Heiqwe Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Er det ulovlig å ødelegge eller smelte/etse vekk isen i en innsjø når det er vinter? Kan jeg gå å lage et svært hull å begynne å fiske der folk går på skøyter eller spiller is hockey? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Jeg tviler på at det finnes noen lov mot dette, men man er ikke spesielt smart om man lager hull i isen der folk ferdes. Da bør det hvertfall merkes skikkelig. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Så vidt jeg kan se, så gjelder de samme reglene uansett. Altså må du ha fiskekort hvis det kreves etc etc. Hvis det er lov å fiske i det aktuelle vannet og du har de dokumenter/tillatelser som trengs, så tror jeg ikke det gjelder særegne regler for isfiske. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Det kan være lokale forskrifter som regulerer bruken av vannet i vinterhalvåret. Eksempler på dette er at det enkelte steder er forskrifter som gjør området til bane for motorsport når isen ligger, hockeybane kan muligens være et annet eksempel på det samme.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 I den grad det er snakk om at du ødelegger en del av et opparbeidet anlegg, selv om anlegget er midlertidig, vil det kunne være straffbart som skadeverk. 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Smelte/etse vekk isen? Hvis du tenker på å bruke kjemikalier til dette, tipper jeg det forurensingsloven kan være relevant. Men å bore med isbor for å fiske eller sage et hull for å bade vil være relativt uprobelmatisk 2 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Okei, et par innvendinger: 1. Siden når trengte en et svært hull for å drive isfiske? 2. Om isfiskingen din ødelegger for andre/fellesskapet, så ville jeg sterkt revurdert dette. Jeg håper du har sosiale antenner til å selv gjøre en god avgjørelse her. Har noen tatt seg bryet med å lage en hockeybane på isen, så ødelegger du selvfølgelig ikke dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Trøsten er at dersom du fjerner is, så fylles tomrommet ofte av vann. Som fryser og erstatter isen du nettopp fjernet. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Etter friluftslova så er du erstatningsansvarlig for skader og ulemper som du forårsaker på annen manns grunn. I tillegg gjeld kravet om å ferdes hensiktsfult og med tilbørlig varsomheit. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Må også ta hensyn til at en kan holdes ansvarlig om en lager et stort hull og noen faller ned i det Så skal du isbade, gjør det en plass det ikke ferdes så mye folk, og merk hullet med reflekspinner Endret 14. desember 2016 av Dubious 2 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Ved bruk av kjemikalier så vil du i tillegg til det krikkert nevner bli anmeldt for miljøkriminalitet. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 TS lurer bare på om det er lov å ødelegge for andre og lage kvalme når det er på isen det foregår. Kan tenke meg ordensforstyrrelse og andre lover som har med normal oppførsel å gjøre kommer inn i bildet. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Jeg vil tro at hvis TS lager et stort hull på en isbane, dette fryser igjen slik at noen går gjennom det de tror er trygg is og drukner, så kommer vi ikke til å se noen poster fra vedkommende her på noen år. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 (endret) Smelte/etse vekk isen? Hvis du tenker på å bruke kjemikalier til dette, tipper jeg det forurensingsloven kan være relevant. Ved bruk av kjemikalier så vil du i tillegg til det krikkert nevner bli anmeldt for miljøkriminalitet. Bruk av mononatriummonoklorid (NaCl) på sjøis i en fjordtarm bør være temmelig uskyldig bruk av kjemikalier og neppe noen relevant grunn til å dra fram forurensningsloven eller anmeldelser for miljøkriminalitet. For ordens skyld, kjemikalier omfatter absolutt alle materialer og ordet etse er ikke begrenset til syrer selv om det er ofte brukt i den forbindelse. For eksempel er varm dihydrogenmonooksid også et kjemikalie med potensiale til å etse vekk is. Jeg tror dere begge legger for mye fordommer i ordene kjemikalier og etse. Ellers så finnes det neppe noen lover som beskriver dette tilfellet spesifikt, men det vil antagelig gå under mer generelle lover om å bevisst skape risiko for mennesker, dyr og verdier. På samme måte som du ikke finner noen lov som sier "det er ikke lov til å kjøre på en syklist i oransje kondomdrakt i solnedgang med vilje på strekningen mellom Otta og Dombås den 4. september", men det finnes mer generelle lover som likevel favner det tilfellet. Endret 15. desember 2016 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 (endret) NaCl, eller bordsalt, som vi sier i Rælingen, vil reagere med isen og danne en saltlake med frysepunktet under null grader. Dette kan eller kan ikke fungere, avhengig av temperatur og saltmengden. Med mindre noen klarer å tvinge seg til å drikke denne saltlaken, er eksperimentet totalt uten miljømessige konsekvenser. Fra et vitenskapelig synspunkt er dette forsøket like spennende som å spise suppe med gaffel. Edit: @Simen1: jeg liker ordspillet ditt, men varm dihydrogenmonoksid etser ikke bort is. Det smelter den. Endret 15. desember 2016 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 NaCl, eller bordsalt, som vi sier i Rælingen, vil reagere med isen og danne en saltlake med frysepunktet under null grader. Dette kan eller kan ikke fungere, avhengig av temperatur og saltmengden. Med mindre noen klarer å tvinge seg til å drikke denne saltlaken, er eksperimentet totalt uten miljømessige konsekvenser. Fra et vitenskapelig synspunkt er dette forsøket like spennende som å spise suppe med gaffel. Edit: @Simen1: jeg liker ordspillet ditt, men varm dihydrogenmonoksid etser ikke bort is. Det smelter den. Varm dihydrogenmonoksid i seg selv smelter ikke is, men varmeabsorpsjon fra varmen i nevnte H2O kan sørge for at isen oppnår en temperatur over frysepunktet. Hah. Lenke til kommentar
.berZerk Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 (endret) Kan dere tre bestemme dere så jeg vet hva som smelter, etser og/eller absorberer is? Endret 17. desember 2016 av .berZerk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Dihydrogenmonoksid er et annet navn på vann. Varmt vann smelter is. Det er ikke mulig å etse bort is. Natriumklorid er bordsalt, det samme som vegvesenet sprøyter på veien for å fjerne snø og is. Når du løser salt i vann, senker du frysepunktet på blandingen, slik at snø/is renner bort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå