joda_321 Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Jeg har googlet litt rundt, men det er ikke lett å finne en eneste bedrift i Bergensområdet som utfører kontroll av brannslukningsapparater. Mulig jeg må hone google-egenskapene mine, men jeg finner bare sider som sier at det er viktig å utføre, men jeg finner ikke en eneste annonse for hvem som faktisk utfører det. Og finner jeg det, så holder de ikke til i Bergen. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Dette kan du vel gjøre selv? Sjekk at pila er på grønn og at apparatet ikke har gått ut på dato. Så skal visst pulverapparat snus opp/ned. Lenke til kommentar
Timber! Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Snu opp-ned et par dusin ganger ja, rist, se på pila. Er den i grønt så gode greier, en tusenlapp spart. Lenke til kommentar
Børt-Erik Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 (endret) Det er bare og dra ut sikringen, og trykke in den røde hendelen, det. Da ser du om den virker. PS! Bør kanskje gjøres utendørs Endret 13. desember 2016 av Børt-Erik Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 For Bergen er det fleire tilbydarar, som f.eks. http://www.teknisk-industrivern.no/documents/26.html eller http://www.noha.no/service-opplaering/service-vedlikehold/service-brannslokkingsutstyr/ som eg fikk opp øverst ved å google "bergen kontroll av håndslokker". Merk at mange retter seg hovedsaklig mot bedriftsmarkedet, så det er ofte forholdsvis dyrt for privatpersonar å få utført påkrevd sakkyndig kontroll og service. For mange er nok den praktiske løysninga å kjøpe nytt brannslokkningsapparat kvart 5 år for å oppfylle kravet. Ein anna ting som kan være verdt å merke seg er at sjølv om det er påbudt å få kontrollert brannslokkningsutstyret sitt så er det ikkje direkte straffbart å ikkje gjere det. Konsekvensen er stort sett at du ikkje har fungerande apparat dersom noke skjer, og at forsikringsselskapet ikkje vil betale ut full erstattning dersom dei meinar at du kunne ha slokt brannen dersom apparatet ditt hadde fungert. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 350kr for et nytt apparat. Sjekk hva service koster og sammenligne med prisen på nytt Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Kanskje brannvesenet kan hjelpe med kontroll av apparat? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Borettslaget jeg bor i har apparater fra NOHA, og de kommer å kontrollerer disse på bestilling. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Jeg mener å huske at skumapparat er foretrukket forran pulver. 1 Lenke til kommentar
joda_321 Skrevet 14. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2016 For Bergen er det fleire tilbydarar, som f.eks. http://www.teknisk-industrivern.no/documents/26.html eller http://www.noha.no/service-opplaering/service-vedlikehold/service-brannslokkingsutstyr/ som eg fikk opp øverst ved å google "bergen kontroll av håndslokker". Merk at mange retter seg hovedsaklig mot bedriftsmarkedet, så det er ofte forholdsvis dyrt for privatpersonar å få utført påkrevd sakkyndig kontroll og service. For mange er nok den praktiske løysninga å kjøpe nytt brannslokkningsapparat kvart 5 år for å oppfylle kravet. Ein anna ting som kan være verdt å merke seg er at sjølv om det er påbudt å få kontrollert brannslokkningsutstyret sitt så er det ikkje direkte straffbart å ikkje gjere det. Konsekvensen er stort sett at du ikkje har fungerande apparat dersom noke skjer, og at forsikringsselskapet ikkje vil betale ut full erstattning dersom dei meinar at du kunne ha slokt brannen dersom apparatet ditt hadde fungert. Takk for svar. Mulig jeg bare ender opp med å kjøpe nytt. Jeg har gjort disse årlige kontrollene, men skulle gjerne ha hatt den 5-årsservicen som skulle vært gjort for en tid tilbake. Men siden det ikke er så dyrt kan jeg sikkert like gjerne kjøpe nytt. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Moderatormelding Div. offtopic splittet til egen tråd. Tilbakemeldinger på moderering tas på PM. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Det årlige vedlikeholdt som Teknisk Industrivern m.fl. utfører er lit mer omfattende enn å bare riste/ta apparatet opp ned og sjekke nålen. De sjekker også tilstanden på flasken, om en f.eks er gått ut på dato og destruerer den dersom den er gått ut på dato. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Snu opp-ned et par dusin ganger ja, rist, se på pila. Er den i grønt så gode greier, en tusenlapp spart. Jepp. Det man sjekker etter er om pulveret har klumpet seg og om trykket holder seg. Nøyaktig det samme kontrollorganene gjør. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Dette kan du vel gjøre selv? Sjekk at pila er på grønn og at apparatet ikke har gått ut på dato. Så skal visst pulverapparat snus opp/ned. det gjøres nok mere en som så ved en kontroll Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Det handler litt om å ha non kunnskap til å vurdere kva som er godt nok også. Vite korleis du kan finne ut om pulveret har blitt øydelagt, vite om pila står på grønt fordi det er nok trykk på apparatet eller om det er fordi pila har rusta fast, osv. Ein ting er å vite kva du skal gjere, men noke anna er å vite kva du sjekker. Alle kan finne ut når trykkflaska er produsert, men har det betydning om apparatet er produsert i år 2000 eller i 2010? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Borettslaget jeg bor i har apparater fra NOHA, og de kommer å kontrollerer disse på bestilling. Går nok under bedrift og mest sansynlig ikke gratis Har kjøpt 3 slukkere fra NOHA, som privat og alltid god service Ikke hatt de på service ennå Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Dette kan du vel gjøre selv? Sjekk at pila er på grønn og at apparatet ikke har gått ut på dato. Så skal visst pulverapparat snus opp/ned.det gjøres nok mere en som så ved en kontroll Du tror ikke det er forskjell på service og kontroll? Lenke til kommentar
Mokka018 Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 Norsk Brannvern AS har avdeling i Bergen. De har brannvernkontrollører som går årlige brannvernkontroll-runder i boligsammenslutninger. I tillegg foretar de bytteservice på slokkere, monterer skilt og røykvarslere. Sjekk ut hjemmesiden deres her: Brannsikkerhet satt i system | Norsk Brannvern AS Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 21. desember 2022 Del Skrevet 21. desember 2022 Billigste blir nok å kjøpe nytt Lenke til kommentar
dundersalt123 Skrevet 22. desember 2022 Del Skrevet 22. desember 2022 (endret) On 12/13/2016 at 6:22 PM, FrihetensRegn said: Jeg mener å huske at skumapparat er foretrukket forran pulver. Det er nok ikke så lett dessverre. Pulver har større slukkekraft enn skum, og vil være mer effektiv på en del branner. Ulmepen med pulver er at opprydningen etterpå blir enorm, da pulveret er flyktig og sprer seg fort til hele leiligheten / huset. Kombinert med fukt (høy luftfuktighet kan være nok) vil pulveret også virke korroderende og skade elektronikk i store deler av huset. Pulver er derfor ikke optimalt til å slukke mindre branner. Med skum slipper man dette, men slukke-effekten er ikke helt den samme. Selv har vi to apparater hjemme, ett skum og ett med pulver. I tillegg til et brannteppe på kjøkkenet. Endret 22. desember 2022 av dundersalt123 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå