Gå til innhold

Flytte utenlands - pensjon, skatt, folketrygd

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Pensjonsalderen nærmer seg med stormskritt og jeg funderer på å flytte utenlands for at oppsparte midler skal vare lengst mulig i tillegg til pensjonen. Da lurer jeg på hvor det er spesielt gunstig for nordmenn å flytte mtp. skatt, folketrygd osv.

Jeg har i første omgang tenkt å forholde meg til EU-land pga. helsevesen, enkel retur mtp. folketrygd og sykdom. Jeg ønsker primært å leie bolig til å begynne med men kjøp er ikke uaktuelt på sikt.

Skatteavtalene er noe uoversiktelige og jeg ser at i enkelte land må man skatte litt til begge land, mens andre land trenger man kun skatte til ett land. Jeg ser også at skatt på pensjon skattlegges høyere enn i Norge.

Hva er vanligst å gjøre med folketrygden? Melder man seg ut, er frivillig medlem eller skaffer privat helseforsikring?

Ser for meg en storby, gjerne i Øst-Europa pga. lavere prisnivå.

Jeg vet en del ferierende nordmenn i Spania er svært nøye med å overholde 180-dagers regelen som gjør at man kan feriere ett halvt år av gangen uten å frykte å gå ut av folketrygden, men spiller denne regelen egentlig noen rolle siden man kan flytte hjem til Norge med et tastetrykk?

Anonymous poster hash: 24aba...aea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant spørsmål. Jeg har ikke noe svar, men jeg har noen spørsmål som folk sikkert trenger svar på for å kunne svare skikkelig på spørsmålet ditt.

Eier du bolig i Norge? Hvis ja, har du tenkt å selge den?

Altså, du skal flytte permanent og oppholde deg mesteparten av året i et annet land, eventuelt hele året?

Sparepengene, hvor skal de stå? Skal du ha bank i Norge og/eller det nye landet?

Ifølge Norske regler er du forpliktet til å melde deg ut av folketrygden når du flytter til et annet land, og du er forpliktet til å melde flytting. Skal du melde flytting? Altså, skal du kun ha bopel i utlandet?

Familiesituasjonen har nok litt å si i forhold til skatt. Eventuelt også om du har kone og om hun er pensjonist også. Sivilstatus vil ha forskjellig betydning fra land til land. Om dere er gift eller kun samboere f.eks.

Hva er formålet med å flytte til et annet land? Fint vær? Bedre livsstil? Billigere? Storby?

Jeg vet iallefall om du flytter til et annet Europeisk land skal du normalt sett bli medlem i deres helsesystem, uten å måtte ta opp privat forsikring. Men helsesystemene i Europa varierer en hel del, og jeg vil tro det vil være av spesiell interesse å velge et land med et bra folkehelsesystem som fungerer på tilsvarende måte som i Norge.

Jeg er ingen ekspert på skatt, men jeg vil tro at det du får i pensjon vil være relativt fra land til land, avhengig av landets velstand. Flytter du til Romania, vil nok inntekten din være relativt "større" enn om du flytter til et mer velstående land, og skatten vil nok variere deretter vil jeg tro.

Uansett, lykke til. Håper du får noen bra svar her.

Lenke til kommentar

For å svare på noen av spørsmålene over:

Jeg ser for meg å beholde bolig i Norge, men om dette ødelegger kan boligen selges. Har forstått at så lenge man har bolig i Norge så slipper man ikke unna skatteplikt til Norge.

Om man ikke eier eller tjener noe i landet man oppholder seg, vil dette da gjøre at man kan holde seg borte fra skattevesenet i oppholdslandet?

Sparepengene vil jeg ha der det er gunstigst, men lurer på om de fritt, uten skatt og gebyrer kan flyttes mellom ulike land? For å opprette konto trengs ofte et "personnummer" men man trenger ikke være fastboende men kun registrert med en bostedsadresse, altså eid eller leid feriebolig for eksempel.

Formålet er å få mest mulig ut av pensjonen og midlene man har til rådighet, gjerne i en storby.

Er enslig.

Jeg har tenkt litt på Polen uten at jeg har satt meg inn i skattesystemet. Mener å ha lest at man som nordmann og "høy" pensjon ofte blir skattlagt høyere enn i Norge.

Helsetjenester er svært viktig, og jeg lurer også på hva en skikkelig helseforsikring pleier å koste for norske pensjonister bosatt i utlandet, og om denne forsikringen vanligvis tegnes i landet man oppholder seg eller i internasjonale eller norske selskap?

Jeg har også tenkt på å vurdere muligheten for opphold utover 180 dager uten å registrere meg for nettopp å slippe unna dette med folketrygd og skatt. I EU er man jo sikret legehjelp uansett etter hva jeg har forstått om uhellet/hjerteinfarktet kommer. Hvordan sjekkes det egentlig om man ikke har noen billetter å vise til?

Har hørt at Portugal lokker med skattefritak for norske pensjonister i ti år. Det kreves fra norsk side at man betaler skatt til Norge i tre år, og at man også må følge skatteavtalen som sier at skatteetaten trekker skatt på enten grunnpensjon eller tilleggspensjon (husker ikke hvilken i farta), men at man slipper skatt i Portugal i ti år. Dette kan jo være noe å undersøke nærmere.

Lenke til kommentar

Kort oppsummert:

1. Hvor lønner det seg for de fleste norske pensjonister å bosette seg dersom man ønsker å emigrere totalt?

2. Hvor lønner deg seg å bosette seg dersom man ønsker å fortsatt ha egen bolig i Norge/tilknytning til Norge?

Det er jo en del variabler som spiller inn men Spania er populært. Jeg vet ikke hvorfor men kan det være kombinasjon av klima, andre nordmenn, andre nordmenn og bra helsevesen?

Har hørt det kan være kostbart med privat helseforsikring og at disse kostnadene bør tas med i bildet når man vurderer hvilket land man velger bosette seg. Videre vil kostnader som bilhold, transport til/fra Norge også ha betydning for de fleste.

Jeg har ingen formening om hvilket land som er mest egnet for nordmenn på pensjon/uføretrygd, men av det lille jeg har lest på nett så har jeg sett Frankrike og Ungarn som svært aggressive på vanlig beskatning. Hva som gjelder pensjonister kan jo snu bildet totalt. Jeg ville tro noen har gått opp denne løypa tidligere, og man leser at Cayman Island ikke har skatt, men da kommer kildeskatten på 15 prosent snikende inn fra Norges side, samt dyr bolig og helseforsikring. Siden pensjonister skattlegges lavt i Norge er det ikke sikkert man så mye å tjene på å forlate moderlandet når sluttstreken settes.

Lenke til kommentar

Det er to typer skatteplikt. Skatteplikt etter norsk internrett (som opphører tre år etter at man har flyttet ut av Norge og ikke lenger disponerer bolig her), og skatteplikt etter skatteavtale (som er i det landet man har sentrum for sine livsinteresser).

De fleste pensjonister ønsker å opprettholde skatteplikt etter norsk internrett for å unngå kildeskatt på pensjon og beholde de gunstige skattereglene for norsk pensjon. Men dette kommer an på skatteavtalen mellom Norge og det aktuelle landet. Her må man plukke seg et land og studere skatteavtalens pensjonsdel.

Når det gjelder trygderegler er det slik at pensjonister er trygdet i bostedslandet. Det er ikke slik at man "automatisk" er trygdet innenfor EØS -- tvert om, du risikerer å få regningen i posten hvis du ikke har europeisk helsetrygdkort eller får hjerteinfarktet i det landet du er trygdet i (hvor man da vet at du er trygdet). Legehjelp får du som regel, men regningen får du også.

Å basere pensjonssituasjonen din på å unnslippe skatt og trygdeavgift er ikke en vinnersituasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å basere pensjonssituasjonen din på å unnslippe skatt og trygdeavgift er ikke en vinnersituasjon.     

Nei, dette er ikke planen. Men det skader ikke å legge til rette på best mulig måte.

Derfor må jeg se på totalen av skatter, avgifter og andre utgifter som folketrygdmedlemskap.

Dobbelt beskatning er etter hva jeg har funnet ut nesten umulig i Europa. Det finnes skatteavtaler med de aller fleste land som hindrer dette. Videre finnes da heller ikke kildeskatt, men man må betale skatt til Norge eller bostedsland, noe som her høyst variabelt.

Bulgaria med 10%

Ungarn, Lithauen med 15%

Polen, Spania og enkelte andre progressiv beskatning på 20% og høyere.

Så må man legge til medlemskap i folketrygden om man ønsker dette, og kanskje en helseforsikring om man ikke stoler på offentlige sykehus i landet man bosetter seg.

Summert kommer man ikke nødvendigvis billig ut av det, men det hele må sees på i sammenheng med levekostnader. Om man ikke skattemessig emigrerer så må man ha helseforsikring og evt. dekning i trygdekassa ved opphold mer enn 183 dager i året.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ikke for å kuppe tråden, men hvilke land har egentlig kildeskatt for utflaggede nordmenn?

De fleste har land har skatteavtaler med Norge som bla. hindrer dobbeltbeskatning.

Er det slik at det først er når man går ut av intern skatterett (3 år) at man da vanligvis trues med kildeskatt? Kan da løsningen være å oppholde seg 61 dager i Norge vært år for å beholde intern skatterett til Norge)

Lenke til kommentar

Så må man legge til medlemskap i folketrygden om man ønsker dette, og kanskje en helseforsikring om man ikke stoler på offentlige sykehus i landet man bosetter seg.

Bare sånn kort om helse og Europeiske land, så er det ikke slik at privat helseforsikring gir deg andre rettigheter til sykehustilgang enn andre forsikringer. Ikke det at jeg kjenner til ALLE landene, men privat helseforsikring gir normalt sett andre vilkår (f.eks tannlegebehandling, eller alternativ helsebehandling osv) og eventuelt en annen "pris" enn det offentlig helseforsikring gir. Dessuten har de fleste Europeiske land gode helsesystem, i mange tilfeller langt bedre sykehus og behandling enn Norge.

Jeg tror ikke du skal fare deg vill i det med privat helseforsikring. Hadde jeg vært deg ville jeg heller sett mer på hvordan offentlig helseforsikring fungerer i de forskjellige landene, da særskilt for immigranter og folk på pensjon.

Normalt sett skal du få samme helserettigheter som fastboende i det landet du flytter til, i Europa.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Bare sånn kort om helse og Europeiske land, så er det ikke slik at privat helseforsikring gir deg andre rettigheter til sykehustilgang enn andre forsikringer. Ikke det at jeg kjenner til ALLE landene, men privat helseforsikring gir normalt sett andre vilkår (f.eks tannlegebehandling, eller alternativ helsebehandling osv) og eventuelt en annen "pris" enn det offentlig helseforsikring gir. Dessuten har de fleste Europeiske land gode helsesystem, i mange tilfeller langt bedre sykehus og behandling enn Norge.

Jeg tror ikke du skal fare deg vill i det med privat helseforsikring. Hadde jeg vært deg ville jeg heller sett mer på hvordan offentlig helseforsikring fungerer i de forskjellige landene, da særskilt for immigranter og folk på pensjon.

Normalt sett skal du få samme helserettigheter som fastboende i det landet du flytter til, i Europa.

Endelig ett fornuftig svar. Jeg er for så vidt enig i dette. Samtidig leser jeg at helseforsikring er et must. Men om enkelte land har dårlig tilbud til sine innbyggere så trenger en helseforsikring ikke nødvendigvis å gjøre det bedre? Trodde kanskje man kunne få operert ett hjerteinfarkt på et bra privat sykehus fremfor at de bruker en dårlig og avleggs metode på et offentlig sykehus. Men det funker altså ikke slik?

​Er det også slik at kildeskatt kommer så fort man ikke er medlem etter intern skatterett i Norge. Altså når man forlater Norge etter tre år uavhengig av hvilket land?

Lenke til kommentar

Kildeskatt ilegges når skatteplikt etter skatteloven § 2-3 inntrer (i motsetning til § 2-1), det vil si straks man ikke lenger er bosatt i Norge etter norsk internrett.

Vil det da si at man får kildeskatt i Spania etter tre år, når man ikke lenger er bosatt etter norsk internrett?

Jeg leser så mye rart på forskjellige forum, bla. at man ikke betaler kildeskatt i Spania under noen omstendighet.

Norge har skatteavtale med forskjellige land og samtlige hindrer dobbeltbeskatning. Blir man ikke skattet dobbelt ved kildeskatt?

I skatteavtalen med Spania med står det at ingen skal betale skatt til Norge og skatt på pensjon med mer skal skattelegges i Norge. Så lenge man da oppholder seg i Norge mer enn 61 dager så vil man alltid måtte forholde seg skatteavtalen. Men om man ikke oppfyller kravene så går man ut av denne ordningen og kildeskatt tilkommer? Har jeg forstått det riktig?

Lenke til kommentar

Når man etter tre år ikke lenger er bosatt i Norge (forutsatt at vilkårene i dette er oppfylt) vil Norge generelt sett ilegge kildeskatt.

Men etter den norsk-spanske skatteavtalen artikkel 18 skal pensjoner kun beskattes i bostedsstaten, det vil si den staten man er bosatt i etter skatteavtalen (skatteavtalemessig bosted).

For personer som er skatteavtalebosatt i Spania vil Norge derfor ikke kunne ilegge kildeskatt. I praksis gjøres dette ved at man legger frem bostedsattest fra spanske skattemyndigheter til norske skattemyndigheter, og så får NAV beskjed om å frita fra kildeskattetrekk.

Ikke alle land gir beskatningsretten for pensjon eksklusivt til bostedsstaten. En rekke avtaler lar kildestaten beskatte pensjon. Se Skatteetatens oversikt her.

Man vil for øvrig alltid måtte forholde seg til skatteavtaler så lenge man får pensjon fra Norge, uavhengig av om man er bosatt i Norge etter norsk internrett eller ei.

Lenke til kommentar

TS her.

Da forstår jeg det slik at man må finne et land som Spania, med tilsvarende skatteavtale hvor skatten betales i landet man bor.

Ved at jeg har tenkt å tilbringe to mnd i året i Norge vil jeg uansett aldri forlate norsk intern skatterett selv om jeg skatter hundre prosent til landet jeg bor på min norske pensjon, og ingenting til Norge. Jeg vil da slippe kildeskatt.

Landene nevnt tidligere i tråden skal sjekkes ut nærmere.

Min kompis som også vurderer og være med har uføretrygd og skatten hans er temmelig høy, nær 40%. Han vil jo spare enorme summer ved å velge et land som har flat skatt på for eksempel 15%. Han mener han har lest at uføre kan skattlegges enda lavere og at pensjonister også kan slippe unna med skatter lavere enn den flate skatten som tilbys for arbeidstakere.

Vi ser vi har mye å vinne på å velge riktig land mtp. skatt. Dette er ikke for å unndra skatt da vi følger gjeldene regler til punkt og prikke. Men det ville være dumt å velge å emigrere til et land med høyere skatter enn det man har i dag.

Tusen takk for alle innspill så langt. Vi tar gjerne imot tips om forum som egner seg for slike ting, og vi har lest en del. Men det er mange meninger rundt det meste og føler det blir vanskelig å stole på informasjonen som blir gitt. Krickert ser ut til å ha kontroll og virker svært tillitsskapende.

Lenke til kommentar

Endelig ett fornuftig svar. Jeg er for så vidt enig i dette. Samtidig leser jeg at helseforsikring er et must. Men om enkelte land har dårlig tilbud til sine innbyggere så trenger en helseforsikring ikke nødvendigvis å gjøre det bedre? Trodde kanskje man kunne få operert ett hjerteinfarkt på et bra privat sykehus fremfor at de bruker en dårlig og avleggs metode på et offentlig sykehus. Men det funker altså ikke slik?

​Er det også slik at kildeskatt kommer så fort man ikke er medlem etter intern skatterett i Norge. Altså når man forlater Norge etter tre år uavhengig av hvilket land?

Nei. Iallefall ikke i de landene i Europa jeg har bodd og kjenner til. Om sykehuset er privat eller offentlig har ingenting å si, man kommer uansett inn med offentlig sykeforsikring. Det som er forskjellen er jo at det offentlige betaler til et privat sykehus, heller enn til et offentlig sykehus.

Lenke til kommentar

Nei. Iallefall ikke i de landene i Europa jeg har bodd og kjenner til. Om sykehuset er privat eller offentlig har ingenting å si, man kommer uansett inn med offentlig sykeforsikring. Det som er forskjellen er jo at det offentlige betaler til et privat sykehus, heller enn til et offentlig sykehus.

Da blir det jo liten vits å ha noe helseforsikring så lenge man er medlem i en eller annen folketrygd, enten i bostedslandet eller i Norge. Jeg tenker mest på Øst-Europa, hvor man kanskje er litt mer skeptisk enn her i landet. Det er kanskje en ubegrunnet bekymring, og jeg vet ingenting om helsevesenet er bedre der enn her.

Lenke til kommentar

En person som betaler rundt 40 pst skatt på uføretrygd må ha en ligningsformue på over femten millioner kroner, og bør ha råd til å engasjere en skatteadvokat.

Neida

Inntekt ca. 375000

Kapitalinntekt: 38000

Bankinnskudd/fond: drøye to mill

ligningsverdi av bolig 500000

Uføretrygd skattlegges nå som arbeidsinntekt.

For min del kommer jeg ut en del dårligere enn dette.

Vi har nøye gått gjennom vår situasjon og hva vi evt. vil kunne tjene på å emigrere til en bedre hverdag utenfor Norge. Det er en del pluss og minus, og nå forsøker vi å få oversikt over det økonomiske.

Lenke til kommentar

Da blir det jo liten vits å ha noe helseforsikring så lenge man er medlem i en eller annen folketrygd, enten i bostedslandet eller i Norge. Jeg tenker mest på Øst-Europa, hvor man kanskje er litt mer skeptisk enn her i landet. Det er kanskje en ubegrunnet bekymring, og jeg vet ingenting om helsevesenet er bedre der enn her.

Stemmer. Det er mest vits hvis man vil ha f.eks alternativ behandling, tannlege inkludert og slike ting. I noen tilfeller kan man spare penger gjennom privat forsikring, heller enn å være forsikret gjennom det offentlige helsesystemet.

Jeg har ikke god kjennskap til øst-Europeiske land, har god kjennskap til vest-Europa. Men, ting fungerer nå på forholdsvis harmoniserte måter i Europa, og Europeere som flytter til andre Europeiske land skal ha samme rettigheter som de som bor i landet, i forhold til helsesystem. For turister og korttidsreisene gjelder andre regler (Europeisk helsekort), men for de som oppholder seg permenant og tar residens i landet skal man bli sikret gjennom tilsvarende til folketrygd. Land i Europa har forskjellig folketrygd, det er nå sikkert. Så det viktige momentet er å velge et land med en god "folketrygd", aka, offentlig helseforsikring, og et bra helsesystem.

Særskilt for pensjonister og eldre.

Men, om man flytter til et annet land, vil det være bedre å være medlem i deres helsesystem enn i Norge. Forblir man medlem gjennom Norge har man kun sikring i det nye landet gjennom det Europeiske helsekortet, og ikke samme rettigheter som innbyggerne i landet.

Her er litt mer detaljer og offisiell informasjon (på dansk):

http://europa.eu/youreurope/citizens/health/when-living-abroad/health-insurance-cover/index_da.htm

http://europa.eu/youreurope/citizens/health/when-living-abroad/healthcare/index_da.htm

http://europa.eu/youreurope/citizens/work/social-security-forms/index_da.htm#s1form

Teknisk sett er du fortsatt forsikret gjennom landet du får pensjonen fra, men du må fylle ut et formular for å få samme rettigheter som innbyggerne i det landet du tar residens i. S1 formular.

Det handler om å velge hvilket land du er sosialt forsikret i:

http://europa.eu/youreurope/citizens/work/unemployment-and-benefits/country-coverage/index_da.htm

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

En person som betaler rundt 40 pst skatt på uføretrygd må ha en ligningsformue på over femten millioner kroner, og bør ha råd til å engasjere en skatteadvokat.

Neida

Inntekt ca. 375000

Kapitalinntekt: 38000

Bankinnskudd/fond: drøye to mill

ligningsverdi av bolig 500000

Uføretrygd skattlegges nå som arbeidsinntekt.

26 prosent skatt.

Lenke til kommentar

Ser ut som kapitalinntekter og formue mangler i regnestykket over. Kalkulatoren hos skatteetaten juger ikke så jeg tror nok 40% stemmer bra på skattekortet. Den reelle summen på selve inntekten blir jo betraktelig lavere.

Om man i andre land får flat skatt på for eksempel 5-15% og slipper formueskatt, så hjelper jo dette ganske bra i tillegg til lavere levekostnader. Så kommer alle tilleggene til for eksempel advokat, forsikringer og folketrygd, kostnader tilknyttet bankvesen etc.

Er langt fra sikker på om man tjener noen store summer på akkurat dette, men levekostnadene er betraktelig lavere. I Norge betaler man jo hvitøyet for en taxi, en pakke røyk, middag og en øl ute på byen. Så at man kan leve et bedre liv er det ingen tvil om rent økonomisk. Men man må jo forlate venner og familie og veie dette opp mot hverandre.

Bulgaria er visst hot nå, med mye britiske pensjonister. Skatten er flat på 10 pst, og svært lave boutgifter.

Portugal har skattefritak på enkelte deler av trygd/pensjon i 10 år

Kypros har lave skatter på pensjon.

Så har man Lithauen, Latvia, Polen, Ungarn, Makedonia som har forholdsvis lave skatter som varierer fra flat skatt til progressiv i Polen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...