eventuelt til pc etterhvert. Skal først og fremst brukes til netflix og spill. Pris er viktig, men den må også kunne vare en del år. Har sett på to skjermer her som virker greie. Den ene er bedre, men relativt dyrere. Er det noen som har noen tanker om disse to skjermene, eller har bedre forslag til bedre pris? https://www.dustinhome.no/product/5011001884/vg245he?ssel=false&utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare eller https://www.dustinhome.no/product/5010875826/u28e590d?ssel=false&utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare Takk for hjelp. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Begge skjermene er vel problem med funger dårlig å se i høyden hvis skjermen står høyt eller på siden klarer man ikke å se skjermbildet da det blir for mørt. Bortsett fra det 4k skjermen har jeg ganske lik den er fin til film, men til spilling burde du minst ha 120 hz. Første skjermen burde du ha 120 hz panel med displayport\DVI i det miste eller mini displayport. IPS skjerm er foretrekket med tanke på farger og lettere å se på fra siden. Problemet den fremdeles har bakbelysning. Endret 14. desember 2016 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Marcus25 Skrevet 14. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2016 Har du noen andre forslag da? Lenke til kommentar
iNorway Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Altså, til spilling, så trenger du en 60Hz skjerm. At du trenger minst 120Hz er bare svada. Spiller du MYE fps-spill som CS:GO eller OW, da er det en fordel med 144Hz skjerm. Ellers, hold deg til gode farger, bra responstid og eventuelt en høyere oppløsning. Prøv å finn en skjerm med gjerne displayport eller en nyere versjon av HDMI. Endret 14. desember 2016 av iNorway Lenke til kommentar
iNorway Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Om du spiller mye FPS som for eksempel OverWatch og CS:GO, så anbefaler jeg denne https://www.komplett.no/product/774683/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-24-led-vg248qe#. Det er en "bauta" i havet med 144Hz skjermer. Den er solid, den har den laveste responstiden av alle skjermer, den er 1080p. Fargene på den er litt ymse, men det er tross alt spilling, så.... Who's gonna notice? Spesielt med fastpaced fps. https://www.komplett.no/product/844524/datautstyr/skjermer/skjermer/samsung-24-4k-freesync-led-u24e590d#Denner er lik den du linket til.Er og et fornuftig valg, med tanke på "4K", pluss den har freesync, som er et stort pluss om du har AMD-skjermkort. https://www.komplett.no/product/831741/datautstyr/skjermer/skjermer/acer-27-4k-led-s277hk#Om du virkelig sikler etter 4K pluss veldig gode farger, så er dette det eneste fornuftige jeg finner, med tanke på pris. Er egentlig ikke til spilling, men film og entertainment generelt vil se veeldig bra ut på denne her. Kanskje litt liten bare. Om du skal ha en skjerm til mer film/xbox enn spilling på PC, så burde du gå for en skjerm med IPS-panel + 34 tommer. EDIT:Verken Xbox/Ps4(eller pro-versjoner) eller netflix tar nytte av 144Hz. De er låst på 30fps(eller en sjelden gang 60 fps). Aka du er rundt 110fps fra å faktisk få utnytte skjermen Endret 14. desember 2016 av iNorway Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 (endret) Jeg skal ha en skjerm til min X-box som skal stå på pulten min. Jeg tenker å bruke den eventuelt til pc etterhvert. Skal først og fremst brukes til netflix og spill. Pris er viktig, men den må også kunne vare en del år. Har sett på to skjermer her som virker greie. Den ene er bedre, men relativt dyrere. Er det noen som har noen tanker om disse to skjermene, eller har bedre forslag til bedre pris? https://www.dustinhome.no/product/5011001884/vg245he?ssel=false&utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare eller https://www.dustinhome.no/product/5010875826/u28e590d?ssel=false&utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare Takk for hjelp. Du linker til en FullHD skjerm, og en UltraHD skjerm. UHD skjermen har 4 ganger så mange pixler, som altså gjør at man trenger 4 ganger så kraftig skjermkort for å drive den i den oppløsningen i forhold til FHD skjermen. Samsung har hintet om at de snart vil komme med TV'er som støtter Freesync. Ingenting er sikkert enda, altså ingen offisielle uttalelser. Men i elektronikk industrien så går disse ryktene. Og AMD gjør ikke akkurat noe for å dempe dem. Om disse ryktene slår til, er det god sjanse for a man snart kan spille med XBO/PS4 på ihvertfall Samsung TV'er med Freesync (Og alle Freesync monitorer). Dette vil gi en markant bedre flyt i bevegelsene når det kommer til spill som ikke klarer å holde 60/30fps uten å dippe under. Altså så og si alle spill. Freesync er altså nå kanskje til og med et argument for skjermvalg også til konsoll. Om du går for en Freesync skjerm må du da huske på å kjøpe PC med AMD skjermkort for å få utnyttet den fullt ut når den tid kommer. Både PS4 og XBO har APU fra AMD, og det er det som gjør at disse konsollene kan støtte Freesync om det blir aktuelt. Som LMH1 er inne på, så er skjermene du titter på bestykket med det som kalles TN panel, disse er kjent for å ha begrenset innsynsvinkel. Så om du siger litt ned i stolen når du vil kikke på Netflix, så vil du måtte justere vinkelen på skjermen så du ser mer rett på skjermen i den nye sitteposisjonen. Stort verre enn det er det ikke. Men det kan jo bli litt kjedelig om man er flere som skal se på en liten skjerm. Ikke alle får jo da mulighet til å kikke rett på. Alternativet for bedre innsynsvinkel er skjermer med såkalt IPS type panel. IPS er det egentlig kun LG panel som har (beskyttet varemerke), og man finner dette i skjermer av mange merker. Samsung bruker imidlertid ikke LGs varemerke, og har sin egen tilsvarende teknologi som går under forkortelsen PLS. Men Samsung har også VA paneler som gir bedre kontrast og sortnivå enn IPS/PLS. Valget står altså mellom rask responstid, men dårlig innsynsvinkel, og kun greie farger på de aller beste skjermene. - TN. Eller "treg" responstid, men gode farger og innsynsvinkel - IPS. Eller "treg" responstid, men greie farger, godt sortnivå og kontrast. Og grei innsynsvinkel - VA. Ingenting som er perfekt altså. Men Samsung har i år kommet med et par skjermer med VA panel som så vidt jeg forstår skrur av baklyset mens pikslene endrer farge. På den måten jukser de frem opplevelsen av raskere responstid på panelet enn hva VA paneler (og IPS/PLS) ellers er i stand til. Jeg mener de opererer med et nytt uttrykk som "Opplevd responstid" eller tilsvarende. Og at de mener denne er nede i 1ms, som en god TN basert skjerm med andre ord. Jeg vil anbefale å kikke på disse 2 skjermene, eneste forskjell skal være størrelse (og pris da selvfølgelig). Det er det aller siste som er kommet på markedet, og prisen er på ingen måte avskrekkende. Selv den dårligste 24" G-Sync skjermen du får tak i koster ~4000Kr. Og jeg tipper disse Samsung/Freesync skjermene er i en klasse over den. Om du har anledning til å gå litt mer opp i pris er også denne et spennende alternativ. Perfekt til film med sitt 21:9 format. Men tilsvarende tyngre å drive i spill med PC i den oppløsningen. Endret 15. desember 2016 av Gabri3L 1 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 (endret) Har en eldre Benq 24" 60hz TN som jeg fikk "overklokket" til 75hz. Merket en del forskjell i f.eks Overwatch.Gikk fra denne til en Asus MG270Q som er en 27" IPS med freesync (~90hz freesync, ~144hz uten). Fikk ikke noe "wow" av bildekvaliteten, men innsynsvinkelen ble i hvertfall mye bedre. Endret 15. desember 2016 av PantZman Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Alternativet for bedre innsynsvinkel er skjermer med såkalt IPS type panel. IPS er det egentlig kun LG panel som har (beskyttet varemerke), og man finner dette i skjermer av mange merker. Samsung bruker imidlertid ikke LGs varemerke, og har sin egen tilsvarende teknologi som går under forkortelsen PLS. Men Samsung har også VA paneler som gir bedre kontrast og sortnivå enn IPS/PLS. Valget står altså mellom rask responstid, men dårlig innsynsvinkel, og kun greie farger på de aller beste skjermene. - TN. Det som er litt kjedelig med IPS panel: man ser lengst ute på rammen blir det lysere en midt inni skjermen. Særlig hvis du har noe høy kontrast. Selv hadde jeg håpet på OLED men det er umulig å få tak i til pc, kun tv skjerm. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 OLED er jo som Plasma, ubrukelig for skjermer som står på hele tiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå