G Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 (endret) Må jo spare i 400 år for å kunne ha råd til en slik Endret 15. desember 2016 av G Lenke til kommentar
OIPNOCZW Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Forutsatt at man har lademulighet hjemme og kan greie seg med rekkevidden til bilen, og ikke trenger å trekke tilhenger, så er det ingen tvil om at det blir et billigere bilhold og bedre kjøp enn bensin/diesel-biler. På en annen side så må en innse at elbil ikke er for alle, og egner seg best som en nr 2 bil i hvertfall de nærmeste årene. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Må jo spare i 400 år for å kunne ha råd til en slik Køyrer du 30.000 km i året i ein liten bil som brukar 0,5 liter bensin på mila (reelt), kostar bilen omlag 14 års bensinforbruk. Du kan låne ganske mykje av det bilen kostar, og betale renter og avdrag med sparte bensinpengar. Då sparer du dobbelt mva, sidan det er mva-fritak for alle banktenester (subsidiar?), og du kan trekkje rentene frå på skatten i tillegg! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 På en annen side så må en innse at elbil ikke er for alle, og egner seg best som en nr 2 bil i hvertfall de nærmeste årene. Denne kan jeg nesten ikke begripe lengre, klart det er folk med spesielle behov, men de aller aller fleste klarer seg helt fint med en elbil til vanlig. Det største problemet jeg ser i dag er rekkevidde, alle er ikke oppe der enda og størst av alt er at størrelsen på bilene ikke er der enda. Skal en ha en "familiebil" så er det nesten bare Tesla som leverer, en kan kanskje klare seg med en soul eller noe slikt men rekkevidden er jo håpløs pr i dag. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Selv har jeg problemer å se for meg å ikke ha stasjonsvogn... Med en liten elbil ville vi brukt denne 90% av turene, men neppe mer enn 50% av distansen. Da ville jeg anse elbilen som bil nr 1, og den fossile stasjonsvognen som reservebil og feriebil. Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 I USA fikk de tre første kundene bilene sine i går. (Insideevs.com) Oi oi som jeg gleder meg til å få min. Når reserverte du? Jeg reserverte 22. september og signerte den endelige kontrakten i dag. Mest sannsynelig produksjonsstart i mars og levering i juni Jeg signerte 30 sept. og ligger bak deg. Nr 469. Signerte også i dag, men fikk antydning oktober. Senest riktignok men jeg hadde forventet å få den før. Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Ampera-e konkurrerer ikke med Model S. Straffer man Model S så ender man opp med at folk kjøper f.eks BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse. Og jo flere som velger bort elbil, jo vanskeligere blir det for Norge å møte miljømålene våre.Hm, så Norge AS går glipp av hundretusenvis av skattekroner for hver Tesla-eier? Akkurat hva var grunnen til å opprettholde denne galskapen sa du? Synes du kanskje oljefondet brennes av for sakte? Eller tror du kanskje at norske Tesla-kjøpere redder klimaet? Misunnelse er sterkere enn kjønnsdriften i Norge, det får vi stadig nye bevis på...Frobe, la meg forsøke å forklare. Dette handler ikke om misunnelse, Tesla gir meg en plastikkfølelse som er verre enn Toyota. Dette handler om han som stikker av fra restaurant-regninga og forventer at kompisene betaler for ham igjen. Jeg har tålt denne skattesnytingen fordi det ble sagt at den skulle vare til det ble 50.000 snyltere. Vi aksepterte at snyltern gikk fra bordet uten å betale da, nå er det faktisk ikke like greit lengre. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Hm, så Norge AS går glipp av hundretusenvis av skattekroner for hver Tesla-eier?Det er nok tilfelle, ja. Akkurat hva var grunnen til å opprettholde denne galskapen sa du? Synes du kanskje oljefondet brennes av for sakte? Eller tror du kanskje at norske Tesla-kjøpere redder klimaet?Den norske elbilsatsingen er basert på miljømålene. Stortinget har vedtatt at i 2025 skal alle nye biler enten være nullutslippsbiler eller lavutslippsbiler. Da trenger vi et godt utvalg av elbiler til attraktive priser i alle segmenter. Dette er noe man må jobbe med fremover mot 2025. Det er viktig å fortløpende øke avgiftene på fossilbilene, hvert eneste år, samtidig som man beholder insentivene lengst mulig, med en tregest mulig utfasing. 2 Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Den norske elbilsatsingen er basert på miljømålene.Her snubler du i begreper. Det handler om klima, ikke miljø. Miljøet bryr seg lite om CO2, det er klima og konsekvensen for en overbefolket klode det handler om. Greit å få på det rene at du brenner av uhorvelig mye tid her uten at du overhodet bryr deg om hvorfor. Stortinget har vedtatt at i 2025 skal alle nye biler enten være nullutslippsbiler eller lavutslippsbiler. Da trenger vi et godt utvalg av elbiler til attraktive priser i alle segmenter. Dette er noe man må jobbe med fremover mot 2025.Så dette var det beste argumentet du kunne frambringe? Tror du på det selv? Massiv sponsing av Tesla nå vil ha vesentlig betydning for målet om elbilsalget ni år fra nå? Så dum er det ikke lov å være. Lenke til kommentar
s4e Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 "I USA har Chevy Bolt en utgangspris på 37.500 dollar (317.000 kroner), før statssubsidier." Det er ikke korrekt. Dette er prisen på en enklere versjon og uten hurtigladning. Premium koster mer i USA! Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 (endret) Den norske elbilsatsingen er basert på miljømålene.Her snubler du i begreper. Det handler om klima, ikke miljø. Miljøet bryr seg lite om CO2, det er klima og konsekvensen for en overbefolket klode det handler om. Eh, nei. Ein veldig liten del av folket på denne kloden står for alt det CO2-utsleppet som kloden ikkje toler. Kvar nordmann slepp ut meir CO2 enn hundre afrikanarar. Du kan alltids argumentere med å erstatte alle norske innbyggjarar med afrikanarar, men eg trur ikkje det er hjelp i heller. Vi må heller endre levesettet vårt. Stortinget har vedtatt at i 2025 skal alle nye biler enten være nullutslippsbiler eller lavutslippsbiler. Da trenger vi et godt utvalg av elbiler til attraktive priser i alle segmenter. Dette er noe man må jobbe med fremover mot 2025.Så dette var det beste argumentet du kunne frambringe? Tror du på det selv? Massiv sponsing av Tesla nå vil ha vesentlig betydning for målet om elbilsalget ni år fra nå? Så dum er det ikke lov å være. Tesla vert ikkje sponsa med ei krone. Dei er berre fritekne frå mva og avgifter. Dette har Miljødirektoratet rekna seg fram til at er samfunnsøkoniomisk lønsamt. Er forbrukslån subsidiert i di verd? Det er fullstendig mva-fritak på alle finansielle tenester, inkludert forbrukslån. I tillegg kan du trekkje frå rentene på skatten. Du får ingen skattereduksjon ved å eige elbil. Tvert imot må du betale årsavgift og svært høge avgifter + mva på straumen du ladar med. Subsidierer staten norske og utanlandske finansinstitusjonar som VISA og MasterCard med milliardar av kroner kvart år? Endret 15. desember 2016 av Sturle S 2 Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Afrika har en milliard mennesker, det er en av plassene hvor klimaet er et problem. For Norge er ikke et par grader opp noe problem. Afrika er den plassen i verden hvor befolkningen vokser raskest. Hovedsaklig som følge av at de ikke brenner av like mye CO2 som oss. Nok en gang ser du ut til å være så blendet at selv de mest åpenbare fakta blir svært vanskelige. Vil du at jeg skal forklare de elementære samme hengene bedre for deg, eller skjønner du at Afrika faktisk er en sentral del av klimaproblemet? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Nesten kr. 300.000 for en liten Opel på batteri? Jeg vet ikke helt... Denne "lille" Opelen som du så fint kaller det har faktisk mer plass i kabinen enn en Tesla Model S, og ganske sannsynlig bedre baksetekomfort også. Tesla Model S lider av dårlig baksetekomfort der man sitter med knærne oppe i haka pga høyt gulv. Ampera ser bedre ut på det området siden den er høyere innvendig og setene sitter lenger oppe. Når denne kommer på det norske markedet i store mengder vil den slå knockout på salgslistene. Vil anbefale alle å prøve den når kommer i butikken et stykke utpå våren, jeg tror mange vil bli positivt overrasket over plass i denne bilen. Det er jo litt typisk norsk dette, alle biler som ikke er 5 meter lang og diger stasjonsvogn er for liten. Kan den ikke trekke henger på 3 tonn heller er den jo helt uaktuell. Ampera ser ut til å være veldig effektiv i forholdet mellom utvendig størrelse og innvendig plass, veldig lite er bortkastet på lange panser og slike ting. Stakkars VW, Nissan og BMW som skal selge biler med 20-30 kwh batterier til mellom 250 og 300 tusen det kommende året etter Ampera er kommet på markedet, det blir en hard sell. Det ryktes at Møller hadde krisemøte etter prisen på Ampera ble offentliggjort, noe som ikke overrasker meg 1 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 (endret) Nesten kr. 300.000 for en liten Opel på batteri? Jeg vet ikke helt...Denne "lille" Opelen som du så fint kaller det har faktisk mer plass i kabinen enn en Tesla Model S, og ganske sannsynlig bedre baksetekomfort også. [sNIP] Det er jo litt typisk norsk dette, alle biler som ikke er 5 meter lang og diger stasjonsvogn er for liten. ...og der er kjernen til problemet. Har allerede massevis av kabinplass i e-Golfen. Men jeg kan ikke dra noen steder med den bilen, da der er nær null lasteplass å oppdrive. Det ryktes at Møller hadde krisemøte etter prisen på [LG] Ampera[-e] ble offentliggjort, noe som ikke overrasker meg ...og en enkel løsning ville være å lansere e-Golf 2017 modell som stasjonsvogn. Vipps, så er VW med i gamet igjen. Endret 15. desember 2016 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Afrika har en milliard mennesker, det er en av plassene hvor klimaet er et problem. For Norge er ikke et par grader opp noe problem.Ehm.. Det er dobbelt so mange innbyggjarar pr km² i Europa som i Afrika. Klimaendringane er allereie eit problem i Noreg. Stadige flaumar, smeltande isbrear og manglande vintrar. Vi har betre økonomi til å takle problema, men det er alt. Afrika er den plassen i verden hvor befolkningen vokser raskest. Hovedsaklig som følge av at de ikke brenner av like mye CO2 som oss.Sjølv IEA seier no at økonomisk vekst ser ut til å vere frikopla frå CO2-utslepp. Afrika ser dessutan ut til å hoppe over utsleppsøkonomien og gå rett på fornybar energi. Nok en gang ser du ut til å være så blendet at selv de mest åpenbare fakta blir svært vanskelige. Vil du at jeg skal forklare de elementære samme hengene bedre for deg, eller skjønner du at Afrika faktisk er en sentral del av klimaproblemet? Heile Afrika, inkludert dei store oljeeksportørane der, brukte totalt 183 millionar tonn olje i 2015. Til samanlikning brukte Nord-Amerika 1036 millionar tonn olje. Eg trur dei fleste er i stand til å sjå kvar årsaka til klimaproblemet er. Problemet ligg ikkje i Afrika. Du kunne like godt lagt skulda på Mars. Det er like absurd. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 USA har aldri prøvd eller gjørt noen forsøk på å faktisk redusere sine forbruk og fotavtrykk. Mest mulig forbruk og store forhold har alltid vært det store der borte, jo mer jo bedre, bruk mer av alt, være det seg bensin, rødt kjøtt eller alle slags forbrukerprodukter. De har politikere som er livredde for å gjøre inngripen i folks hverdag for å få de til å bruke mindre, restriksjoner, begrensninger og avgifter er totalt fremmedord der borte, frislipp er tingen. Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Ehm.. Det er dobbelt so mange innbyggjarar pr km² i Europa som i Afrika. Klimaendringane er allereie eit problem i Noreg. Stadige flaumar, smeltande isbrear og manglande vintrar. Vi har betre økonomi til å takle problema, men det er alt.Manglende vintrer er et problem for oss som liker å gå på ski. Ja, Europa er overbefolket. Du er jo helt på bærtur. Sjølv IEA seier no at økonomisk vekst ser ut til å vere frikopla frå CO2-utslepp. Afrika ser dessutan ut til å hoppe over utsleppsøkonomien og gå rett på fornybar energi.Den var ny, vennligst dokumenter. Heile Afrika, inkludert dei store oljeeksportørane der, brukte totalt 183 millionar tonn olje i 2015. Til samanlikning brukte Nord-Amerika 1036 millionar tonn olje. Eg trur dei fleste er i stand til å sjå kvar årsaka til klimaproblemet er. Problemet ligg ikkje i Afrika. Du kunne like godt lagt skulda på Mars. Det er like absurd.Så du visste hele tiden at problemet ikke lå i Norge, interessant. Da kan du kanskje innrømme at din holdning til elbiler kun handler om din egen grådighet. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Ehm.. Det er dobbelt so mange innbyggjarar pr km² i Europa som i Afrika. Klimaendringane er allereie eit problem i Noreg. Stadige flaumar, smeltande isbrear og manglande vintrar. Vi har betre økonomi til å takle problema, men det er alt.Manglende vintrer er et problem for oss som liker å gå på ski. Ja, Europa er overbefolket. Du er jo helt på bærtur.Samanlikna med Afrika, definitivt. Spesielt Vest-Europa. Mellom Finland og Ural bur det ikkje so mange. Sjølv IEA seier no at økonomisk vekst ser ut til å vere frikopla frå CO2-utslepp. Afrika ser dessutan ut til å hoppe over utsleppsøkonomien og gå rett på fornybar energi.Den var ny, vennligst dokumenter.Gjerne: http://www.iea.org/newsroom/news/2015/march/global-energy-related-emissions-of-carbon-dioxide-stalled-in-2014.html Heile Afrika, inkludert dei store oljeeksportørane der, brukte totalt 183 millionar tonn olje i 2015. Til samanlikning brukte Nord-Amerika 1036 millionar tonn olje. Eg trur dei fleste er i stand til å sjå kvar årsaka til klimaproblemet er. Problemet ligg ikkje i Afrika. Du kunne like godt lagt skulda på Mars. Det er like absurd.Så du visste hele tiden at problemet ikke lå i Norge, interessant. Da kan du kanskje innrømme at din holdning til elbiler kun handler om din egen grådighet.Har du lause bukser, alt for store sko og stor raud nase? Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 På opel sine sider står det at startprisen er 303400 kroner. Hvordan ble 290 000 til 303400 ? Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 (endret) Sjølv IEA seier no at økonomisk vekst ser ut til å vere frikopla frå CO2-utslepp.-snip- http://www.iea.org/newsroom/news/2015/march/global-energy-related-emissions-of-carbon-dioxide-stalled-in-2014.html IEA peker på at vekst er mulig uten vekst i CO2 utslipp. Ikke at det er frikobla. Flott at du kom med lenken slik at vi fikk avdekket dette. La oss nå ta for oss noen fakta. Rapporten drar frem Kina og OECD (ikke Afrika!) som eksempel for året 2015. Her har du fasiten for veksten i Kina 2015: http://www.wsj.com/articles/china-economic-growth-slows-to-6-9-on-year-in-2015-1453169398 Når det gjelder OECD er det litt fornuftig å se på noen store faktorer. Mest vesentlig er overgangen fra kull til gass i USA, og overgangen til mer drivstoffgjerrige biler over hele kloden. Hvis du nå tror at elbiler teller overhodet i denne sammenhengen, så tar du feil.Det er altså på ingen måte en frikobling, oljeforbruket i verden stiger jevnt som det alltid har gjort, og flere mennesker enn noen gang før blir løftet ut av fattigdom. Ja, jeg håper inderlig at vi kommer dit vi alle vil, med fornybar energi og kontroll med verdens befolking. Tesla-fordeler i Norge er totalt uvesentlig i den sammenheng, og bidrar kun til å brenne av penger i et forferdelig tempo. Kos deg med denne Sturle, så kan du gjenta at CO2 og befolkningsvekst er dekoblet: https://www.theguardian.com/global-development-professionals-network/2016/jan/11/population-growth-in-africa-grasping-the-scale-of-the-challenge Endret 15. desember 2016 av Del Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå