Gå til innhold

Hvor mye kan jeg forvente å få igjen for denne gaminglaptopen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ble litt revet med og kjøpte meg en gaminglaptop i slutten av juni. Brukte den i 2 mnd. (hovedsaklig til WoW, startet såvidt opp Witcher 3 også), men den har ligget i et skap nå siden ca. august. Vurderer nå å selge den, men lurer på hvor mye jeg kan forvente å få igjen for den? Betalte 17500,- (da var installering av Windows 10 inkludert).

Det er en Multicom Kunshan laptop med 15.6" Full-HD Matt IPS skjerm, Intel Core i7-4790K, 8GB, 256GB SSD, 1TB Hdd, GeForce GTX 980M 8GB. 

Si ifra hvis det trengs mer info for å vurdere. Det var det jeg hadde her på jobben akkurat nå. 

Håper noen kan hjelpe meg! Kan ikke så mye om dette, så er litt redd for å bli lurt. :-)

- Tina

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg ble litt revet med og kjøpte meg en gaminglaptop i slutten av juni. Brukte den i 2 mnd. (hovedsaklig til WoW, startet såvidt opp Witcher 3 også), men den har ligget i et skap nå siden ca. august. Vurderer nå å selge den, men lurer på hvor mye jeg kan forvente å få igjen for den? Betalte 17500,- (da var installering av Windows 10 inkludert).

Det er en Multicom Kunshan laptop med 15.6" Full-HD Matt IPS skjerm, Intel Core i7-4790K, 8GB, 256GB SSD, 1TB Hdd, GeForce GTX 980M 8GB. 

Si ifra hvis det trengs mer info for å vurdere. Det var det jeg hadde her på jobben akkurat nå. 

Håper noen kan hjelpe meg! Kan ikke så mye om dette, så er litt redd for å bli lurt. :-)

- Tina

Det er et litt vanskelig spørsmål å svare på. "SlikgårNoDagan" er ikke nødvendigvis helt på villspor.

Men det er jo et par detaljer som kan spille in positivt eller negativt for din maskin. Hvis vi tar utgangspunkt i denne maskinen som Multicom selger i dag. Så har den GTX1060 skjermkort til laptop som er, vil jeg si, rundt 20% raskere enn GTX980m i gjennomsnitt.

Men, så er din maskin bestykket med en CPU som egentlig er beregnet på stasjonære datamaskiner. Den har en god del høyere frekvens enn 6700HQ som står i eksempelmaskinen min fra Multicom. Og det vil gjøre den en god del raskere i CPU avhengige oppgaver, og det kan utjevne ytelsesforskjellen mellom GTX1060 og GTX980m i enkelte spill.

4790K trekker imidlertid med ~88W også nesten dobbelt så høy effekt som 6700HQ. Og det vil jo bety mye viftestøy som man slipper med CPU'en som er beregnet på å stå i en laptop. Det er kanskje en grunn til at laptoppen havnet i skapet? ;)

Videre har eksempelmaskinen min støtte for G-Sync i skjermen. Om din maskin ikke har det, så er det et ganske stort trekk grunnlag i mine øyne. G-Sync bidrar til at bildet flyter jevnt på mye lavere fps enn det vil klare å gjøre uten G-Sync. Rett og slett nesten en deal-breaker i mine øyne.

Eksempel maskinen min får man altså for ~12000Kr uten Windows og SSD. Man kan jo sikkert legge til ~2000Kr hos Multicom for å få det med. Men selv ville jeg nok kjøpt en slik utenom og en Windows lisens på Ebay for ~200Kr. Da har man en SSD som er ~3 ganger så rask som den som står i din maskin, og Windows for ~13000Kr.

Vi snakker da altså om en maskin som er bedre enn din på det aller meste (utenom ren CPU kraft), og med fulle 5 års reklamasjonsrett.

Jeg er redd selv "SlikGårNoDagan"s mest pessimistiske anslag på rundt 10 000Kr er mer enn du kan forvente å få for maskinen din i dag. Det kan være lurt å kikke på finn og se om du finner tilsvarende maskiner, hvilke priser de ligger på, og om de blir solgt for disse prisene. Jeg er redd du må ned i rundt 8000Kr om du skal bli kvitt PC'en din relativt greit. Og selv det fordrer jo at du finner noen som synes at 4790K med medfølgende viftestøy er greit..

