Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fortelle alt eller holde kjeft?

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem, eller kanskje det ikke er noe problem men bare jeg som ser det slik.

Saken er den at jeg er snart 30 å har ikke særlig mange venner eller stor sosial sirkel, å i det siste har det vennene mine gjør begynt å plage meg, ikke fysisk men at jeg går å tenker på det er nok det som plager meg mest.

Jeg kan komme med to eksempler: Min samboer og jeg har en felles venninne som røyker hasj hver dag å må absolutt fortelle oss om at hun har planlagt å ta det og det av narkotika de kommende helgene, vi er heldigvis ikke invitert å det som plager meg mest er at jeg VET hun driver med slikt å jeg må legge til jeg er sterkt imot alt av rusmidler.

Det andre er at min samboer har en venn som også er venn med mange av de andre i min vennekrets, tingen er at denne fyren ikke er min venn personlig, han er høylytt, har null kontroll på livet sitt og driver med narkotika, å jeg klarer ikke denne fyren. Men nå skal venninne i første eksempel kanskje flytte sammen med denne fyren å jeg er så redd for at hvis jeg snakker ut om dette til min samboer eller venninne så kommer jeg til å ødelegge vennskapet vårt.

Burde jeg la ting bare gå sin gang å holde kjeft eller burde jeg si fra om hva som plager meg til alle?

Jeg trenger litt andre synsvinkler på saken å håper andre kan se det annerledes enn meg som er midt oppi dette.

Anonymous poster hash: 6b7f0...d98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

for det første må du slutte å bruke ordet narkotika, det betyr ingenting, også kanskje tenke på å ikke fortsette å bli med på hjernevaskingen til staten vår. du er sikkert en av gjengen som synes alkohol er helt ok, men alt annet er narkotika og farlig.

kanskje denne kompisen mener det samme om deg også.

for det andre ikke bland deg opp hva andre gjør, la folk gjøre som de vil.

Lenke til kommentar

Snakke med din samboer burde du absolutt gjøre (slike tanker bør man dele som samboere), men bare si hva som plager deg.. Ikke hva du mener hva bør gjøres, be hun/han heller om råd og tanker..

Det er helt klart at du har lyst vekk fra et miljø du ser er skadelig utifra erfaring, og har egene meninger utifra bruken av ikke legaliserte rusmidler..

Snakk med han/hun, for all del.. Men for all del forbered deg godt.. De aller fleste som bare bruker hasj har ett godt poeng med at Alkohol er langt mer skadelig for gravide en rekke andre ulovelige stoffer.. Nyere forskning viser at Alkohol er noe av de farligste stoffene vi har her l landet, men det er lovelig, alkohol er en tradisjon på samme måte som at folk fremdeles døper barnet og gifter seg i Kirka..

Problemet er at hasjmiljøet er på kanten på loven og sitter med rulleblad som gjør de kriminelle ren juridisk, og miljøet er jo litt slik "fuck tha police" Som også tiltrekker andre kriminelle i grovere grad..

Dette ruller på seg, og kjenner flere som bare røyka hasj da de var 15, inkludert meg.. Men de fleste tullet seg vekk fra miljøet og har gode jobber.. 90% men 10% sitter nå som 30+ åringer og sturer fortsatt og det blir bare sterkere og sterkere stoffer og mer kriminalitet..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Dersom de to bekjentskapene viser seg å være mest til bryderi for dere, så foreslår jeg å distansere dere mest mulig fra de personene.

Når det gjelder den påbegynte diskusjonen om bruk av rusmidler her, så finnes det riktignok mye (dog omdiskutert) materiale som f.eks taler til fordel for argumentet om at alkohol er verre enn cannabis/gress/marijuana, men det betyr ikke at det er *bra* å røyke disse sistnevnte tingene. For å snu litt på det; Det er f.eks beviser som taler for at litt vin av og til kan være bra for kroppen, men det finnes ikke noen konkret forskning som tyder på at røyking sånn generelt, uansett om man snakker om vanlig tobakk/sigaretter eller alternativ tobakk/jointer, har noe spesielt positive ting ved seg helsemessig. Det finnes dog ymse uavhengige rapporter som sier at ved visse sykdommer/diagnoser/symptomer kan f.eks marijuana kan ha en viss positiv effekt.

Undertegnede har dog sterke mistanker om at det store flertallet av røykere av alternativ tobakk ikke har noe medisinsk "behov" å vise til som validerer røykingen. ;)

Så skal det også sies at vi ikke vet hva slags ting som blir (mis)brukt her i saken til trådstarter, det kan også være sterke saker involvert for han ene kameraten der.

