Gå til innhold

Besparelse - økt hastighet?

Morgens

Anbefalte innlegg

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/trafikksikerhet/det-er-ikke-mye-tidsbesparelse-pr-mil-ved-a-oke-hastigheten/

Google fant linken hos naf.no.

I helgen skal jeg kjøre 60 mil, kan ligge rundt 90/100 eller rundt 120/130 uten å få bot.

Første er hastigheten fra Oslo til København, spørsmålet er hvor mye jeg evt. sparer ved agressiv kjøring.

Finnes det en kalkulator for noe slikt?

PS: Har ikke excel på mobilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapp hoderegning, men ved å ligge i 130 i stedet for 100 sparer du deg ca 1t og 25m... dog mulig jeg tar feil.

Edit: Misforsto førsteposten totalt.

Over 60 mil vil du spare deg ca. 40 minutter ved å ligge i 100 i stedet for 90. (4 sek/km)

Over 60 mil vil du spare deg ca. 23 minutter ved å ligge i 130 i stedet for 120. (2,3 sek/km)

Selvfølgelig er alternativ 2 over hele strekningen på 60 mil mye raskere enn alternativ 1.

Endret av Niao
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi snakker norske her

Økningen på enkelte motorveier her i Norge fra 100 til 110 km/t fartsgrense viser at gjennomsnittshastigheten på de veiene nesten ikke gikk opp, det gir grunnlag til å tro at videre øking ikke heller vil øke gjennomsnittsfarten stort.

Redigert: Var selv ute på langtur forrige helg, hvor jeg valgte å være aggresiv fram og mer passiv tilbake:

post-6775-0-87431600-1481809197_thumb.jpg

post-6775-0-57108700-1481809212_thumb.jpg

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke noen bombe at gj.snitthastighet ikke går opp når folk stort sett kjører 10-20 over i 100 sonen

Skal mange år til før en legger merke til en økning

For min del så er det liten hensikt å kjøre fortere enn 100, men om fartsgrensen er 130 så ligger jeg litt over

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...