Gå til innhold

Bedre at en doktor er arbeidsledig enn at hun jobber i butikk?

Anbefalte innlegg

Høyskolesemter som har basert seg i stor grad på å utdanne folk til oljenæringa merket over ei halvering av antall søkere. Tidligere studenter banner over at de tok utdannelsen. Det ble lokket med gode lønninger og et stadig økende behov for arbeidskraft, praktisk tatt ikke mulig å få utdannet nok folk. 

Kanskje løsningen er å la oljeselskapene betale for utdanningen? Da har de incentiver til å ikke utdanne flere folk enn det er behov for. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må vel i det heletatt stille spørsmål til om det er lønnsomt å ta ut olje fra havdyp kontra store oljeforekomster på land. 

Det er sikkert mer lønnsomt på land, men det faktum at det er så mye oljevirksomhet til havs og at oljeselskapene tjener mye penger tyder vel på at dette også er lønnsomt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når er det ok å takke nei til en jobb?

Når en vet en ikke passer til eller er kvalifisert til jobben? Når en vet det uansett kun vil være midlertidig og en slutter på dagen så snart en får svar fra drømmejobben?

Det må være lov å være ærlig og ikke lyve til en arbeidsgiver som håper på å finne en ansatt som passer til jobben og ikke vil forsvinne om 2-4 måneder.

Da er det faktisk bedre å ta på seg kortere oppdrag gjennom bemanningsbyråd. Gjerne relevante jobber. Enten det er en lege som tar seg 2 måneders oppdrag på et farmasøyt lager pga noen der er sykemeldt eller byggingeniør som tar seg jobb som rivningsarbeider eller hjelpearbeider på et bygg for noen uker/måneder.

Til en viss grad må det være lov å ha preferanser til hva en vil jobbe med. En kan ikke og bør ikke takke automatisk ja til det første som dukker opp. Eller?

Utdanning og kompetanse er også til en liten grad en ferskvare. Jo lengre en går uten relevant arbeidserfaring, jo mindre attraktiv blir en i det arbeidsmarkede.

F.eks utdanning min får jeg lite bruk for. Da jeg ikke har hatt noe relevant arbeidserfaring til den utdanningen de siste 10 årene.

Lenke til kommentar

Man må vel i det heletatt stille spørsmål til om det er lønnsomt å ta ut olje fra havdyp kontra store oljeforekomster på land. 

Det er sikkert mer lønnsomt på land, men det faktum at det er så mye oljevirksomhet til havs og at oljeselskapene tjener mye penger tyder vel på at dette også er lønnsomt?

Oljevirksomheten til havs er minimal i forhold til på land. Det vil stort sett være lønnsomt for selskaper til den dagen det avvikles, men nå er det forhold som går ut over lønnsomheten til virksomhet til havs. De største oljevirksomhetene til lands kan hente ut olje og gå i pluss til oljepriser der norsk oljevirksomhet går med dundrende underskudd og best innstiller virksomheten. Oljevirksomhet er ikke fult så lønnsomt for arbeidere som risikrer helsa og år av sitt liv på utdanning som ikke nødvendigvis svarer seg. Det burde ha vært lønn for å ta utdanning, helt hinsides at studenter skal ta opp lån for å ta studier eller at de må ta jobb ved siden av studier som i praksis fører til at det blir mindre fokus og overskutt til å fullføre studiene på en god måte.

Lenke til kommentar

Når en vet en ikke passer til eller er kvalifisert til jobben? Når en vet det uansett kun vil være midlertidig og en slutter på dagen så snart en får svar fra drømmejobben?

Det må være lov å være ærlig og ikke lyve til en arbeidsgiver som håper på å finne en ansatt som passer til jobben og ikke vil forsvinne om 2-4 måneder.

Da er det faktisk bedre å ta på seg kortere oppdrag gjennom bemanningsbyråd. Gjerne relevante jobber. Enten det er en lege som tar seg 2 måneders oppdrag på et farmasøyt lager pga noen der er sykemeldt eller byggingeniør som tar seg jobb som rivningsarbeider eller hjelpearbeider på et bygg for noen uker/måneder.

Til en viss grad må det være lov å ha preferanser til hva en vil jobbe med. En kan ikke og bør ikke takke automatisk ja til det første som dukker opp. Eller?

Utdanning og kompetanse er også til en liten grad en ferskvare. Jo lengre en går uten relevant arbeidserfaring, jo mindre attraktiv blir en i det arbeidsmarkede.

F.eks utdanning min får jeg lite bruk for. Da jeg ikke har hatt noe relevant arbeidserfaring til den utdanningen de siste 10 årene.

Dagens prinsipp om å jobbe bare for å jobbe er utdater og unødvendig. Om få tiår vil de fleste jobber være automatisert uansett, og ja det kommer nye jobber som ikke eksisterer i dag men folk flest er ikke dyktige nok til å hevde seg og som nevnt tidligere så funker det dårlig hvis mange skal satse på det samme.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke er heldig i livet, så må man si ja til alle jobber du kan få. Desverre.

Dagens prinsipp om å jobbe bare for å jobbe er utdater og unødvendig. Om få tiår vil de fleste jobber være automatisert uansett, og ja det kommer nye jobber som ikke eksisterer i dag men folk flest er ikke dyktige nok til å hevde seg og som nevnt tidligere så funker det dårlig hvis mange skal satse på det samme.

Dette var vanlig å si siden 50-tallet. Vi kan allerede "replace" alle som jobber bak en benk.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Profesjonell gamer er et fremtidig yrke, men det er et fåtall som er gode nok til å hevde seg, typisk 500 i verden per spill så det er ikke et stort nok felt til å erstatte de yrker som forsvinner og som mye annet er dette rigget istand for at produsenter av utstyr osv skal tjene store summer og de som spiller får smulene.

Det er mer sannsynlig at mannen i gata ikke kommer til å jobbe men bruker tiden til å se på at folk spiller vidospill eller se på filmer og serier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Profesjonell gamer er et fremtidig yrke, men det er et fåtall som er gode nok til å hevde seg, typisk 500 i verden per spill så det er ikke et stort nok felt til å erstatte de yrker som forsvinner og som mye annet er dette rigget istand for at produsenter av utstyr osv skal tjene store summer og de som spiller får smulene.

Det er mer sannsynlig at mannen i gata ikke kommer til å jobbe men bruker tiden til å se på at folk spiller vidospill eller se på filmer og serier.

Jeg tror ikke dette er nok til at folk flest på sikt ikke går på veggen uten ett kontinuerlig inntak av rus.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette synes jeg blir helt feil å si, det er fullt mulig å ha en jobb mens man søker etter jobben man virkelig vil ha, ingen klarer å bruke en hel dag på å søke på relevant arbeid, det tar max et par timer dagen. Man skal heller ikke lyve, man skal være ærlig, men her snakker vi da om når man blir tilbydd en jobb på tross av at man ikke skulle tro at det ville skje.

Er man overkvalifisert vet arbeidsgiver hva det betyr, er man underkvalifisert burde man takke gudene for den muligheten man har fått. Synes man ikke jobben man kan få er noe for en selv, bli med i klubben på tusenvis av andre nordmenn som ikke liker jobben sin.

Som  det heter på engelsk, "Beggers cant be choosers". Hvis du ikke kan finne deg jobb selv, må du ta til takke med det som blir tilbydd deg.

Som du sier bemanningsbyrå har mange muligheter, at bemanningsbyrå er djevelens bedrift må man da ignorere. Men der får man relevant arbeide vanligvis. Og ingen går glipp av drømmejobben fordi de har en annen jobb akkurat når den dukker opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Feil, det er bedre å overlate den jobben til noen som faktisk ønsker å ha den jobben over tid enn å ta opp ei stilling på måfå.

Er du arbeidsløs? Jeg er kvalifisert i flere ting, og jobber da KUN for det sosiale. Desverre så høres dette ut som at du tror du kan "velge" hvilken jobber du har tilgang til.. Borgerlønn og kommunisme er jo en fin bil, hvis du tenker slik.

Kommunisme er ikke så ille, btw, det var ikke ment fornærmende. Russland prøvde vel sosialisme, men failed?

Endret av Dr. Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som ung gründer startet jeg flere selskaper så jeg vet at man kan velge akkurat det man ønsker så lenge man er villig til å stå på. Det er tyngre å søke en jobbb enn å starte et firma og hvorfor skal man bruke tid og krefter på noe som ikke har et garantert utfall. Man kan sende inn hundre jobbsøknader og sitte der med negativt resultat men holder man et selskapsmøte og sender inn ei registreringsmelding så får man positivt resultat stort sett hver gang og i verste fall så er det noe flisespikkeri som kan korrigeres slik at registreringa går inn. Å søke jobb er nesten like dumt som å bestemme seg for å vinne før man har sendt inn lottokupongen. Hvor vidt man vinner er utenfor ens kontroll annet enn at man fikk bestemme tallene eller fylle ut jobbsøknaden i dette tilfellet og gi et positivt inntrykk ved et eventuelt intervju. De fleste stillinger er lovet bort på forhånd og blir kun utlyst for syns skyld, man har ingen reell sjanse for å få jobben ved å sende inn en søknad.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele prinsippet med å søke jobb er feil for da må man ta det man får og det blir andre som skal avgjøre hva man skal jobbe med. Starter man for seg selv så får man akkurat den jobben man ønsker, men det er ikke for alle fordi det krever knallhard innsats og disiplin over tid. Det er ikke noe 9-17-opplegg, men man må selvsagt ta seg nok fri til at man ikke blir utbrent. Man bør også ha en viss faglig dyktighet for da er man selve gamet når man driver et selskap og ikke bare en liten brikke. Ei erfaring som jeg ser på som viktig er at man trenger ikke å gjøre alt selv. Det er helt ok å outsource det som andre kan gjøre bedre eller mer effektivt, men man må likevel følge hele prosessen selv om man ikke er med på selve utførelsen. Noen ganger må man toppe laget og ta et steg bak i kulissene og stoltheten kan ikke bestandig komme først hvis man har tenkt å nå langt. Ydmykhet, respekt og guts nok til å innrømme at andre gjør det bedre eller har vel så gode idéer er essensielt.

På en måte har du rett når du sier at man ikke kan velge hva man vil for man spiller et spill som har flere tapere enn vinnere.

Som ansatt må man yte, men sannheten er at mest sannsynlig så er man ikke den beste i verden i sitt felt, ikke i landet heller og ikke i fylket og kanskje ikke engang i byen man bor i. Driver man for seg selv så trenger man ikke være blant de beste til hver oppgave men sørge for at den beste tilgjengelige utfører oppgaven. Sett at man er en populær og profesjonell vlogger så er man ikke nødt til å lage grafikken og musikken selv, man kan leie inn andre som er bedre eller mer effektive. Lager man grafikken eller musikken derimot så sliter man dersom man ikke er flink.

Ole er den 23. beste rørleggeren i byen ut av 23, ring til de 22 andre før du ringer til Ole. :tease:

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utdanning er bortimot verdiløst. Jo mer populær ei utdanning blir blir og flere som tar den desto mer inflasjon går det i den. Det er mangt et eksempel på høyskoler som har leid inn folk for å lyve om at de har blitt headhuntet og fått tilbud om jobb midt i utdannelsen for å fylle alle studieplasasene neste år. Lykke til med å få en jobb basert på utdanninga. Man får en jobb, men ikke basert på utdanninga fordi det er alt for mange som har den i forhold til behovet. Man er heldig om utdanninga i relevant sammenheng  i det heletatt blir nevnt under et jobbinvtervju. Staten må bare fortsette med å støtte opp under bemanningsbyråer med øst-europeere som er villig til å jobbe for 1/4 av lønna så blir det bærre lækkert for nordmannen og hans utdanning. Øst-europeere som er flinkere i jobben siden de er vant med å måtte yte, bedre utdannet, klager og syter mindre og jobber for en brøkdel av lønna til middelmådige nordmenn som klager og syter støtt og helst skulle vært hjemme og sett på Netflix.

Har du hatt noe med østeuropeere å gjøre? De jeg har ramlet borti gjør ikke noen større innsats enn den jevne nordmann. Og skal du snakke til dem er det gjerne fingerspråk det går i, for engelsk har dom itte hørt om! Om de jobber for 1/4 av lønna er det kanskje greit, men mer er det ikke verdt, heller. Tar heller en det går an å kommunisere med om jeg først skal ha en jobb gjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Høyskolesemter som har basert seg i stor grad på å utdanne folk til oljenæringa merket over ei halvering av antall søkere. Tidligere studenter banner over at de tok utdannelsen. Det ble lokket med gode lønninger og et stadig økende behov for arbeidskraft, praktisk tatt ikke mulig å få utdannet nok folk. Man må vel i det heletatt stille spørsmål til om det er lønnsomt å ta ut olje fra havdyp kontra store oljeforekomster på land. Når oljeprisen synker så kan det ende i at man går i minus ved å ta opp olja slik at det er bedre å stanse produksjonen. Litt overdrevet, men ikke langt unna sannheten. Verdien av norsk olje og gass er også kraftig oppskrytt. Vi snakker i alle år om at vår rikdom skyldes olje, men nasjoner som ikke har olje går bedre og i praksis utgjør det noen titusener per år per innbygger dersom man deler driftsoverskuddet på antall innbyggere i landet. All profittet går opp i spinninga likevel ved at det er så kostbart å produsere eller iverksette noe her i landet, litt utjevnet av senere tids og fremtidig automatisering og andre former for effektivisering.

Det står uansett bedre til her enn i Asia for der har fabrikkarbeiderne så dårlig betalt at de ikke har råd til å kjøpe produktene de produserer (feks sko og skjorter) og i senere tid så har roboter erstattet bortimot halvparten av arbeiderne på de største fabrikkene til elektronikkprodusentene så nå har de dobbelt opp av arbeidskraft til å underby den andre halvparten på timeslønn.

Det viser vel at det er vanskelig å spå, og når man tar en utdanning er det et element av gambling om yrket er relevant om 30 år. Men generelt vil jeg tro en som er ingeniør innen noe oljerelatert uten videre problemer kan ta et par års skolegang til, for å få en fordypning i en litt annen og mer relevant retning. Mye av grunnlaget er jo det samme i realfagene, kalkulus og Newtonsk mekanikk har du f.eks. garantert hatt endel av fra før. Om den samme fleksibiliteten gjelder for Ibsenstudier og andre rariteter tør jeg ikke mene noe om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

...

Som du sier bemanningsbyrå har mange muligheter, at bemanningsbyrå er djevelens bedrift må man da ignorere. Men der får man relevant arbeide vanligvis. Og ingen går glipp av drømmejobben fordi de har en annen jobb akkurat når den dukker opp.

Som sakt: til enn viss grad. Jeg har selv sagt ja til en jobb som jeg så absolutt ikke burde ha sagt ja til. Det gikk mildt sagt til helvete og ruinerte meg økonomisk. Jeg har også gått altforlenge i en jobb hvor jeg gikk kraftig ned i stillingsprossent. Endte derfor med å søke jobber i et halvt år uten hell ved siden av denne jobben.

Jobbsøking med dysleksi hjalp ikke akkuratt ;)

Sa opp uten å ha en jobb å gå til, gikk rett inn i bemanningsbyråd , fikk jobb en uke etterpå og første lønning var dobbelt av det jeg hadde måtte leve på hver måned de siste 7 månedene.

Så mulig vi har hatt forskjellig erfaring med bemmaningsbyråd,. Men de bemanningsbyrådene jeg har vært i så har jeg sjeldent gått mange dagene arbeidsledig mellom oppdragene. Jeg fikk mye bra og forskjellig arbeidserfaring og lønna var ganske bra.

Lønna er ofte , selvsagt tar bemanningsbyrådet mye

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...