Sound money Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Hei, jeg er på jakt etter et vegansk proteinpulver med et par betingelser. jeg har funnet ut at denaturert proteinpulver hvor det finnes frie aminosyrer ikke er så bra for helsa da dette fører til en "spike" av glutamat i blodet. Et konsentrat inneholder også typisk flere helsebringende stoffer. Samtidig ønsker jeg at produktet er økologisk. Noen som har noen tips til hvor jeg kan finne et slikt proteinpulver? "Glutamic acid is in a class of chemicals known as excitotoxins, high levels of which have been shown in animal studies to cause damage to areas of the brain unprotected by the blood–brain barrier and that a variety of chronic diseases can arise out of this neurotoxicity." https://en.m.wikipedia.org/wiki/Glutamate_flavoring Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Hva skal du med pulver ? Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Du må huske at dette er en dose/respons kurve. Realistisk inntak vil ikke gi risiko for å passere blod/hjerne bærrieren. Lenke til kommentar
Sound money Skrevet 14. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2016 Du må huske at dette er en dose/respons kurve. Realistisk inntak vil ikke gi risiko for å passere blod/hjerne bærrieren. Det er kyttet bekymring til barns inntak av Monosodium Glutamate (MSG) da de er mer utsatte. Samtidig er mennesker 5 ganger mer sensitiv enn mus som det er gjort forsøk på. Dersom man spiser 2-3 posjoner pr dag så blir jo dette en del. Jeg foretrekker å være på den sikre siden, men sliter med å finne gode produsenter. Fant Perform av ViviLife i dag, fantastisk produkt, men de sender dessverre ikke til Norge... Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 (endret) Hadde man fått skader av store mengder glutaminsyre som fører til excitotoxicity, så hadde ekstremt mange kroppsbyggere og generelt atleter og idrettsutøvere vært rammet, og det er de ikke. Du kan helt trygt innta et helt vanlig myseproteinpulver uten noen skader av dette. Jeg tror noen har brukt ordet "excitotoxins" og forvrengt hele betydningen av det. Glutamate kan skape excitotoxicity, men den underliggende biokjemiske forklaringen på dette er IKKE et stort inntak av proteinpulver, men heller forstyrrede biokjemiske prosesser på cellenivå i hjernen. Disse mekanismene kan man f.eks. se ved skade/traumer på sentralnervesystemet eller hjerneblødning/hjerneinfarkt. Endret 18. desember 2016 av AnnonymG Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 (endret) Du må huske at dette er en dose/respons kurve. Realistisk inntak vil ikke gi risiko for å passere blod/hjerne bærrieren. Det er kyttet bekymring til barns inntak av Monosodium Glutamate (MSG) da de er mer utsatte. Samtidig er mennesker 5 ganger mer sensitiv enn mus som det er gjort forsøk på. Dersom man spiser 2-3 posjoner pr dag så blir jo dette en del. Jeg foretrekker å være på den sikre siden, men sliter med å finne gode produsenter. Fant Perform av ViviLife i dag, fantastisk produkt, men de sender dessverre ikke til Norge... Dette må du dokumentere med risikovurderinger: (Mennesker er 5 ganger mer sensetive enn mus). Glutaminsyre er en av 20 aminosyrer i kroppen, og er viktig for signaloverføringen mellom nervecellene. Glutaminsyrens salter kalles glutamater, som eksempel natriumglutamat, eller som du påpeker MSG = monosodium. Det er derfor ingen ADI (akseltabelt daglig inntak). I toksiologi-studier, på rotter/mus så gis absurde doseringer for å se når dette blir nervotoksisk. Det blir som å gi masse vann, som blir giftig i høye nok doseringer og dermed si at vann er potensielt farlig for mennesker. Du kan ikke ekstrapolarisere data fra mus til mennesker slik. Endret 18. desember 2016 av Dukien Lenke til kommentar
Sound money Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Du må huske at dette er en dose/respons kurve. Realistisk inntak vil ikke gi risiko for å passere blod/hjerne bærrieren. Det er kyttet bekymring til barns inntak av Monosodium Glutamate (MSG) da de er mer utsatte. Samtidig er mennesker 5 ganger mer sensitiv enn mus som det er gjort forsøk på. Dersom man spiser 2-3 posjoner pr dag så blir jo dette en del. Jeg foretrekker å være på den sikre siden, men sliter med å finne gode produsenter. Fant Perform av ViviLife i dag, fantastisk produkt, men de sender dessverre ikke til Norge... Dette må du dokumentere med risikovurderinger: (Mennesker er 5 ganger mer sensetive enn mus). Glutaminsyre er en av 20 aminosyrer i kroppen, og er viktig for signaloverføringen mellom nervecellene. Glutaminsyrens salter kalles glutamater, som eksempel natriumglutamat, eller som du påpeker MSG = monosodium. Det er derfor ingen ADI (akseltabelt daglig inntak). I toksiologi-studier, på rotter/mus så gis absurde doseringer for å se når dette blir nervotoksisk. Det blir som å gi masse vann, som blir giftig i høye nok doseringer og dermed si at vann er potensielt farlig for mennesker. Du kan ikke ekstrapolarisere data fra mus til mennesker slik. I dyreforsøket som varte 6 mnd kom 20E% fra MSG i gruppen med høyest dosering, 10E% i den andre gruppen. Jeg spiser 18g (72 kcal) glutaminsyre fra proteintilskudd hver dag (100g risprotein). Dette utgjør 2,9E% av et dagsbehov på 2500 kalorier. Så om mennesker er 5 ganger mer sensitiv som noen forskere hevder, så kan jeg i teorien være godt innenfor skadelig høyt inntak, og dette kun gjennom proteintilskudd. Jeg vil også understreke følgende poeng: "And while the amount of glutamate in the rats’ diets was extremely high, lower dietary intakes could produce the same effects over several decades. This may be why people tend not to develop normal-tension glaucoma until they are in their forties." https://www.newscientist.com/article/dn2957-too-much-msg-could-cause-blindness/ Jeg vet at proteintilskuddet jeg spiser mest sannsynlig ikke er 100% denaturert, men jeg synes i hvert fall at jeg har et poeng her. Mennesker 5 ganger mer sensitiv: https://youtu.be/7arAcj-ZP6U?t=2334 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) Jeg må se rådata for å se på påstanden "5 ganger mer sensitive". Ikke en YouTube lenke. Videre er det en sekundær-lenke fra et forsøk fra 2002. Har du noen oppsummeringer på dette? Endret 20. desember 2016 av Dukien Lenke til kommentar
Sound money Skrevet 21. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2016 Jeg må se rådata for å se på påstanden "5 ganger mer sensitive". Ikke en YouTube lenke. Videre er det en sekundær-lenke fra et forsøk fra 2002. Har du noen oppsummeringer på dette? Finner ikke forskningsrapporten angående sensitivitet, men det virker å være allment godtatt. Det er vel ikke komplisert forskning som kreves for å finne ut dette tenker jeg. Er jo bare å se hvor raskt stoffet absorberes tipper jeg. Dette var uansett en total avsporing. Poenget var å finne et proteinpulver som ikke var denaturert. Siden ingen andre svarer så slutter så lar jeg det ligge. Selv merker jeg at jeg sover dårligere, har dårligere fokus, og merker et press på hodet etter at jeg begynte å supplementere med MyProtein. Tok en pause fra tilskuddet og dette forsvant, begynte å ta det igjen og symptomene kom tilbake. Dette blir uansett bare en anekdotisk erfaring. La forresten merke til noe jeg ikke har sett før når jeg tok en skei med erteprotein ut av posen i dag. Det var et fyrverkeri på toppen av skeia hvor aminosyrene skjøt fart i alle retninger Blir å holde seg unna slik overprosessert mat fremover. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Proteinpulver er bortkastede penger og smaker dritt. Sorry, sånn er det bare. Du får bedre resultater og bedre helse med sunn og riktig sammensatt plantebasert kost. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå