Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høy CPU utnyttelse og skjermen fryser (i5 4670K)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter med at CPU'en min har høy "usage" selv når den tilsynelatende ikke er under belastning. Har en helt fersk installasjon av windows 10 med bare noen få installerte programmer (steam, sophos, chrome, geforce experience m.m). 

Har ikke noen parkerte kjerner og strømplanen er satt til ytelse. Temperaturene er lave; mellom 35-40° c.
Minneforbruket er også lavt (ikke noe "paging til SSD'en). Har en helt ny 1070 som nettopp er satt inn og som fungerer som den skal. Problemet er at det ikke er mulig for å spille noen spill, da CPU'en fører til framedrops og at skjermen fryser. 

Problemet har vært tilstede selv før jeg re-innstallerte windows. Jeg spiller på 60 Hz.

Andre komponenter...

Gainward 1070 GTX

MSI Z87-G45

Samsung SSD 500GB

Vengeance 8GB 1600 MHz

En kompis av meg spiller med en i7 4710HQ og ARK med tilsvarende innstillinger ligger på 30-40 CPU ytelse. I kontrast til 80-100% hos meg.

Corsair AX860i

CPU'en er kjølet av en Corsair h100i.

Noen som vet hva som eventuelt kan forårsake dette?

Endret av Prodigy8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken programmer er det som tar mye ytelse? Har du sjekket oppgavebehandler og laget en liste hvilken program som trekker mye cpu?

Kan jo være du trenger kraftigere cpu.

Degradert cpu kan også være tilfelle men ofte har du overklokket mye eller får ustabil cpu.

Driverproblemet særlig chipset til hovedkortet kan være en årsak?

Lenke til kommentar

Hvilken programmer er det som tar mye ytelse? Har du sjekket oppgavebehandler og laget en liste hvilken program som trekker mye cpu?

Kan jo være du trenger kraftigere cpu.

Degradert cpu kan også være tilfelle men ofte har du overklokket mye eller får ustabil cpu.

Driverproblemet særlig chipset til hovedkortet kan være en årsak?

Steam bootstrapper client - 20%

Miscreated (spill) - 66% (low settings og i launcheren)

Chrome - 5-15% (noen ganger høyere).

ARK - 80-90% (low settings)

Har ikke overklokket før idag (problemet oppstod for lenge siden). Nå har jeg overklokket den til 4.0 GHz med OC genie.

Driveren er nylig oppdatert (men skal sjekke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...