BadCat Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 (endret) Vi ønsker ikke det for vi ønsker en doktor som leverer når det står om helsa, ikke en som er utslitt fordi han må spørre seg selv om det er en mening med livet i det han slår inn varer i en butikk. I Sverige er det kommet døgnåpne selvbetjente butikker nå dog med en noe begrenset utbredelse. Der trenger de kun et par folk til å sette ut varer og sørge for at det ser noenlunde ut i lokalet. Den som tror at alle må ha en jobb bare for å ha det holder seg selv for narr. Altså i denne ordlyden. "Alle må bidra, så alle må ha en jobb. De sa det på TV, det er helt sant og veldig fornuftig. Jeg greier ikke tenke selv, men jeg kan lytte og utføre ordre. Norge er verdens beste land å bo i, egentlig er vi under nr 6 per snute og under topp 30 totalt, men det høres bra ut å fortsette å lyve om at vi er best selv om vi ikke er det." Endret 18. desember 2016 av BadCat Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 Vi ønsker ikke det for vi ønsker en doktor som leverer når det står om helsa, ikke en som er utslitt fordi han må spørre seg selv om det er en mening med livet i det han slår inn varer i en butikk. I Sverige er det kommet døgnåpne selvbetjente butikker nå dog med en noe begrenset utbredelse. Der trenger de kun et par folk til å sette ut varer og sørge for at det ser noenlunde ut i lokalet. Den som tror at alle må ha en jobb bare for å ha det holder seg selv for narr. Altså i denne ordlyden. "Alle må bidra, så alle må ha en jobb. De sa det på TV, det er helt sant og veldig fornuftig. Jeg greier ikke tenke selv, men jeg kan lytte og utføre ordre. Norge er verdens beste land å bo i, egentlig er vi under nr 6 per snute og under topp 30 totalt, men det høres bra ut å fortsette å lyve om at vi er best selv om vi ikke er det." Det handler om å forme samfunnet til menneskenes beste og dette innebærer gjerne at folk har jobb noe som er avgjørende for å stimulere økonomien og som igjen skaper denne velkjente velstand. Dette er jo ting vi faktisk har råderett over og kan styre politisk slik at vi unngår en utvikling med systemer og holdninger som undergraver oss selv. Satt på spissen må mennesker subsidieres og gis ett fortrinn over mekaniske og digitale prosesser i alle tilfeller hvor effektivitet ikke er avgjørende for liv og helse. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 og under topp 30 totalt, men det høres bra ut å fortsette å lyve om at vi er best selv om vi ikke er det." Helt enig og det blir bare verre og verre Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 Vi ønsker ikke det for vi ønsker en doktor som leverer når det står om helsa, ikke en som er utslitt fordi han må spørre seg selv om det er en mening med livet i det han slår inn varer i en butikk. Det er andre typar doktorar enn kun medisinske, men uansett så er det vell ingen ulempe med ei godt utdanna befolkning? Det einaste som kan være eit problem er dersom samfunnet skal måtte betale for ei utdanning som kun er nyttig for studenten sjølv. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 Alle yrker/arbeidsplasser skulle hatt en medisinsk doktor Kunne spart samfunnet for så mye penger Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 Alle yrker/arbeidsplasser skulle hatt en medisinsk doktor Kunne spart samfunnet for så mye penger Spart samfunnet hvis man tenker kortsiktig, det hadde vært dødsstøtet på mange private bedrifter... Med mindre det ble lov å leie inn doktor, da hadde vi fått økning i det private helsemarkedet som hadde tømt det offentlige for kvalifiserte leger, og da måtte det offentlige igjen leie tjenester fra det private til en dyrere pris. Hvis man da ikke kuttet ut det offentlig helsetilbudet, men da er det viktigere enn noen gang for befolkningen å få en jobb eller så kan det gå på helsa løs. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 (endret) Problemet et at det et mange useriøse aktører innenfor utdanning, spesielt de private. En del utdannelser svarer seg ikke mtp tid og utgifter og noen utdannelser gir ikke reelle muligheter for jobb selv om de låter bra på papiret. Mange utdannelser selges inn i dag som om de var produkter og mangt et menneske har blitt lurt til å gjøre utallige varekjøp de egentlig ikke hadde bruk for. Det utføres stadig påprakking av studiplasser og mennesker tidlig i tyveårene har ikke en fult modnet hjerne og erfaringer nok til å ta overveide valg som svarer seg på sikt. Det finnes fornuftige unge mennesker, men de som selger inn studieplasser treffer på nok sårbare mennesker til å få fylt opp studieplassene. Ønsker de noen inn så får de vedkommende inn selv om det mangler timer i fag på studiekompetansen. Enkelte høyskoler er alt for ivrige i rekrutteringa. Endret 18. desember 2016 av BadCat Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 Som en som var skoleflink i barneskolen kan jeg skrive under på at statens grunnskole var direkte useriøs ikke mye tilbud å få om du trengte en utfordring i ny og ne. Hadde heller gått privat om jeg hadde sjansen til å skru klokken 20 år tilbake i tid og valgmuligheten faktisk var tilstede. Det samme gjenspeiler seg innen ulike utdanninger senere. Lektorutdanningen er et eksempel på en useriøs utdanning, hvertfall den jeg har kjennskap til. Jeg regner med det er greit å kalle den "useriøs" selv om det kanskje er kompetansemangel eller andre "ufrivillige" årsaker som ligger bak. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 (endret) De skoleflinke blir utbrent og faller av etter 12-16 år. Bråkmakerne med dårlige karakterer blir lei av å drive med tull, skjerper seg og når langt. Endret 18. desember 2016 av BadCat Lenke til kommentar
Sir Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 Det er tydeligvis for mange som tar utdanning i dagens samfunn, siden det er så få som får relevant jobb. Enten det, eller så utdanner folk seg feil. Folk velger utdanning etter interesse, men man burde jo også se på hva som er etterspurt i arbeidsmarkedet.Svært mange som velger utdanning etter hva som er best betalt Utfordringen er at "alle" gjør dette samtidig, slik at når de er ferdig utdannet er det overflod av likesinnede, og ikke lenger et lønnsledende yrke. Dette skjedde spesielt med ingeniører for noen år siden. Rett før oljeprisen falt. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 De skoleflinke blir utbrent og faller av etter 12-16 år. Bråkmakerne med dårlige karakterer blir lei av å drive med tull, skjerper seg og når langt. Sa BadCat Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Samfunnet er så automatisert og fullt av tullejobber at kravet om fulltids lønnsarbeid for alle er overmodent for revisjon. At noen synes det er urettferdig at andre slipper, får heller være. Hver gang slike samfunn forsøkes så ender det med kollaps. Hvorfor skal folk jobbe hvis de ikke får belønning for det? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Jeg snakker om å slutte å straffe folk for ikke å jobbe. Ikke det motsatte, men ikke det samme heller. Som sagt, jeg tror det er nok arbeidsvilje i befolkningen til at det viktige blir gjort. Men vi må ta farvel med kjøpesentrene. Jobb trenger ikke være et onde folk må trues til. Hvis ikke alle får jobb, tror jeg arbeidet vil få en status som gjør selv dagens møkkajobber attråverdige. Og det er ikke noe i veien for at de som jobber likevel får litt mer enn de som ikke gjør det. Feilslått kommunisme vil feile, ja. Men nyliberalismen funker ikke akkurat fantastisk for folk flest den heller, selv om den gjør det for oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå