Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eks som er en lystløgner, kan det være straffbart?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Er for en tid tilbake gått ut av ett lengre forhold og samboerskap med en narsesistisk lystløgner.

Det har vært mye forskjellig men det toppet seg med at hun hadde løyet om en alvorlig sykdom som hun ikke har, i tillegg til utroskap. Hun fikk da psyktriatisk hjelp og støtte fra meg da hun var helt ustabil og prøvde å ta sitt egent liv. Etter dette var jeg i oppfatning av at hun var bedre og «frisk», dette viste seg såklart ikke å stemme og løgnene kommer på løpende bånd.

Etter bruddet tenkte jeg at det var over for min del, men det viser seg såklart at hun dikter opp historier og driver med løgner om meg bak min rygg. Nå har jeg sett meg lei av at denne personen skal fortsette å forstyrre mitt liv, men tilsnakk gir ingen endring.

Så jeg lurer på om jeg kan ha noen grunn til å løse dette juridisk? Vill ikke dra det langt men håper at ett brev fra min advokat med referanser til evt lovparagrafer vil sette en stopper for dette, om det i det heletatt finnes?

Anonymous poster hash: 8d2f7...e61

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er til noen trøst høres dette ut som eksen min for 10 år siden, bare at hun i tillegg til sykdom faket sin egen død etter en sykehusoperasjon (som selvfølgelig aldri skjedde) i tillegg. Heldigvis bodde vi ikke i samme landsdel i årene etter.

Den juridiske delen overlater jeg til andre her på forumet.

Lenke til kommentar

Så jeg lurer på om jeg kan ha noen grunn til å løse dette juridisk? Vill ikke dra det langt men håper at ett brev fra min advokat med referanser til evt lovparagrafer vil sette en stopper for dette, om det i det heletatt finnes?

Ærekrenkelser ble avkriminalisert ved straffeloven av 2005 med virkning fra 1. oktober 2015. Det kan fortsatt i visse tilfelle straffes etter bestemmelsene om privatlivets fred, men skal nå primært avbøtes ved erstatningssøksmål og ikke straff.

Lenke til kommentar

Ærekrenkelser ble avkriminalisert ved straffeloven av 2005 med virkning fra 1. oktober 2015. Det kan fortsatt i visse tilfelle straffes etter bestemmelsene om privatlivets fred, men skal nå primært avbøtes ved erstatningssøksmål og ikke straff.

Takker for info! 

Lurer på om noen av disse kan være aktuelle: 

§ 266. Hensynsløs atferd

Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74, endret ved lov 17 juni 2016 nr. 53 (ikr. 1 juli 2016 iflg. res. 17 juni 2016 nr. 669). ?

§ 266 a.Alvorlig personforfølgelse

Den som gjentatte ganger truer, følger etter, iakttar, kontakter eller gjennom andre sammenlignbare handlinger forfølger en annen på en måte som er egnet til å fremkalle frykt eller engstelse, straffes med fengsel inntil 4 år.

0 Tilføyd ved lov 17 juni 2016 nr. 53 (ikr. 1 juli 2016 iflg. res. 17 juni 2016 nr. 669).

§ 267. Krenkelse av privatlivets fred

Den som gjennom offentlig meddelelse krenker privatlivets fred, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Straff etter første ledd kommer ikke til anvendelse på den som bare har deltatt ved teknisk bistand eller distribusjon av et blad eller tidsskrift produsert i riket. Tilsvarende gjelder for kringkastingssendinger.

Straff etter første ledd kan bortfalle dersom meddelelsen var fremkalt av den fornærmede selv ved utilbørlig atferd, eller meddelelsen er blitt gjengjeldt ved en krenkelse av privatlivets fred eller en kroppskrenkelse.

Føler det passer litt under forfølgelse når en konstant prøver å sette den andre i dårlig lys, spesielt etter ett samlivsbrudd når en ikke har noe med den andre parten og gjøre og på grunn av usannheter. Kan jo nevne at hennes mor truet med å annmelde meg på ett slikt grunnlag da jeg visstnok drev med pyskisk truing eller noe i den duren når jeg i realiteten for en stund tilbake hadde bedt henne kutte all kontakt med meg da jeg ikke ønsket det, og jeg hadde heller ikke hatt noen kontakt med henne. 

Og dette med forfølgelse, for min del skaper det frykt og engstelse for hva hun faktisk lyver om, det vet jeg jo ikke men jeg vet hvor ekstrem hun kan være og jeg er redd for hva som blir sagt og konsekvensene dette kan medføre. 

Offentlighet er jo noe så som så, men det blir jo sagt en del via chat på facebook og lignende. Så det kan kanskje falle inn under der også? 

Det er nok ikke kjempe relevant til sakene over, men håper i det minste at det kan falle inn under noe så jeg kan få bukt med dette. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Akkurat forfølgelse tipper jeg er bokstavelig, altså fysisk - men det kommer nok Krikkert snart og oppklarer :)

(forresten skal det være sagt at hun ikke høres ut som en person som kommer til å stoppe å snakke om deg, men evt bare være mer forsiktig med om det kan komme tilbake til deg. Sladrebøtter og lystløgnere er vanskelige å snu, det pleier å gå over når de er lei av deg og/eller får et nytt offer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...