Men altså, folk får vel gjøre som de vil, men personlig holder jeg meg generelt unna alle typer rusmidler. Eneste unntak er alkohol, men selv dette er det veldig lite av for min del, drikker svært sjelden og blir lite de få gangene jeg gjør det.

Endret av Big Data
Lenke til kommentar

Det er helt klart at du har lyst vekk fra et miljø du ser er skadelig utifra erfaring, og har egene meninger utifra bruken av ikke legaliserte rusmidler..

TS er sterkt imot alt av rusmidler. Om TS er totalt avholdende, så er det et personlig valg. Men å kreve at alle andre skal være det for at ikke TS ikke skal føle seg plaget, det er å trekke det langt. Ekstremisme fører sjelden til noe godt.

Hvis TS går rundt og føler seg plaget av hva venner gjør eller ikke, er det kun TS sitt problem. Skift venner eller søk profesjonell hjelp.

Endret av Omnithunder
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at hasjmiljøet er på kanten på loven og sitter med rulleblad som gjør de kriminelle ren juridisk, og miljøet er jo litt slik "fuck tha police" Som også tiltrekker andre kriminelle i grovere grad..

Dette er sant, desverre så havner man opp med at noen skal forelese for deg hver gang de er høy, og jeg tror det er en av disse OP snakker om. Og siden de allerede er tatt en gang før med tjall, så har de ingene sjansen i å få sikkerhetserklæring og noen som helst jobber. Så du har effektivisert kuttet deg ut i fra halve jobbmarkedet. Og du åpner opp til at politiet skal komme til deg hver helg også få dårlig rykte blant naboer. Som ringer og tyster konstant.

Du kan tro du annonserer gode ting, og bevise hvor mye bedre enn alokohol er, men stigmaet blir der. Og du fucker deg selv under bussen, essentielt. Folk tar deg ikke så seriøst når du sitter der å sikler og mumler om likestilling ang rus.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Du har definitivt et problem, og det er dine egne fordommer. Så lenge de ikke bruker i ditt hjem, så er det deres sak. 

Det går helt fint an å være imot noe uten å ha fordommer. Jeg så ingen fordommer i innlegget til TS.

Jeg har mer enn litt personlig erfaring og kan med hånden på hjertet si at rusmiddler i altfor mange tilfeller ødelegger altfor mye. Men jeg er også av den oppfatningen at det andre gjør er deres problem så lenge de ikke skader andre. Løsningen er å ikke ha kontakt med personer som gjør ting man ikke liker regelmessig, uansett hva det gjelder.

Angående det å fortelle om følelsene dine TS så er det et vanskelig spørsmål som kommer veldig an på folka. De kan respektere det eller de kan se på deg som en dust som blander deg og ikke vet hva du snakker om. Min omgangskrets hadde ikke noe problem med å respektere andre.

Edit; Ikke prøv å få folk til å slutte og ta "jeg er bedre enn deg siden jeg ikke driver med det" veien. Folk kan være like bra og bedre enn andre selv om de bruker rusmiddler. Min gamle omgangskrets var tolerante snille folk som mer enn gjerne hjalp til med ting og gav mer av seg selv enn de fleste som ikke brukte rusmiddler.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Håper ikke ts driikker alkohol! Det er det med skadelige rusmiddelet vi har, både fyisk og psykisk. Er han/hun ikke klar over det, så er han misssinformert og hjernevasket :) Dømme andre som velger tryggere alternativer utifra legaliseringsstatus gjør deg bare mindre intellektuell og disse vennene har det bedre uten deg! Har de et sunt forhold til rus så skal ikke du blande deg. Bruk og missbruk er to helt forskjellige ting!

Er det snakk om missbruk som går utover helse, jobb, venner og/eller familie er saken en annen. Da ligger det andre ting bak og en dømmende pekefinger er ikke hva de trenger.

Tror nok TS må undersøke litt fakta og reelle studier :)

Faktisk hadde nrk et innslag om akkurat marihuana for ikke så lenge siden: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/kmte50009615/sesong-3/episode-3

Endret av KriZZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et problem, eller kanskje det ikke er noe problem men bare jeg som ser det slik.

Saken er den at jeg er snart 30 å har ikke særlig mange venner eller stor sosial sirkel, å i det siste har det vennene mine gjør begynt å plage meg, ikke fysisk men at jeg går å tenker på det er nok det som plager meg mest.

Jeg kan komme med to eksempler: Min samboer og jeg har en felles venninne som røyker hasj hver dag å må absolutt fortelle oss om at hun har planlagt å ta det og det av narkotika de kommende helgene, vi er heldigvis ikke invitert å det som plager meg mest er at jeg VET hun driver med slikt å jeg må legge til jeg er sterkt imot alt av rusmidler.

Det andre er at min samboer har en venn som også er venn med mange av de andre i min vennekrets, tingen er at denne fyren ikke er min venn personlig, han er høylytt, har null kontroll på livet sitt og driver med narkotika, å jeg klarer ikke denne fyren. Men nå skal venninne i første eksempel kanskje flytte sammen med denne fyren å jeg er så redd for at hvis jeg snakker ut om dette til min samboer eller venninne så kommer jeg til å ødelegge vennskapet vårt.

Burde jeg la ting bare gå sin gang å holde kjeft eller burde jeg si fra om hva som plager meg til alle?

Jeg trenger litt andre synsvinkler på saken å håper andre kan se det annerledes enn meg som er midt oppi dette.

Jeg hadde kuttet kontakten med disse :)

Slike mennesker har en tendends til å gjøre livet vanskelig for seg selv samtidig som de skylder på alle andre og bruker opp de vennene de har.

Noen mennesker forstår ikke hva som er farlig og ikke, det er på grunn av disse menneskene vi har advarsellapper som "gå ikke over vegen før bussen har kjørt" og lover mot ting som narkotika.

Hasj kan for eksempel gjøre deg psykotisk og psykosen kan slå ut flere år senere. 

Men for disse menneskene så er hasj helt trygt hvis jointen ikke eksploderer mens de røyker, de trenger øyeblikkelig smerte for å koble årsak og virkning.

Edit: Jeg røyker ikke, drikker svært sjelden alkohol og holder normalt sukker og saltsnacks til helgene.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper ikke ts driikker alkohol! Det er det med skadelige rusmiddelet vi har, både fyisk og psykisk. Er han/hun ikke klar over det, så er han misssinformert og hjernevasket

Alkohol er ikke det mest skadelige, verken psykisk eller fysisk.

Det er faktisk det :) Hva du velger å tro er meg rivende likegyldig!

Kan selv ta meg en kald øl eller et glass vin en sjelden gang, så er ingen avholdsmann. Men jeg vet hva alkoholinntak gjør med kropp og hjerne

Lenke til kommentar

Jeg hadde kuttet kontakten med disse :)

Slike mennesker har en tendends til å gjøre livet vanskelig for seg selv samtidig som de skylder på alle andre og bruker opp de vennene de har.

Noen mennesker forstår ikke hva som er farlig og ikke, det er på grunn av disse menneskene vi har advarsellapper som "gå ikke over vegen før bussen har kjørt" og lover mot ting som narkotika.

Hasj kan for eksempel gjøre deg psykotisk og psykosen kan slå ut flere år senere. 

Men for disse menneskene så er hasj helt trygt hvis jointen ikke eksploderer mens de røyker, de trenger øyeblikkelig smerte for å koble årsak og virkning.

Edit: Jeg røyker ikke, drikker svært sjelden alkohol og holder normalt sukker og saltsnacks til helgene.

Dette kan skje ved at du drikker alkohol også. Latente psykoser kan komme ut.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noenting. Hva du sammenlikner med vet jeg ikke, men du skrev det mest skadelige og det stemmer ikke uansett hva du måtte tro og mene.

http://cdn.static-economist.com/sites/default/files/20101106_WOC504_0.gif

Flott bilde det der, men desverre så er det en del mørketall + at det er relativt "sjeldne" rusmiddler som er farligere. Å skrive det mest skadelige tar jeg som at det er på førsteplass av alt, ikke bare de mest vanlige.Hva betyr "harm" i denne sammenhengen og hva baserer statistikken seg på?

Jeg kan godt lage et flott bilde jeg også, men et bilde er ikke en god kilde. Prøv igjen.

Lenke til kommentar

Dette kan skje ved at du drikker alkohol også. Latente psykoser kan komme ut.

Enda en grunn til å være forsiktig med alkohol.

KriZZ, Det er virkelig ikke meningen å være slem men du virker ekstremt lettlurt og naiv ved å bare linke til en slik graf, det er et stempel rusmisbrukere alltid vil ha. "Slapp av det er ikke farlig", "Åja men da så, få prøve!".

Her er kilden din, den grafen ble utarbeidet på 1 dag.

Det kommer ikke frem hvordan de definerer "harm". Sannsynligvis har de blitt enige om at f.eks. 1 million alkoholikere forårsaker mer skade enn 1000 heroinmisbrukere.

Det betyr at for samfunnet som helhet kan det f.eks. være verre mer 1 million alkoholikere enn 100 heroin-misbrukere.

Det betyr ikke at alkohol er farligere enn heroin, med mindre du definerer "farlig" på en måte som lett kan misforstås.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...