Syklofanten Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Jeg overhørte en samtale her mellom to venninner(?). Hun ene var visst arbeidsledig og hadde doktorgrad. I jobbsøknadsprosessen hadde hun fått tilbud om en butikkjobb, men det var visst ikke godt nok for henne. Burde hun ha sagt ja? Burde man ha rett på penger fra NAV når man har fått et tilbud om jobb? Er det virkelig bedre at man er arbeidsledig enn at man jobber i butikk når man har doktorgrad? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Det sier vel mer om hvor feilslått utdanningssystemet i Norge er, enn om noe annet. 2 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Legg ned NAV så fikser slike problem seg av seg selv. Og en flat, lav, støtte/borgerlønn for de som av ulike grunner ikke kan jobbe. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 I utgangspunktet så er du vell pliktig til å være reell arbeidssøkande og om å ta dei jobbtilbuda som du får for å kvalifisere til å motta dagpengar frå NAV? Men på den andre sida så er det ikkje gitt at det er samfunnsøkonomisk forsvarlig å ansette arbeidssøkarar som både er umotiverte og overutdanna til å bli værande i stillinga. Dersom personen sluttar i jobben rett etter at arbeidsgiver har brukt tid på å gi opplæring, kjøpt inn arbeidstøy, oppdatert lønnsregisteret, osv så er det ein dårlig ressursbruk. Mange arbeidstakarar blir ikkje produktive (gir større inntjening enn dei kostar i lønn) før ei stund etter at dei har fått opplæring og arbeidserfaring. Kor lang tid det tar er litt avhengig av kva type jobb det er snakk om, og kva erfaringsgrunnlag arbeidstakaren har frå før. 7 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Samfunnet er så automatisert og fullt av tullejobber at kravet om fulltids lønnsarbeid for alle er overmodent for revisjon. At noen synes det er urettferdig at andre slipper, får heller være. 6 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (...) Men på den andre sida så er det ikkje gitt at det er samfunnsøkonomisk forsvarlig å ansette arbeidssøkarar som både er umotiverte og overutdanna til å bli værande i stillinga. Dersom personen sluttar i jobben rett etter at arbeidsgiver har brukt tid på å gi opplæring, kjøpt inn arbeidstøy, oppdatert lønnsregisteret, osv så er det ein dårlig ressursbruk. (...) Når det kommer til private bedrifter må da de stå fritt til å gjøre den feilen å ansette noen som er overkvalifiserte, som ett samfunn mener jeg at vi ikke skal verne arbeidsledige mot å få jobber de er overkvalifiserte til. For øvrig kan jeg forstå at noen kan velge bort jobber i en måned eller to for å fokusere på å finne en relevant jobb, men synes det er galt at folk får støtte over lengre tid når de har mulighet til å være selvforsynt. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Samfunnet er så automatisert og fullt av tullejobber at kravet om fulltids lønnsarbeid for alle er overmodent for revisjon. At noen synes det er urettferdig at andre slipper, får heller være. Hvordan avgjør man hvem som slipper? Jeg kan ikke se at jeg, med et par bachelorgrader i realfag i sekken, har noen mindre grunn til å slippe å arbeide enn "Johnny fra mekken". Det rettferdige er at man forventer det samme av alle. Utover det er jeg nesten sjokkert over at en butikksjef ønsker å ansette noen med en slik utdanning. En skulle tro vedkommende var overkvalifisert, og var den typen som ville stikke avgårde så snart en mer lukrativ stilling dukket opp et annet sted. 2 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) I tittelen høres det ut som du snakker om en lege som sa nei til å jobbe i butikk. Det er iallefall greit. (om det hadde vært spørsmålet) Hva slags doktorgrad er det snakk om her? Det vil jo være svært relevant i forhold til om hun må ta en annen jobb. Hvis det ikke er etterspørsel etter den kvalifikasjonen hun sitter med, vil hun nok måtte ta en annen jobb på et eller annet tidspunkt eller forbli arbeidsledig permanent. Endret 14. desember 2016 av zeebra 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Det er viktig å ha en jobb man liker. Man kan faktisk bli syk av å gjøre oppgaver man ikke liker, dag ut og inn ustanselig. Man skal ikke gjøre noe kun fordi man liker sluttresultatet, altså penger like lite som man ikke skal bake kake fordi man liker kake dersom man ikke liker selve prosessen ved å bake. Endret 14. desember 2016 av BadCat 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Når det kommer til private bedrifter må da de stå fritt til å gjøre den feilen å ansette noen som er overkvalifiserte, som ett samfunn mener jeg at vi ikke skal verne arbeidsledige mot å få jobber de er overkvalifiserte til. I det offentlege er det faktisk slik at arbeidsgiver har plikt til å ansette den som er best kvalifisert til jobben, og derfor ikkje kan velge vekk dei som er overkvalifiserte. Ein kan jo også spørre seg om kor fornuftig ein slik praksis er dersom det er stor sannsynlegheit for at arbeidssøkaren vil bytte jobb med ein gong dei har fått opplæring og kan føre opp erfaring fra feks offentleg saksbehandling på CVen. 2 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Hun er pliktig til å ta jobben. For alt vi vet kan hun ha doktorgrad i sosialantropologi. Er ikke så lett å finne noe relevant da. 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 En arbeidsledig doktor er vel sjelden vare, ikke minst at vedkommende blir tilbudt en butikkstilling. Man kan i utgangspunktet ikke heve arbeidsløshetstrygd ifra NAV og samtidig avvise jobbtilbud, men det er en beregning i forhold til dine utgifter og da hvilke jobber/lønnstrinn du plikter å ta. Her høres det ut som at en butikkjobb ikke hadde vært bærekraftig i forhold til personens økonomi og dermed legitimt at hun ikke mister støtten og heller kan søke videre. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Det sier vel mer om hvor feilslått utdanningssystemet i Norge er, enn om noe annet.Hvorfor det? Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Hvorfor skulle en butikksjef gi tilbud til noen som ikke har søkt og ikke er motivert? De har vel nok av motiverte søkere for tiden. Hvis NAV mot formodning pålegger Dr. X å søke butikkjobb, så kan hun jo bare opplyse om at hun søker under tvang og kommer til å slutte så snart som mulig. Da havner søknaden garantert nederst i bunken, dr. eller ikke. Høyt utdannede som har vært i (relevant) arbeid en stund og så blitt arbeidsledige har som oftest max dagpenger. Da frister det lite med 150 kr timen for å sitte kassa på Rema. Endret 14. desember 2016 av jon67 1 Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Så mye som 150 kroner i timen? Du kan jo ha sykemeldig og gå rundt ganske greit hvis du har jobbet deg opp til å kunne ta 3 måneders sykemeldig, også plutselig noen dager på jobb også sytemeldig på nytt. Noe vi/de gjerne skriver ut. Endret 14. desember 2016 av Dr. Jones Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Samfunnet er så automatisert og fullt av tullejobber at kravet om fulltids lønnsarbeid for alle er overmodent for revisjon. At noen synes det er urettferdig at andre slipper, får heller være. Hvordan avgjør man hvem som slipper? Jeg kan ikke se at jeg, med et par bachelorgrader i realfag i sekken, har noen mindre grunn til å slippe å arbeide enn "Johnny fra mekken". Det rettferdige er at man forventer det samme av alle. Helt greit for meg at noen slipper å jobbe, og jeg tror det er nok av oss som føler det sånn, til at vi hadde fått verden til å gå rundt. De bitre og misunnelige kan heller sitte hjemme og råtne hvis de synes det er så fælt at byrden ikke er jevnere fordelt. Uansett synes jeg den rettferdigheten ikke er viktig nok til å rettferdiggjøre arbeidskravet. I alle fall tror jeg at hvis lønnsarbeid ikke lenger blir obligatorisk, vil det ikke være hvem som slipper, men hvem som får jobbe som blir stridsspørsmålet. Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Det kommer vel litt an på doktorgraden i mine øyne. Doktorgrad i kjønnsstudier og doktorgrad i medisin er for eksempel ikke det samme, beklager.. Jeg ville egentlig forventet at en som hadde f.eks. doktorgrad i hjertekirurgi ikke tok butikkjobben men heller satt og holdt seg oppdatert på fagstoff og ventet på ny relevant jobb. 1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Hvorfor skulle en butikksjef gi tilbud til noen som ikke har søkt og ikke er motivert? De har vel nok av motiverte søkere for tiden. Hvis NAV mot formodning pålegger Dr. X å søke butikkjobb, så kan hun jo bare opplyse om at hun søker under tvang og kommer til å slutte så snart som mulig. Da havner søknaden garantert nederst i bunken, dr. eller ikke. Høyt utdannede som har vært i (relevant) arbeid en stund og så blitt arbeidsledige har som oftest max dagpenger. Da frister det lite med 150 kr timen for å sitte kassa på Rema. Om man er voksen med doktorgrad får man mer enn 150. Tar man litt ansvar kan man få over 200. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 17. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2016 Det er viktig å ha en jobb man liker. Joda, men spørsmålet er om det er bedre å snylte på skattebetalerne enn å midlertidig ha en jobb man ikke liker. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Doktorgrad i unnasluntring? Det har jeg også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå