xibriz Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Jeg har en 2. gen X-Trail med ett litt merkelig problem. Noen ganger når jeg starter bilen lyser følgende lys gult: 4wd, antiskrens, ESP Det som er merkelig er at ABS lyset IKKE lyser. Som regel holder det å slå bilen av og på så er alt i orden. Jeg får ingen feilkoder via ODB2. Noen som har en ide om hva det kan være/hvilken sensor som er defekt? Illustrasjon: Alle lysene sammen med turtallet lyser, ingen andre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Virker ESP, 4WD og TC når lampene lyser? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Jeg får ingen feilkoder via ODB2. Du kan ikke regne med å få lest ut antiskrens/ESP koder med en generisk obd2 feilkodeleser. 2 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 15. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2016 Virker ESP, 4WD og TC når lampene lyser? Nei. Bilen vil ikke koble inn bakhjulene når de lysene lyser. Det er tyelig at den elektronikken som skal styre dette blir deaktivert. Jeg får ingen feilkoder via ODB2. Du kan ikke regne med å få lest ut antiskrens/ESP koder med en generisk obd2 feilkodeleser. Ok, det visste jeg ikke. Har hatt stor suksess med en generisk ODB2-leser tidligere Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Ok, det visste jeg ikke. Har hatt stor suksess med en generisk ODB2-leser tidligere Da får du kun ut generiske koder, og ofte bare fra motoren. Spesielle funksjoner og merke/modell-relaterte koder og funksjoner får du ikke ut. Anbefaler å få et merkeverksted til å lese ut skikkelig, kanskje de også vet hva som er feilen (siden det er en ikke uvanlig bilmodell). Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 15. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2016 Det som er rart er jo at ABS-lyset ikke lyser. På alle andre biler jeg har vært borti har Antispinn og Antiskrens vært relatert til ABS-sensoren. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Sjekk bremsevæske nivå. Sjekk om alle lys virker. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 15. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2016 Etter litt surfing har jeg kommet fram til tre mulige forklaringer: Bremselys/sikring Dårlig batteri ABS sensor bak Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Jeg har vanskelig for å tro at varsellampen for abs ikke lyser ved feil på abs sensor. Dårlig batteri, som du nevner evt. dårlig lading kan gi "alle mulige feil". Du kan sjekke begge med et multimeter. Sjekk alle lys ikke bare bremselyset. Ikke glem å sjekke bremsevæskenivået. Jeg har ikke funnet ut om "pedalmetoden" for å lese av feilkoder fungerer på T31, men det kan være verdt et forsøk. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 16. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2016 (endret) Var ute å sjekket litt nå: Bremsevæske ok Alle lys ok bortsett fra ett parklys 12.13v på batteriet 14.67v ved lading Endret 16. desember 2016 av xibriz Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 12.13V hvilepenning på batteriet er ganske lavt, men det er ikke mulig å si om det er det som er årsaken til problemene. Slukket noen varsellys ved utbedring av parklyset? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 Rattvinkelsensor for eksempel er en sensor som ikke brukes av Abs-systemet men av esp-systemet som kan gjøre at du kun får opp esp-lampe. Ikke noe vits i å spekulere frem og tilbake hva det kan være uten å få lest av feilkoder først som sist. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 18. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2016 Varsellampene kommer på sporadisk, så jeg må vente å se om parklyspæren var årsaken. Vanligvis er jeg vant med at 1-2 sensorer kan være årsaken, også kan man ohme de for å se om de er i orden. Men X-Trailen er kanskje for ny til en slik framgangsmåte. Lenke til kommentar
sondreef Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Heisann, har akkurat samme problem på mine foreldres xtrail, fant du ut hva problemet var? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 14. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) Heisann, har akkurat samme problem på mine foreldres xtrail, fant du ut hva problemet var? Hei. Jeg har prøvd å tenke etter, men jeg husker ikke. Bilen var aldri på verksted for problemet, så endten gjorde jeg noe eller så forsvant det av seg selv. Jeg husker at jeg til slutt måtte bytte batteri på bilen, så magefølelsen min sier at det var batteriet som var dårlig. Edit: Jo mer jeg tenker på det jo mer sikker blir jeg.. batteriet var synderen. Endret 14. januar 2019 av xibriz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå