BirgerCaC Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Hei, alle sammen! For det første så må jeg nevne at jeg ikke ANER hvor jeg skulle legge dette innlegget, men jeg prøver meg her, så må moderator gjerne flytte posten hvis det er mest hensiktsmessig. Jeg har vært en av de som har opplevd at smarttelefoner tar kvelden på grunn av at skjermen knuser, at telefonen kommer i berøring med vann og lignende. Dette er mektig irriterende. Jeg har hatt noen smarttelefoner de siste årene, og alle telefonene mine er blitt byttet ut på grunn av noe slik som dette. Ofte er det slik at det er så dyrt å reparere telefonen, at mange ser at det beste er å kjøpe seg en ny telefon. Dette er et problem i mitt hode av flere årsaker. Det er absolutt ikke bra for miljøet å bytte en telefon bare på grunn av at skjermen får en skade, at IPS/LCD panelet får en knekk. Chassiet, hovedkort, batteri, kamera og mange andre komponenter er fortsatt intakt og fungerer utmerket, så hvorfor skal det da være nødvendig å bytte hele telefonen? Det er også mange som knytter et "forhold" til telefonen sin. Man har kanskje sett på den samme telefonen i 2-3 år, og blir knyttet til den, og vil ikke gi slipp på den. Mange syntes at telefonen de har fungerer utmerket, og dette kan særlig gjelde de eldre. De er kanskje stolte fordi de føler at de har lært seg å bruke telefonen så bra, og de har lagret bilder og lignende på telefonen og vet akkurat hvor de er. Det kan være vanskelig for slike folk å gi slipp på telefonen. Det er også generelt sett irriterende at det skal koste så himla mye å få fiksa telefonen din!!! På en side så har vi kostnadene, og det etiske rundt dette med bytte av mobil og lignende, som jeg har gått inn på nå! På en annen side så vil jeg si at det EGENTLIG ikke er så mange verksteder som tilbyr reparasjon av telefoner. Her hos meg så er det vell en 2-3 ordentlige "profesjonelle" verksteder som jeg vet om som bytter skjermer/fikser telefoner. Med ordentlige, så mener jeg at dette er hovedbeskjeftigelsen de driver med, og at de er foretaksregistret, og at de har et salgslokale/reparasjonslokale som ser noenlunde innbydende ut for kunder. Ellers så har du en haug av private amatører som ønsker å tjene noen kroner på dette, også har du el-gigantene, slik som Elkjøp som gjerne har 1 eller 2 ansatte som har kompetanse i å fikse telefoner. Det må de også nesten ha, da de tilbyr mange garantier idet de selger telefonen, og det blir litt daufødt dersom de man kjøper en telefon av ikke innehar kompetansen til å også fikse en telefon. (etter min mening) Som en tom tanke, så tenkte jeg at det må være et bra marked i å starte et reparasjonsverksted for mobiltelefoner/smarttelefoner. Et allsidig verksted hvor man tar imot alle slags mulige telefoner, uavhengig av hva slags modell det dreier seg om. Hvor kunden kan få hjelp til å bytte alt fra rammer, chassi, deksler, skjerm, LCD, kamerakomponenter, batteri, småkomponenter, LCD, osv. Et sted som prøver å ha de laveste prisene, den beste servicen, det beste lokalet og de mest kompetente personene? "Hadde ikke det vært lurt?" sitter jeg å tenker Så hvorfor skriver jeg om dette på et diskusjonsforum? Jeg vil ha svar på noen enkle spørsmål og høre litt om hva dere mener om noen temaer. For å gjøre det enkelt så har jeg listet opp i punkt under her. Også greit for de som ikke gidder å lese den lange teksten som jeg har skrevet her -Føler du at det finnes få verksteder som tilbyr reparasjon av mobiltelefoner? -Føler du at prisen på mobilreparasjoner er alt for høy? -Hvor kan man få kompetanse til å reparere mobiltelefoner? Finnes det noen formell utdanning/kurs, eller lignende??? Hva tenker dere? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 -Føler du at det finnes få verksteder som tilbyr reparasjon av mobiltelefoner? -Føler du at prisen på mobilreparasjoner er alt for høy? -Hvor kan man få kompetanse til å reparere mobiltelefoner? Finnes det noen formell utdanning/kurs, eller lignende??? Hva tenker dere? Ja det er slevsagt ett marked for dette. - Jeg føler ikke umiddelbart at prisen på rep er altfor høy i dag (mytrendyphone tar feks 365 for batteribytte på en ip5, som vel må sies å være ok) - men deleprisene er jo forholdsvis høye, og risikoen for at man ødelegger noe må også prises inn. Jeg tror en det man må være veldig klar over er risikoen man påtar seg ved å gjøre noe slikt "uautorisert" - så lenge du reparerer på mobiler som ikke er døde/defekte så står du jo ansvarlig. - Ødelegger du noe så kan du risikere å måtte kjøpe ny telefon til 8000,- kunden som skulle ha en reparasjon til 500,- Så lenge du har vurdert og priser inn denne risikoen er det sikkert marked. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Før du starter et selskap, hva med forsikring? Da det ofte er lønnsomt hvis man ofte har skadet telefon\mobil. Er uhellet først ute, så blir det vel lønnsomt å kjøpe ny. Husk det er lettere å reparere laptop og det er mere lønnsomt. Nå finner man youtube guider på det meste. Kanskje du heller bør vurdere forsikringselskap som kunder? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 13. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2016 -Føler du at det finnes få verksteder som tilbyr reparasjon av mobiltelefoner? -Føler du at prisen på mobilreparasjoner er alt for høy? -Hvor kan man få kompetanse til å reparere mobiltelefoner? Finnes det noen formell utdanning/kurs, eller lignende??? Hva tenker dere? Ja det er slevsagt ett marked for dette. - Jeg føler ikke umiddelbart at prisen på rep er altfor høy i dag (mytrendyphone tar feks 365 for batteribytte på en ip5, som vel må sies å være ok) - men deleprisene er jo forholdsvis høye, og risikoen for at man ødelegger noe må også prises inn. Jeg tror en det man må være veldig klar over er risikoen man påtar seg ved å gjøre noe slikt "uautorisert" - så lenge du reparerer på mobiler som ikke er døde/defekte så står du jo ansvarlig. - Ødelegger du noe så kan du risikere å måtte kjøpe ny telefon til 8000,- kunden som skulle ha en reparasjon til 500,- Så lenge du har vurdert og priser inn denne risikoen er det sikkert marked. Nei, kanskje ikke alt for høt, men problemet med mytrendyphone er at du må sende telefonen til Danmark. Var i hvert fall slik før, vet ikke om det fortsatt er slik? Vet også at de har en avdeling i Oslo, så det er jeg klar over Sant at det ikke er så veldig dyrt, men det er vell mer behovet som er stort tenker jeg Når det gjelder det med å påta seg risiko, så er dette har jeg tenkt endel på. Derfor så etterlyser jeg en formell utdanning/formelle kurs innen dette området. Hvordan blir man autorisert mobilreparatør? Har googla litt, men jeg finner ingen ting Dersom man skal reparere telefoner, så føler jeg at man bør ha en form for utdanning, eller inneha autorisasjon. Det gjør kunden tryggere på deg, og det gjør at du selv får litt mer kompetanse, slik at du kan utføre et bedre arbeid for kunden. Før du starter et selskap, hva med forsikring? Da det ofte er lønnsomt hvis man ofte har skadet telefon\mobil. Er uhellet først ute, så blir det vel lønnsomt å kjøpe ny. Husk det er lettere å reparere laptop og det er mere lønnsomt. Nå finner man youtube guider på det meste. Kanskje du heller bør vurdere forsikringselskap som kunder? Ja, har også tenkt på noe slags samarbeid med forsikringsselskap, men i første omgang så er det nok lurere å sikte seg inn på privatmarkedet, slik at du blir etablert. Dersom du blir etablert, gjør en god jobb, har et bra delelager, fornøyde kunder, osv, så blir det MYE lettere å inngå avtale med et forsikringsforma. Jeg regner med at et forsikringsselskap ikke vil inngå en avtale med et firma som ikke har erfaring og kundereferanser. Etterhvert så kan det bli mer lukrativt å sikte seg inn på forsikringsmarkedet. Jeg vet at det finnes mange filmer på you tube, og jeg har brukt disse filmene 3-4 ganger selv, når jeg har skiftet skjerm o.l på egne mobiltelefoner. Absolutt kjekke filmer, men det de gir ingen formell kompetanse/dokumenterbar kompetanse. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Når mesteparten av delene er loddet på HK'et så er det vanskelig å reparere uten å bytte "alt". Det er supersimpelt å fikse de småtingene man kan bytte. Noen få skruer, en bitteliten kontakt, bytt og monter igjen. Å bli autorisert handler vel om at man gir garanti/ godkjente så reparasjonen ikke bryter garantien. Etter hva jeg vet så er det ikke noen kurs man trenger og det er heller ikke nødvendig hvis man kan lese en bruksanvisning og bruke et skrujern. Å forandre folks tankesett rundt reparasjon funker dårlig så jeg vil tro at markedet er mer eller mindre mettet. Det kan dog gå å komme seg inn, men det krever reklame og et godt rykte gjennom jungelekspressen. Med andre ord så krever det en del kapital siden det er lite sannsynlig at man begynner å tjene penger med det første, veldig mange som gjør den feilen at de forventer + i kassa etter 2 uker. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Dersom eg leser "autorisert verksted" så forventer eg at verkstedet innehar nødvendig kompetanse og utstyr til å utføre service og reparasjoner på det eg leverer inn. Uavhengig av produsent så lenge de aksepterer og tar i mot telefonen, evnt at autorisasjonen ikke er opplyst om at kun gjelder enkelte produsenter. Dette betyr for meg og at produsenten stiller seg bak verkstedet. Dvs at går noe galt på verkstedet så stiller enten verkstedet med det som må til for å løse problemet, eller produsenten. Å få en slik autorisasjon vil eg tro krever ganske mye og ikke noe produsentene gjør uten videre. Du skriver at du vil gjøre det til en lavere pris enn andre, med bedre service, bedre lokaler og bedre kompetanse enn andre. Vel - velg en av de Gode lokaler koster, kompetanse koster, service koster. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Å få en slik autorisasjon vil eg tro krever ganske mye og ikke noe produsentene gjør uten videre. Tviler på at det krever særlig mye, man betaler sikkert bare en viss % til produsentene. Fant ikke noe info om hvordan man får autorisasjon så det er bare gjetting fra min side Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Å få en slik autorisasjon vil eg tro krever ganske mye og ikke noe produsentene gjør uten videre. Tviler på at det krever særlig mye, man betaler sikkert bare en viss % til produsentene. Fant ikke noe info om hvordan man får autorisasjon så det er bare gjetting fra min side Vet ikke hva slags grunnlag du har for å si dette, men de fleste produsentene har kun 1 (eller få)autorisert servicepartner i Norge. - typisk Anovo, Infocare, MCare e.l. - De vil ikke "autorisere" hvemsomhelst, dette er tunge avtaler med opplæring og kontrakter, og de har full kontroll på hele verdikjeden og hva som blir betalt av service. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 (endret) Jeg vet ikke hvilket grunnlag du har for å si det heller. Mitt grunnlag er som sagt gjetting som er basert på hva man får når man fikser hos en autorisert aktør, hvor vanskelig det er å fikse telefoner og at selskaper er interresert i å tjene penger. Edit; Jeg snakker selvfølgelig kun om mobiltelefoner her Endret 13. desember 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Jeg vet ikke hvilket grunnlag du har for å si det heller. Mitt grunnlag er som sagt gjetting som er basert på hva man får når man fikser hos en autorisert aktør, hvor vanskelig det er å fikse telefoner og at selskaper er interresert i å tjene penger. Edit; Jeg snakker selvfølgelig kun om mobiltelefoner her Og hvem er autorisert i norge på mobilreparasjoner? - Ikke mange. - Absolutt ikke "sjappa på hjørnet". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå