Gå til innhold

Vi har gått gjennom alle veiprosjekter i åtte år. Dette kjennetegner dem som sprekker brutalt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den store nyheten her var jo at det ikke var noe særlig overskridelse av prosjektporteføljen! 4,63 % avvik i forhold til opprinnelig estimat er jo veldig lite! Når du tar hensyn til at kravene endrer seg underveis kan man jo lure på om prosjektene som helhet havnet faktisk under estimatet. Det hadde vært interessant å ha hørt noe om prosjekter som gikk under budsjett. Det må det nødvendigvis være mange av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan være mange årsaker. Her er mine teorier:

1) Korrupsjon; dumper prisen for så å skylde på ...

 

2) Manglende kunnskap. Er det ny teknologi som man er usikker på så må en legge inn eventuelle bufferter og tidsfrister

 

3) De som ønsker prosjektet, legger prisestematene lavt for at prosjektet skal bli virkelig

 

Taperne er jo de som er seriøse og legger inn anbud som er realistiske, men som ikke får oppdraget grunnet "feil" pris.

Lenke til kommentar

Det kan være mange årsaker. Her er mine teorier:

1) Korrupsjon; dumper prisen for så å skylde på ...

 

2) Manglende kunnskap. Er det ny teknologi som man er usikker på så må en legge inn eventuelle bufferter og tidsfrister

 

3) De som ønsker prosjektet, legger prisestematene lavt for at prosjektet skal bli virkelig

 

Taperne er jo de som er seriøse og legger inn anbud som er realistiske, men som ikke får oppdraget grunnet "feil" pris.

 

Anbyder setter en for lav pris og prøver siden å få differensen tilbake. Det er slik jeg skjønner ditt punkt nummer 1. Er dette korrupsjon? Er definisjon på korrupsjon alt som er uetisk, uredelig, kriminelt etc? Jeg synes at man generelt skal være forsiktig med å vifte med ordet korrupsjon, et ord som står for noe som er ekstremt samfunnsnedbrytende.

Lenke til kommentar

Hvorfor må "nye" bygg være uprøvd teknologi. Hvorfor kan man ikke bruke kjent teknologi/kost slik at man kan få opp flere utbygginger for samme sum? Hvorfor skal alt være fantastisk design fremfor funksjonelt og rimeligere?

 

Fordi de som planlegger og bygger ikke har eierforhold til noe annet enn akkurat dette prosjektet. Det blir derfor svært mye viktigere for dem å få mass oppmerksomhet for deres prosjekt enn at prosjektet koster så lite at det blir råd til ett til.

Lenke til kommentar

 

I denne perioden har etaten brukt 4,36 milliarder kroner mer enn først planlagt, tilsvarende 4,63 prosent av opprinnelig kostnadsoverslag.
 

 

Totaloverskridelsen tilsvarer nesten kostnaden av et helt nytt operabygg. Eller byggingen av hele veistrekningen mellom Oslo-Kongsberg.

 

Hva slags vei mellom Oslo og Kongsberg koster 4,36milliarder?

Er ikke de opprinnelige overslagene for E-18 Vestkorridoren ut av Oslo alene stipulert til 20milliarder?

 

Jeg ble faktisk positivt overrasket over hvor lave overskridelsene faktisk var. Gjennom media får man inntrykk av at nærmest ethvert statlig veiprosjekt sprekker som vannballonger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...