Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det ulovlig å ødelegge isen i en innsjø?

Heiqwe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okei, et par innvendinger:

1. Siden når trengte en et svært hull for å drive isfiske? 

2. Om isfiskingen din ødelegger for andre/fellesskapet, så ville jeg sterkt revurdert dette. Jeg håper du har sosiale antenner til å selv gjøre en god avgjørelse her. Har noen tatt seg bryet med å lage en hockeybane på isen, så ødelegger du selvfølgelig ikke dette.

Lenke til kommentar

Smelte/etse vekk isen? Hvis du tenker på å bruke kjemikalier til dette, tipper jeg det forurensingsloven kan være relevant.

Ved bruk av kjemikalier så vil du i tillegg til det krikkert nevner bli anmeldt for miljøkriminalitet.

Bruk av mononatriummonoklorid (NaCl) på sjøis i en fjordtarm bør være temmelig uskyldig bruk av kjemikalier og neppe noen relevant grunn til å dra fram forurensningsloven eller anmeldelser for miljøkriminalitet. For ordens skyld, kjemikalier omfatter absolutt alle materialer og ordet etse er ikke begrenset til syrer selv om det er ofte brukt i den forbindelse. For eksempel er varm dihydrogenmonooksid også et kjemikalie med potensiale til å etse vekk is. Jeg tror dere begge legger for mye fordommer i ordene kjemikalier og etse.

Ellers så finnes det neppe noen lover som beskriver dette tilfellet spesifikt, men det vil antagelig gå under mer generelle lover om å bevisst skape risiko for mennesker, dyr og verdier.

På samme måte som du ikke finner noen lov som sier "det er ikke lov til å kjøre på en syklist i oransje kondomdrakt i solnedgang med vilje på strekningen mellom Otta og Dombås den 4. september", men det finnes mer generelle lover som likevel favner det tilfellet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

NaCl, eller bordsalt, som vi sier i Rælingen, vil reagere med isen og danne en saltlake med frysepunktet under null grader. Dette kan eller kan ikke fungere, avhengig av temperatur og saltmengden. Med mindre noen klarer å tvinge seg til å drikke denne saltlaken, er eksperimentet totalt uten miljømessige konsekvenser. Fra et vitenskapelig synspunkt er dette forsøket like spennende som å spise suppe med gaffel.

Edit: @Simen1: jeg liker ordspillet ditt, men varm dihydrogenmonoksid etser ikke bort is. Det smelter den.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

NaCl, eller bordsalt, som vi sier i Rælingen, vil reagere med isen og danne en saltlake med frysepunktet under null grader. Dette kan eller kan ikke fungere, avhengig av temperatur og saltmengden. Med mindre noen klarer å tvinge seg til å drikke denne saltlaken, er eksperimentet totalt uten miljømessige konsekvenser. Fra et vitenskapelig synspunkt er dette forsøket like spennende som å spise suppe med gaffel.

Edit: @Simen1: jeg liker ordspillet ditt, men varm dihydrogenmonoksid etser ikke bort is. Det smelter den.

Varm dihydrogenmonoksid i seg selv smelter ikke is, men varmeabsorpsjon fra varmen i nevnte H2O kan sørge for at isen oppnår en temperatur over frysepunktet.

Hah.  :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Dihydrogenmonoksid er et annet navn på vann. Varmt vann smelter is. Det er ikke mulig å etse bort is. Natriumklorid er bordsalt, det samme som vegvesenet sprøyter på veien for å fjerne snø og is. Når du løser salt i vann, senker du frysepunktet på blandingen, slik at snø/is renner bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...