Marantz Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Jeg fikk spørsmål fra en bilforhandler om min samboer eller jeg hadde km-godtgjørelse i jobben. I så fall kunne han legge til litt rabatt (fra importør). Dette skjønner jeg ikke; hvorfor er importør villig til å gi rabatt dersom en privatperson har km-godtgjørelse i jobben? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Bakgrunnen for dette er at noen arbeidsgivere inngår rammeavtale om anskaffelse av kjøretøyer, og slike avtaler kan inkludere de ansattes kjøp av bil som skal benyttes i hovedsak til kjøring for arbeidsgiver (med kjøregodtgjørelse). Når det er tilfelle, må arbeidstaker fylle ut et skjema som arbeidsgiver signerer og stempler. Dette tar arbeidstaker med til bilforretningen hvor avtalen gjelder, og man kan oppnå bedre betingelser på bilen. I mange tilfeller går importøren inn og sponser "rabatten" litt, slik at det ikke er kun forhandler som gir dette. Vær oppmerksom på at man i slike tilfeller presenteres for en næringskjøpsavtale for bilen, ikke en forbrukerkjøpsavtale, noe som gjør at man ikke har 5 års reklamasjonsrett. Forbrukerkjøpsloven gir 5 år, mens kjøpsloven (som er for handel mellom proffe parter) har 2 år som standard, men dette kan forhandles opp eller ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå