Gå til innhold

Har denne politiske teorien et navn?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg så nettopp denne filmen og synes det var meget interesant. 

For deg som ikke gidder å se hele, så handler den om hvordan ledelsen i et land fungerer, og at en diktator ikke kan gjøre hva han vil uten godkjenning fra sin maktbase. Samt at diktatoren hele tiden må balansere mellom folkets krav og egoene til maktbasen, hvis ikke risikerer han statskupp eller revolusjon.

Jeg synes dette var såpass interesant at jeg gjerne kunne tenke meg å lese mer om dette, men den politiske teorien/ideologien som filmen beskriver blir ikke omtalt med noe navn, er det noen som vet dette?

Og om dere kan anbefale noen forfattere som skriver om dette 

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg sett videoen og kan utdype litt.

Det videoen snakker om er ikke én teori, men et sett med teorier. I politikkfaget/statsvitenskap sier man gjerne at man har ulike skoler og varianter av disse som forstår faget og verden på forskjellige måter, der kanskje de to viktigste er politisk realisme og liberalisme. Den første halvdelen av videoen som tar utgangspunkt i at forutsetningen for styre ligger i maktbalansen og fordelingen av en gitt mengde verdier, baserer seg i stor grad på den politiske realismen. Men når han mot slutten snakker om at det er en fordel med produktivitet og lave skatter i et demokrati og at revolusjon og konflikt er mer risikabelt i et demokrati, er han over på liberalismen.

Hvis du vil vite mer om ulike skoler i statsvitenskapen, hva de sier om makt og hvordan et land bør styres, bør du lese politisk teori.

Hvis du vil vite mer om det som avgjør hvor mektig en leder er, hva som avgjør om et land blir et demokrati eller et diktatur, valgsystemer, partisystemer, allianser mellom ulike grupper, velgeratferd og liknende som videoen nevner, bør du lese komparativ politikk.

Og du så kanskje på slutten at videoen er basert på en gitt bok?

Lenke til kommentar

Men når han mot slutten snakker om at det er en fordel med produktivitet og lave skatter i et demokrati og at revolusjon og konflikt er mer risikabelt i et demokrati, er han over på liberalismen.

Akkurat den biten fremstår som noe merkelig, all den tid jeg aldri har sett noe som tyder på at demokratier har lavere beskattning enn monarkier, diktaturer, etc.

Man kan til og med mistenke at det er motsatt. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg synes også det var en tvilsom påstand. Jeg har ikke sett noe empiri på skattesatsene under ulike styreformer, men jeg har hørt om forskning som konkluderer med at innbyggere i et diktatur er mer tilbøyelige til å kreve demokrati jo høyere skattesatsene er, mens de ikke bryr seg så mye og er mer tilbøyelige til å la diktatorene holde på med sine ting så lenge de får ha verdiene sine i fred. Samtidig er en del diktaturer oljenasjoner og trenger derfor ikke å plage innbyggerne sine med så høye skatter, som gjør det lettere å holde på makten. Kontrollerer man for dette, behøver det ikke å være slik at demokrati i seg selv er korrelert med høyere skatter.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg så nettopp denne filmen og synes det var meget interesant. 

For deg som ikke gidder å se hele, så handler den om hvordan ledelsen i et land fungerer, og at en diktator ikke kan gjøre hva han vil uten godkjenning fra sin maktbase. Samt at diktatoren hele tiden må balansere mellom folkets krav og egoene til maktbasen, hvis ikke risikerer han statskupp eller revolusjon.

Jeg synes dette var såpass interesant at jeg gjerne kunne tenke meg å lese mer om dette, men den politiske teorien/ideologien som filmen beskriver blir ikke omtalt med noe navn, er det noen som vet dette?

Og om dere kan anbefale noen forfattere som skriver om dette 

Tusen takk :)

Kan ikke tro at jeg skriver dette, men: "Mao Zedong og hans lille røde!"

Redigert. Ta med Charles Chaplin. Han laget en film om det.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...