Edit: Her har vi noe liknende av din, bare med 17" skjerm og CPU beregnet på laptop. Legg den i "favoritter" og se om den blir solgt. Annonsen ble "sist endret" 6.des. Det kan bety den ble lagt ut for den prisen da, eller at annonsen egentlig er eldre, og at selger da så det nødvendig å gå ned i pris. Eller han rettet bare en skrivefeil. Det går sikkert an å sende en melding å spørre.. :)

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er redd selv "SlikGårNoDagan"s mest pessimistiske anslag på rundt 10 000Kr er mer enn du kan forvente å få for maskinen din i dag. Det kan være lurt å kikke på finn og se om du finner tilsvarende maskiner, hvilke priser de ligger på, og om de blir solgt for disse prisene. Jeg er redd du må ned i rundt 8000Kr om du skal bli kvitt PC'en din relativt greit. Og selv det fordrer jo at du finner noen som synes at 4790K med medfølgende viftestøy er greit..

Jeg tenkte jeg skulle redigere innlegget og skrive "så krysser du fingrene for at noen biter på" :p

Er enig i at 8.000,- er en grei pris, men legg den ut for noen tusen mer så folk kan prute.

Lenke til kommentar

Er enig i at 8.000,- er en grei pris, men legg den ut for noen tusen mer så folk kan prute.

I third that. Det høres ikke ut som TS har noe hastverk med å selge. Med det sagt: hardware øker ikke akkurat i verdi av å ligge ubrukt i skapet, og selv om 8-10k kanskje høres stusselig ut er det bedre å få 8-10k nå, enn å få kanskje 4-5k om et par år - eller enda verre, vente ytterligere noen år før du børster støvet av den og finner ut at den har tatt kvelden av seg selv i mellomtiden - spesielt om du uansett ikke akter å bruke den selv med det første.

Lenke til kommentar
De synker såpass fort i pris ja.. Skulle egentlig bare ha en laptop til å spille WoW når Legion kom ut, og av en eller annen grunn klarte jeg å bli såpass revet med når jeg søkte rundt at jeg endte opp med å kjøpe denne.. Skulle egentlig bare kjøpe noe til rundt 10000. Well, that escalated quickly. Haha, huff. Får håpe man har lært denne gangen da. Såpass dyr lærepenge, så håper i hvert fall det. :p

Takk for veldig utfyllende svar, Gabri3L. Den har litt viftestøy, men ikke noe som plaget meg veldig egentlig. Grunnen til at den havnet i skapet var vel heller det at jeg ble ferdig med å spille for ''denne gang''. Har vel egentlig funnet ut nå at det bare er WoW jeg er interessert i å spille på pc, og da hadde jeg jo ikke trengt noe såpass kraftig. Kunne klart meg med noe mye billigere..

Nå får jeg bare finne ut om jeg biter i det sure eplet og selger den for kanskje så lite som 8000, eller er trassig og lar den ligge til jeg kanskje får et lite spillekick igjen.. Og da helt sikkert angrer om et par år når den ikke er verdt noe som helst. :p Har en Mad Catz RAT (litt usikker på hvem modell, ligner på 9) trådløs gamingmus også. Kanskje den kan lokke med et par hundrelapper ekstra på kjøpet.

Men tusen takk for svar! Skal definitivt aldri kjøpe pc igjen uten eksperthjelp. Er altfor lettlurt. Hehe. :)

Er det finn.no som er det beste stedet å prøve å selge den? Tenkte litt på sånne kjøp/salg-grupper på facebook også.

- Tina

Lenke til kommentar

Grunnen til at din har falt så fort i verdi, er fordi du handlet rett før de nye modellene med oppdaterte skjermkort og CPU'er kom. I tillegg er nå laptop skjermene som kommer med G-Sync mer utbredt. Så når man får det på en modell som nå er rimeligere enn din var ny, så blir det sånn..

Ellers er min erfaring med finn.no at ekstrautstyret sjeldent blir å legge til noe særlig verdi. Du vil nok tjene mer på å selge den spill-musen separat, enn den bidrar til verdi økning på laptoppen.

Hvis du er heldig, så finner du en kjøper som er ute etter en laptop med bra CPU. Og der er jo din nesten i en særklasse. 4790K kan også overklokkes over den frekvensen den kommer med fra fabrikk. Jeg vet ikke om det er hovedkort i laptoppen din som støtter det? Du kan jo høre med Multicom. Men for noen som har primært behov for kraftig CPU, så kan din maskin være veldig interessant. til rene CPU oppgaver vil 4790K kunne være opp mot ~40% (avhengig av mange faktorer) raskere enn 6700HQ.

Som spill PC er det fps som gjelder, og det er det i hovedsak skjermkortet som bestemmer hvor høyt blir. Og da blir CPU interessant kun i den forstand at den må være rask nok til å ikke sinke skjermkortet. Dermed blir det liten gevinst i fps med 4790K over 6700HQ i de aller fleste spill.

Jeg ville altså i en eventuell annonse satt litt fokus på at CPU i din maskin er veldig kraftig. Og da funnet ut om den i tillegg kan overklokkes. Det kan vise seg å være rosinen i pølsa for den rette kjøper.

Ellers tror jeg det bare er å utlyse i alle medier du klarer å finne. Bruktmarkedet her på tek.no er fint det også. Har inntrykk av at man finner litt mer seriøse folk her enn på finn.no..

Vil gjerne også få med at bare fordi om det har kommet noe nytt som er bedre og billigere. Så snakker vi jo bare om 10-20% her og der. Det er jo fremdeles en svært potent laptop du har der. Bare bruksverdien har tatt igjen den monetære verdien litt for kjapt. :p Og dette som jeg sier om G-Sync kan du jo også få med din laptop med en ekstern skjerm som støtter G-Sync.

Var jeg deg, ville jeg nok vurdert å fyre opp et par spill, og sett om ikke det er verdt å beholde den. Ellers er det som srbz sier; laptoppen din kommer ikke til å stige i verdi. Så om du regner med å bli med å selge, så er det nesten bare å få gjort det så kjapt som mulig. Kan jo være noen trenger en rimelig julepresang. :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Dæven, det her har du peiling på. Hvorfor rådførte jeg meg ikke her FØR jeg kjøpte meg laptop. Det verste er at det sto mellom den jeg kjøpte, og en med G-Sync og 6700HQ. I min noob-het så valgte jeg denne fordi jeg ikke helt skjønte G-Sync ville si. Hadde ikke kjøpt ny laptop på 6 år, så dumt at jeg ikke visste at det var masse nytt (og bedre) rett rundt hjørnet. Skal definitivt gjøre litt bedre research neste gang, og ha litt mer is i magen.

Da får jeg undersøke litt angående CPU'en. Kan såpass lite om pc at hovedkort og overklokking sier meg lite, men skal prøve å Google til meg litt grunnleggende kunnskap. :)

Tusen takk for gode råd og tips. Veldig snilt at du har brukt så mye tid på å forklare alt du har skrevet så grundig. :)

Lenke til kommentar

Eksempel maskinen min får man altså for ~12000Kr uten Windows og SSD. Man kan jo sikkert legge til ~2000Kr hos Multicom for å få det med. Men selv ville jeg nok kjøpt en slik utenom og en Windows lisens på Ebay for ~200Kr. Da har man en SSD som er ~3 ganger så rask som den som står i din maskin, og Windows for ~13000Kr.

Hvis du kjøper en windows-lisens på ebay for 200,- har du ingen lisens - du har bare en produktnøkkel som virker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en windows-lisens på ebay for 200,- har du ingen lisens - du har bare en produktnøkkel som virker.

Ettersom EU domstolen har fastsatt at programvare lisenser skal være fritt omsettelige i Europa, så er det eventuelt Microsoft som bryter loven om de nekter deg å bruke en. Ebay er også et av de største markedene i verden, så det ville vært merkelig om de tillot ulovlig omsetning av programvare. Avtaleretten strekker seg bare et visst stykke. Og når myndighetene bestemmer at en part tar seg for godt til rette. Så bortfaller vilkårene i avtaler som bryter med lovgivningen i området det gjelder. Skal Microsoft operere i Europa, ja, så må de følge europeisk lovgivning..

Lenke til kommentar

Ettersom EU domstolen har fastsatt at programvare lisenser skal være fritt omsettelige i Europa, så er det eventuelt Microsoft som bryter loven om de nekter deg å bruke en. Ebay er også et av de største markedene i verden, så det ville vært merkelig om de tillot ulovlig omsetning av programvare. Avtaleretten strekker seg bare et visst stykke. Og når myndighetene bestemmer at en part tar seg for godt til rette. Så bortfaller vilkårene i avtaler som bryter med lovgivningen i området det gjelder. Skal Microsoft operere i Europa, ja, så må de følge europeisk lovgivning..

Men er lisenser bereget på utviklere lov til å selges videre?

Lenke til kommentar

Vel, problemet er ikke å selge lisensene videre, problemet er at 99% av det du finner på ebay, og iallefall til de prisene - er lisenser som enten avtalemessig er knyttet til den PCen de ble solgt med (OEM) eller som er hentet ut fra utvikler/partner-abonnementer som spark eller msdn og som ikke er lov å bruke av andre enn den som har gyldig abonnement iallefall. - Så nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...