Thor. Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 (endret) Jeg har en Synology 415 Play. En 4bay NAS med 4 WD RED 4TB disker. 3 av disse er satt i SHR, den fjerde er en hot spare. Diskene er kjøpt hos forskjellige nettbutikker for å redusere faren for at flere disker feiler samtidig. Viktigste data er lagret som backup i en skytjeneste. Mens jeg satt og streamet video fra denne fikk jeg plutselig beskjed på mail om skadde sektorer. Loggen ser du i vedlegget under og viser alle hendelsene relatert til dette. syslog.html Legger også ved bilde av SMART for denne disken. Kan jeg stole på at denne disken holder seg "frisk" et år til eller burde jeg erstatte denne med en gang? Endret 13. desember 2016 av Thor. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Nei, raw_read_error_rate er det ingen grunn å bekymre seg for. http://askubuntu.com/a/20490 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 13. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2016 Var kanskje litt rask på avtrekkeren, men det var en ganske så uventet hendelse sette. Ser på mailen nå at NASen kaller det en I/O feil, og ikke skadde sektorer. Men finnes det en forklaring på hva som skjedde med disken? Var det kontrolleren som ble litt goofy eller kan det tyde på andre ting som ustabil strømtilførsel eller andre symptomer? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Disker i dag er så tynet kapasitetsmessig at mekanismer som i utgangspunktet er designet for å redde dem fra feil brukes som normalitet for å ha normal drift. Disken fikser ting hele tiden i bakgrunnen fordi den er ustabil p.g.a så mye data på så lite plass. Nå er vel loggen du har fått et resultat av at disken ikke klarte å fikse feilen som var av for stor alvorlighetsgrad til at den kunne gjøre det selv, og at Synology har gjort jobben sin med Raid-systemet. Vet ikke hvordan Synology oppfører seg med tanke på når den tar i bruk hotspare, men det kan jo være greit å følge med litt. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Diskene er kjøpt hos forskjellige nettbutikker for å redusere faren for at flere disker feiler samtidig. Det gir ingen mening. Kan argumentere for at man får disker som er laget etter hverandre når man bestiller fler samtidig fra samme butikk og at faren dermed er redusert pga at det er mindre sjanse for at det er fler disker som har defekter etter hverandre i samme serie. Ikke det at det er sannsynlig at man får disker som er produsert etter hverandre ved kjøp samtidig i samme nettbutikk Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Det hender det er dårlige partier med disker, altså serier med disker som ryker fortere enn de skal. Har selv vært med på NAS som tar kvelden pga ett dårlig parti med disker, selv om det var RAID5 og en disk i hotspare. Å fordele diskene ut over forskjellige partier er faktisk en fordel mtp. sikkerhet, men er gjerne vanskelig å få til i større miljøer. Endret 14. desember 2016 av aklla 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå