Anatman Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Ser ut som kapitalinntekter og formue mangler i regnestykket over. Kalkulatoren hos skatteetaten juger ikke så jeg tror nok 40% stemmer bra på skattekortet. Den reelle summen på selve inntekten blir jo betraktelig lavere. Om man i andre land får flat skatt på for eksempel 5-15% og slipper formueskatt, så hjelper jo dette ganske bra i tillegg til lavere levekostnader. Så kommer alle tilleggene til for eksempel advokat, forsikringer og folketrygd, kostnader tilknyttet bankvesen etc. Er langt fra sikker på om man tjener noen store summer på akkurat dette, men levekostnadene er betraktelig lavere. I Norge betaler man jo hvitøyet for en taxi, en pakke røyk, middag og en øl ute på byen. Så at man kan leve et bedre liv er det ingen tvil om rent økonomisk. Men man må jo forlate venner og familie og veie dette opp mot hverandre. Bulgaria er visst hot nå, med mye britiske pensjonister. Skatten er flat på 10 pst, og svært lave boutgifter.Portugal har skattefritak på enkelte deler av trygd/pensjon i 10 årKypros har lave skatter på pensjon.Så har man Lithauen, Latvia, Polen, Ungarn, Makedonia som har forholdsvis lave skatter som varierer fra flat skatt til progressiv i Polen. Anonymous poster hash: 24aba...aea Jeg kommer også frem til 26%, er det no du ikke har tatt med her? Post en screenshoot da vel Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2016 Tråden dreier seg om hvilke land det er gunstig for trygdede/pensjonister å pensjonere når det kommer til økonomiske fordeler. Som kjent er levekostnadene svært høye her i landet men også skatter og avgifter kan bli svært høye for mange. Disse kan ville være tjent med å flytte ut av landet, men det er et mylder i skatte og avgiftspolitikken i Europa når det gjelder formue/bank og pensjon/trygd, og trygderettigheter. Anonymous poster hash: 24aba...aea Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Jeg vet Bulgaria har sånn 10 % inntektsskatt, en del mindre enn Romania som noen nevnte tidligere her. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Ja, takk for svar. 10% er slett ikke ille. Bulgaria har visst blitt populært blant engelskmenn nettopp pga. av dette og lave boligpriser. Det er på ingen måte vanskelig å google etter de forskjellige landene, men likevel er det noe kompekst fordi enkelte land har annen/mindre skatt på uføre og pensjonister, og dette står ikke alltid nevnt. Kom akkurat over en artikkel hvor man deler opp trygden sin til at en del sendes utlandet og den andre delen forblir i Norge. Da går man ikke ut av folketrygden og man opprettholder sitt forhold til Norge. Dette sto nevnt på et annet forum. Anonymous poster hash: 24aba...aea Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Det høres ut som en hobbygreie kokt opp av noen som hverken kjenner skatte- eller trygderett. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Her er linken hvor jeg vant dette om å evt. dele pensjonen, og en del tanker rundt skatt og folketrygd. Dette gjelder land utenfor Europa, så litt på siden av behovet til TS, men alltid greit å være klar over mulighetene, om de stemmer... http://thaimarried.blogspot.no/2012/07/trygderettigheter-i-utlandet.html Anonymous poster hash: 24aba...aea Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Som jeg trodde. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2016 Krikkert, hva er direkte feil i denne artikkelen? Jeg synes den tar for seg en god del både når det gjelder skatt og folketrygd. Etter hva jeg forstår og har lest på Nav sidene er det fullt mulig å eksportere hele eller deler av trygden til utlandet, uten at det står noe mer enn dette. Noen om kan utdype? Dette igjen vil jo gi mulighet for å spekulere hvordan man skatter mint mulig ved å tenke over om det er flat skatt eller progressiv beskatning, skatt på formue og finansinntekter osv. i landet man ønsker dra til, og om dette gir reduserte kostnader for medlemskap i den norske folketrygden osv. Anonymous poster hash: de985...71a Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Vel, han har en salig blanding av residency etter norsk internrett, thai internrett, og skatteavtale. For det første påvirker ikke skatteavtalen trygdeavgift (se skatteavtalen artikkel 2). Det vil si at trygdeavgift innkreves av brutto inntekt for enhver som er bosatt i Norge (noe oppskriften hans bygger på). For det andre bygger oppskriften på at man skal kunne "ta ut minstepensjon i Norge" men oppholde seg mindre enn 180 dager i Thailand. Oppholder man seg mindre enn 180 dager i Thailand vil man ikke være skattemessig bosatt i Thailand etter thai internrett. Man er altså non-resident, og pensjon til non-residents er ikke skattepliktig i Thailand. Det vil si at Thailand ikke lovlig kan skattlegge pensjonen, og da kan Norge skattlegge den fullt ut. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2016 Om han velger å være utenfor Norge mer enn 180 dager så forstår jeg det slik at han kan velge å eksportere deler av trygden. Den delen som eksporteres vil da skattelegges i Thailand. Den delen som ikke eksporteres vil skattelegges i Norge. Her velger man den gunstigste løsningen i etthvert tilfelle. Når det gjelder trygdeavgift inkluderes jo denne i den vanlige skatten i Norge, men om du er bosatt utenlands må du på tross av dette betale ekstra, men satsen reduseres betraktelig siden man allerede skatter til Norge. Deretter spekulerer han i hva som lønnsomt i hans tilfelle. Jeg vet ikke om jeg har missforstått, men kildeskatt, skatteavtaler og folketrygd gjør at det blir en salig blanding enten man vil eller ikke. Da reiser jeg følgende spørsmål: Kan man velge hvor stor del av trygden som kan eksporteres, og gjelder dette innenfor EU også? Anonymous poster hash: de985...71a Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Dersom han velger å være utenfor Norge mer enn 180 dager vil han anses som skattemessig bosatt i Thailand etter thai internrett, og han vil også (som hovedregel) anses som skattemessig bosatt i Thailand etter skatteavtale. Det betyr at han kan oppgi hele eller deler av sin pensjonsinntekt til beskatning i Thailand med den følge at pensjonen ikke blir skattlagt i Norge. Dette gjelder imidlertid kun inntektsskatt. Trygdeavgift omfattes ikke av skatteavtalen og skal ilegges av personinntekt, jf. folketrygdloven § 23-3 første ledd, altså brutto pensjonsinntekt. Medlemsavgift for frivillig medlemskap omfattes heller ikke av skatteavtalen, og ilegges også av personinntekt, jf. folketrygdloven § 23-4 og avgiftsforskriften § 2. Nei, man kan ikke velge hvor stor del av trygden som fritas fra norsk beskatning. Thailand er det eneste landet hvor vi har en skatteavtale med en "i den utstrekning den beskattes"-bestemmelse. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2016 Fant dette på skatteetatens sider: Bor du i Estland, Irland, Kroatia, Latvia, Litauen, Marokko, Russland eller Spania kan du søke om skattefritak i Norge for pensjon og uføreytelser. Kildeskatt kan forekomme dersom det ikke foreligger noen skatteavtale eller at det er utarbeidet regler om dobbelt beskatning, men dette gjør det for de fleste land i Europa. Dersom man har formue og renteinntekt/kapitalinntekter kan det være endel å hente på dette utenlands fordi det ikke finnes formueskatt og at det er lavere skattesatser generelt. Om man bare har trygd/pensjon er ikke skattetrykket i Norge nok til at det forsvarer skattemessig emigrering. Videre må man vurdere medlemskap i folketrygden og helseforsikringer. Man dekkes uansett i landet man bor og skatter til, men eldre nordmenn som blir syke vil da gjerne hjem til Norge. Som oftest går det bra å bare melde flytting tilbake til Norge fra EU, men ikke dersom man er utenfor folketrygden og vært bosatt utenfor EU. Skatteetaten slipper deg etter tre år uten å eie noe i Norge, eller opphold på mindre enn 60 dager. Folketrygden slipper deg etter ett år selv om man skatter til Norge. Tror jeg har oppfattet dette riktig så langt. Anonymous poster hash: de985...71a Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå