Gå til innhold

Flerskjermoppsett i Windows: Kombinere 4k og full HD-skjermer

Jorn-T

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tidligere hatt et flerskjermoppsett med full HD skjermer på 24" og 27", synes det er nesten en nødvendighet med flere skjermer da jeg driver endel med foto- og videoredigering, samt litt sjonglering med Excel, Visual Studio, databaser, etc. Nå etter Black Friday gikk jeg på en smell og bestilte en 28" Samsung UE590 4k-skjerm i tillegg da jeg ønsker å ha muligheten til å redigere bilder i høyere oppløsning samt se 4k-video.

Kjører Windows 7 og vil helst ikke "nedgradere" til Windows 10. :ph34r:

Tenkte å ha 4k-skjermen i midten som "arbeidsskjerm" og de to full HD skjermene på hver side til diverse annet som spotify, mail, nettleser, filbehandling etc. Har dessuten en gammel full HD TV på rommet ved siden av som jeg tenkte å koble til for film/Netflix, totalt 4 skjermer altså.

Men nå er problemet - som jeg dessverre ikke tenkte på da jeg kjøpte skjermen - at Windows skalerer alle skjermene likt, så enten blir alt veldig smått på 4k-skjermen, eller så blir alt kunstig stort på de andre skjermene. :hm:  Windows 7 skalerer dessuten bare opp til 150%, som fortsatt blir litt smått etter min smak på en 28-tommer, 160-180% ville nok vært passelig.

Noen tips til hva jeg kan gjøre før jeg hiver 4k-skjermen ut av vinduet i frustrasjon?

PC'en min har 4790K CPU, 32 GB RAM, 10 TB disk, 1 TB SSD. Har ventet med å kjøpe skjermkort, men har lest litt tester tenkte å gå for nVidia 1060/1070 da Lightroom, Photoshop, Premiere osv har støtte for hardwareakselerasjon med nVidia-skjermkort. Men nå ser jeg at skjermen jeg kjøpte støtter AMD FreeSync. Er dette noe jeg kan dra nytte av til visning av 4k/full HD video? Jeg spiller ikke 3D-spill..

- Jørn :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installer Windows 10. Det fungerer bare bedre enn win 7 og win 8.1 med skalering. Du kan få windows 10 til å se ut som windows 7 om du vil, så du bare få bedre ytelse og ikkje noe anna. Windows 7 er dødt ;)

Bruker selv forskjellige skjermer til win 10 her. Blant annet 3440x1440 og 4k skjerm.

Lenke til kommentar

Okei, Windows 10 tilbyr separate DPI-innstillinger for hver skjerm, ser det ut som..? Dette er ikke noe som skjermkortdriverne til AMD eller nVidia kan fikse da, sånn at jeg slipper å oppgradere? :huh:

Ellers, kjører foreløpig HDMI på 4k-skjermen, maks 30 Hz, og alt hakker jo irriterende mye. Et greit skjermkort med displayport fikser dette går jeg ut fra? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...