G Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Jeg er i hvertfall lei av konseptet clutch som er temmelig dyrt å bytte på en bil med gammeldags drivaksel enten det sitter som forhjuls- eller bakhjulsdrift. Jeg ønsker drivverket mer over direkte på hvert hjul. Kanskje da en hver nerd som tør å småskru kan klare å bytte noe selv, framfor å måtte komme til mellom et helt drivakslingssystem som også koster mye å demontere og å montere ved hjelp av verksted. Jeg ser ikke for meg at delene nødvendigvis blir rimeligere med det første med et nytt system for ting, men hva vet vel jeg. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Går det ikke snart an å få motor på hvert enkelt hjul framfor gammeldags drivakslingsutveksling? Hva er fordelen med fire motorer, fire girkasser (utvekslinger) og fire akslinger med to ledd hver? Man kan eventuelt bygge hver motor inn i hjulet. En slik bil ville jeg aldri ha kjøpt/kjørt da den vil ha svært høy uavfjæret masse som gir elendig kjørekomfort. Med en motor og differensialsperre kan en også fordele effekten til hver av hulene, opp til 100% på et hjul. Lenke til kommentar
G Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Behøver man girkasse på et 4 motors system egenlig? Trodde elektronikken sørget for perfekt smooth opplevelse uten noen girkasse. Motorene må selvsagt være av god kvalitet og svært presise. Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Går det ikke snart an å få motor på hvert enkelt hjul framfor gammeldags drivakslingsutveksling?Man har ikke lyst til å ha motorene på hjulene. Dette øker vekten på den uavfjærede massen betraktelig, og gjør at bilen sitter svært dårlig på veien. Nja, den frykten for uavfjæret vekt er noe oppblåst. VW har som kjent investert en god del penger i Protean Electric og deres navmotorer. De har så betalt Lotus til å kvantisere ulempen med uavfjæret vekt. De fant den ulempen heller unnselig. http://blog.caranddriver.com/protean-electric-putting-electric-hub-motors-into-production-chinese-vw-product-next-year/ http://www.proteanelectric.com/wp-content/uploads/2013/07/The-Effect-of-Hub-Motors-on-Vehicle-Dynamics.pdf Også motorstyringen er integrert i det navet, slik at der er reelle muligheter for kostkutt for ettermarkedet. Min største frykt med e-Golfen, er at motorstyringen skal takke for seg. Når vi vet at bilimportørene våre fort skal ha kr 20-30.000,- for en enkel ECU, så tør jeg ikke tenke på hva de skal ha for en ny motorstyring. Endret 14. desember 2016 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Går det ikke snart an å få motor på hvert enkelt hjul framfor gammeldags drivakslingsutveksling? Hva er fordelen med fire motorer, fire girkasser (utvekslinger) og fire akslinger med to ledd hver? Man kan eventuelt bygge hver motor inn i hjulet. En slik bil ville jeg aldri ha kjøpt/kjørt da den vil ha svært høy uavfjæret masse som gir elendig kjørekomfort. Med en motor og differensialsperre kan en også fordele effekten til hver av hulene, opp til 100% på et hjul. Hva med elektrisk beltedrift da, kan det passe bedre? Lenke til kommentar
G Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Går det ikke snart an å få motor på hvert enkelt hjul framfor gammeldags drivakslingsutveksling?Man har ikke lyst til å ha motorene på hjulene. Dette øker vekten på den uavfjærede massen betraktelig, og gjør at bilen sitter svært dårlig på veien. Nja, den frykten for uavfjæret vekt er noe oppblåst. VW har som kjent investert en god del penger i Protean Electric og deres navmotorer. De har så betalt Lotus til å kvantisere ulempen med uavfjæret vekt. De fant den ulempen heller unnselig. http://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341c4fbe53ef019b02b15bfc970d-800wi http://blog.caranddriver.com/protean-electric-putting-electric-hub-motors-into-production-chinese-vw-product-next-year/ Også motorstyringen er integrert i det navet, slik at der er reelle muligheter for kostkutt for ettermarkedet. Min største frykt med e-Golfen, er at motorstyringen skal takke for seg. Når vi vet at bilimportørene våre fort skal ha kr 20-30.000,- for en enkel ECU, så tør jeg ikke tenke på hva de skal ha for en ny motorstyring. Kan man ikke få noen kinesere til å reverse engineer'e styringselektronikken, og legge det inn på en flashbasert EEPROM til et PC kort i ITX-format eller hva en nå måtte velge. Eller om det ikke kreves så store prosesseringsmuskler, kanskje Raspberry Pi og liknende små-computere kan takle oppgaven? 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Går det ikke snart an å få motor på hvert enkelt hjul framfor gammeldags drivakslingsutveksling?Hva er fordelen med fire motorer, fire girkasser (utvekslinger) og fire akslinger med to ledd hver? Man kan eventuelt bygge hver motor inn i hjulet. En slik bil ville jeg aldri ha kjøpt/kjørt da den vil ha svært høy uavfjæret masse som gir elendig kjørekomfort. Med en motor og differensialsperre kan en også fordele effekten til hver av hulene, opp til 100% på et hjul. Hva med elektrisk beltedrift da, kan det passe bedre? En motor uten utveksling er mulig, men vil bli dyrere og tyngre. Lotus-løsningen (Protean Electric) synes å ha en motor med direkte drift. Ser fram til at noen kommer med en slik løsning, men tviler på at den blir attraktiv! Dess større effekt det blir, dess verre (tyngre motor). En belteløsning er dårligere enn tannhjul! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Leaf-killer. Lenke til kommentar
G Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Går det ikke snart an å få motor på hvert enkelt hjul framfor gammeldags drivakslingsutveksling?Hva er fordelen med fire motorer, fire girkasser (utvekslinger) og fire akslinger med to ledd hver? Man kan eventuelt bygge hver motor inn i hjulet. En slik bil ville jeg aldri ha kjøpt/kjørt da den vil ha svært høy uavfjæret masse som gir elendig kjørekomfort. Med en motor og differensialsperre kan en også fordele effekten til hver av hulene, opp til 100% på et hjul. Hva med elektrisk beltedrift da, kan det passe bedre? En motor uten utveksling er mulig, men vil bli dyrere og tyngre. Lotus-løsningen (Protean Electric) synes å ha en motor med direkte drift. Ser fram til at noen kommer med en slik løsning, men tviler på at den blir attraktiv! Dess større effekt det blir, dess verre (tyngre motor). En belteløsning er dårligere enn tannhjul! Selv tanks, eller gravemaskiner går vel på tannhjul mot bakkeunderlaget? Beltedrift mot bakkeunderlag: https://www.youtube.com/watch?v=yCsh12yKwrk Endret 14. desember 2016 av G Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Da er det stort sett ingen vits å kjøpe fossil bil lenger..Tja, ikke alle som tåler å tilbringe mange timer i en Opel.. Men nå er vel det siste argumentet for momsfritak til Tesla borte? Rekk opp en hånd de som synes Tesla kan betale moms. Lenke til kommentar
stigzy Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 I USA fikk de tre første kundene bilene sine i går. (Insideevs.com) Oi oi som jeg gleder meg til å få min. Når reserverte du? Jeg reserverte 22. september og signerte den endelige kontrakten i dag. Mest sannsynelig produksjonsstart i mars og levering i juni Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Da er det stort sett ingen vits å kjøpe fossil bil lenger.. Vel, dette er jo bare nok en småbil. Det er fortsatt ganske begrenset utvalg om man trenger en romslig bil, en som kan trekke en nevneverdig henger, en som tåler litt røft terreng (som ironisk nok kan kalles Europavei her i Nord-Norge) eller en med 8-9 seter. 4 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Men nå er vel det siste argumentet for momsfritak til Tesla borte? Hva skulle det tjene til? Ampera E bringer inn kr. 0,- i moms, er det verre at Tesla gjør det samme? Vi kan heller se fram til den dagen elbiler får moms, da vil en Tesla innbringe dobbelt så mange momskroner som som Ampera E. Så lenge det ikke er noen begrensning i antall, så kan hvem som helst kjøpe en mengde billige elbiler og "snyte" staten for moms. Hvis én Tesla momsfritt er et problem, så vil to Ampera E utgjøre samme problemet. 2 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Vel, dette er jo bare nok en småbil. Den er hele 9 cm lenger enn Renault Zoe! Og 9 cm kortere enn e-Golf.. Endret 14. desember 2016 av Dovreekspressen Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Fortsatt ikke hengerfeste og lite bagasjeplass for en småbarnsfamilie med vogner og bagasje. Beholder nok fossilbilen en stund til, kunne erstattet Leafen, men den gjør jobben sin greit nok i mange år til satser jeg på. 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Hva skulle det tjene til? Ampera E bringer inn kr. 0,- i moms, er det verre at Tesla gjør det samme?Ja, en Tesla sender tre ganger så mye penger ut av landet, og står for mye større ressursbruk. Hvis man er opptatt av miljø, bør man stimulere folk til å kjøpe Ampera E istedet. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Ja, en Tesla sender tre ganger så mye penger ut av landet, og står for mye større ressursbruk. Hvis man er opptatt av miljø, bør man stimulere folk til å kjøpe Ampera E istedet.Ampera-e konkurrerer ikke med Model S. Straffer man Model S så ender man opp med at folk kjøper f.eks BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse. Og jo flere som velger bort elbil, jo vanskeligere blir det for Norge å møte miljømålene våre. 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Misunnelse er sterkere enn kjønnsdriften i Norge, det får vi stadig nye bevis på... 3 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Nesten kr. 300.000 for en liten Opel på batteri? Jeg vet ikke helt... 1 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Ingen ACC og horribelt GUI var nok for meg å ikke velge den, betalte heller mer for en i3 med kortere rekkevidde. Rekkevidden på Opelen er vel også høyt diskutabelt, men skal nok greie rundt 300. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå