Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Få meg en router?

Anbefalte innlegg

Bor i en hybelleilighet. En fiberkabel går fra overetasjen og ned til meg. Trådløst nett fra denne etasjen og til meg. Særlig på soverommet mitt er det litt dårlig signalstyrke pga tak/vegger/avstand/whatever

Er det da en fordel å skaffe meg en router, koble fiberkabelen inn i routeren, og så sender den ut trådløse signaler? Jeg vet egentlig fint lite om dette.

Noen routere å anbefale evt? Lav pris er essensielt. Ikke behov for masse fancy funksjoner. Jeg vil bare ha bedre nettforbindelse, særlig på soverommet.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Viken legger fiber til den enkelte bolig, fiberen termineres (avsluttes) inne i boligen et sted. I dette termineringspunktet står det enten hussentral fra Altibox med innebygget fiberconverter, eller en fiberconverter med ethernetutgang som kobles videre til en hussentral. Hussentralen har både WiFi, utgang(er) for TV-dekodere og utgang(er) for kablet internett.  Alt fra hussentralen kobles med ethernetkabler, både til TV-dekodere, PCer med kablet forbindelse og ev. annet nettverksutstyr.

Hvor står denne hussentralen? Får du kun WiFi fra den, eller har du kablet tilgang i tillegg?

Lenke til kommentar

Jeg har en kabel som går fra overetasjen og inn til meg. Det er den samme kabelen som da jeg hadde helt vanlig bredbånd. Jeg vil anta at denne sentralen står i etasjen over meg, men en liten sjanse for at den står hos naboen. Det er naboen som har organisert og satt opp alt, og til og med stått for graving i hagen. Kabelen går inn i en switch eller hva det heter, slik at jeg får kabel videre til PC og PS4. Har trådløst nett, så jeg kommer meg på nett med mob, men svake signaler, spesielt på soverommet.

Har den gamle bredbåndsforbindelsen ut desember, og det er det nettet jeg kobler mob til nå. Vet ikke hvorfor de signalene er sterkere, men kan være pga plasseringen til disse boksene i etasjen over.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Om jeg forstår situasjonen riktig, så kan du enten:

A) Skaffe deg en Wi-Fi extender som nevnt over her. Asus EA-N66U (utgående modell) eller RP-AC52 har mulighet for kabel->wifi og Wi-Fi->kabel.

B) Skaffe deg en switch, forutsetter at du ikke trenger Wi-Fi uten å måtte sette noe utenfor den igjen.

C) Skaffe deg en router hvor du slår av DHCP. (Vil anbefale Asus sine routere, der har du også modus for å sette router som AP/extender om det ønskes.)

Har du en router fra før av?

Lenke til kommentar

Hei

Jeg fraråder på det sterkeste å sette opp en Wifi Extender. 

Etter en del erfaring med dette har jeg opplevd at du mister enormt med båndbredde ved dette alternativet.

Det beste ville vært som Leo_ skriver.

Kjøp deg en router som du kun setter opp som et accesspunkt.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg fraråder på det sterkeste å sette opp en Wifi Extender. 

Etter en del erfaring med dette har jeg opplevd at du mister enormt med båndbredde ved dette alternativet.

Jeg har prøvd flere selv, og ser at plasseringen er viktig for å få god ytelse. Man taper noe ytelse, både mtp hastighet og ping, men jeg har ikke noe problem med å få 30  Mbps igjennom, så man kan fint streame 4K. Ytelsen går ned dersom det ikke er mulig å få plasseringen optimal, men dersom det er snakk om å få dekning i det hele tatt, der kanskje det vikigere enn ytelsen. Et rent AP er selvsagt bedre, men det krever tilgang til kablet nett fra router/switch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...