Redaksjonen. Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Kommende elektriske varebiler kan gi elektriske varebiler et salgspuff.Nå får denne elektriske varebilen lengre rekkevidde Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Som bobil vil jo VW sin eCrafter bli hyper aktuell, og serlig med en 10kw brenselcelle. Strøm er komfort og mer funksjon ! Løp å kjøp. Viste de foresten at SBB (sarpsborg bil og båtbyggeri) har bygget 2 bobiler for ca 20 år siden, i lys bjerk. Endret 12. desember 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Gaute Aa. Solaas Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Grunnen til at slike biler har stort varerom er at de skal brukes. Har sett mange biler med fler hundre kilo verktøy og hyller med deler. Da blit rekkevidden fort redusert drastisk. Det må nok en dobling til i batterikapasitet før det blir en reell konkurrent til fossilbilene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Grunnen til at slike biler har stort varerom er at de skal brukes. Har sett mange biler med fler hundre kilo verktøy og hyller med deler. Da blit rekkevidden fort redusert drastisk. Det må nok en dobling til i batterikapasitet før det blir en reell konkurrent til fossilbilene. Vekt i en elbil gir tilnærmet ingen redusert rekkevidde. 1 Lenke til kommentar
John Tangerås Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Grunnen til at slike biler har stort varerom er at de skal brukes. Har sett mange biler med fler hundre kilo verktøy og hyller med deler. Da blit rekkevidden fort redusert drastisk. Det må nok en dobling til i batterikapasitet før det blir en reell konkurrent til fossilbilene. Vekt i en elbil gir tilnærmet ingen redusert rekkevidde. Kommer litt an på om du skal opp bakker, eller om du kjører på horisontal vei. Akselerasjon fra 0 km/h til kjørehastighet er jo også en faktor som trekker mer strøm ved vektøkning. Også dekkenes rullemotstand virker inn. Summen av disse er nok ikke ubetydelig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Kommer litt an på om du skal opp bakker, eller om du kjører på horisontal vei. Akselerasjon fra 0 km/h til kjørehastighet er jo også en faktor som trekker mer strøm ved vektøkning. Også dekkenes rullemotstand virker inn. Summen av disse er nok ikke ubetydelig. Klart det er mye som spiller inn, men ved normal kjøring har vekt lite å si for forbruket i en elbil. Det er vinden som er problemet, i samsvar med temperatur. Det er ganske mange som har testet dette etterhvert med å laste bilene med allslags. 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Fyll hele varerommet med batterier, så kan man kjøre laangt 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 (endret) Vekt i en elbil gir tilnærmet ingen redusert rekkevidde. I nedoverbakke er det korrekt, foruten det er dette en veldig spenstig påstand jeg gleder meg til å se at du utdyper. For hvis vekt ikke påvirker rekkevidden tror jeg det er en del elbileiere som vil gå til innkjøp av litt støydemping Fyll hele varerommet med batterier, så kan man kjøre laangt Endret 13. desember 2016 av Civilix Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Vekt i en elbil gir tilnærmet ingen redusert rekkevidde. I nedoverbakke er det korrekt, foruten det er dette en veldig spenstig påstand jeg gleder meg til å se at du utdyper. For hvis vekt ikke påvirker rekkevidden tror jeg det er en del elbileiere som vil gå til innkjøp av litt støydemping Her er jo en test for deg. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Har selv kjørt Crafter men med dieselmotor, fin bil. Elversjonen er jo ypperlig for de selskapene som vil vise seg frem som et grønnere selskap. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 (endret) Jeg vil ha en elvarebil (helst med tre seter) og 300 km kjørelengde om vinteren. Når kommer det? Endret 13. desember 2016 av Lynxman Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 (endret) Kommer litt an på om du skal opp bakker, eller om du kjører på horisontal vei. Akselerasjon fra 0 km/h til kjørehastighet er jo også en faktor som trekker mer strøm ved vektøkning. Også dekkenes rullemotstand virker inn. Summen av disse er nok ikke ubetydelig. Klart det er mye som spiller inn, men ved normal kjøring har vekt lite å si for forbruket i en elbil. Det er vinden som er problemet, i samsvar med temperatur. Det er ganske mange som har testet dette etterhvert med å laste bilene med allslags. For 20 år siden reknet eg litt på det.En liten bil med dieselmotor ca 0,3 liter pr 10 km ved økonomi/luse kjøring. + 0,6 liter om du øker størelsen til en lastebil, "luftmotstand" + 0,05 liter pr tonn ekstra. + 0,1 pr ekstra sylinderpar + 0,1 konverter, gammel automat liten bil Dobling ved tidspress/hurtigkjøring. Endret 13. desember 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Grunnen til at slike biler har stort varerom er at de skal brukes. Har sett mange biler med fler hundre kilo verktøy og hyller med deler. Da blit rekkevidden fort redusert drastisk. Det må nok en dobling til i batterikapasitet før det blir en reell konkurrent til fossilbilene. Og det bygger du på erfring, eller?? Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Kommer litt an på om du skal opp bakker, eller om du kjører på horisontal vei. Akselerasjon fra 0 km/h til kjørehastighet er jo også en faktor som trekker mer strøm ved vektøkning. Også dekkenes rullemotstand virker inn. Summen av disse er nok ikke ubetydelig. Klart det er mye som spiller inn, men ved normal kjøring har vekt lite å si for forbruket i en elbil. Det er vinden som er problemet, i samsvar med temperatur. Det er ganske mange som har testet dette etterhvert med å laste bilene med allslags. For 20 år siden reknet eg litt på det.En liten bil med dieselmotor ca 0,3 liter pr 10 km ved økonomi/luse kjøring. + 0,6 liter om du øker størelsen til en lastebil, "luftmotstand" + 0,05 liter pr tonn ekstra. + 0,1 pr ekstra sylinderpar + 0,1 konverter, gammel automat liten bil Dobling ved tidspress/hurtigkjøring. Og så har vi regenerering ,noe en fossil mangler.... Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Grunnen til at slike biler har stort varerom er at de skal brukes. Har sett mange biler med fler hundre kilo verktøy og hyller med deler. Da blit rekkevidden fort redusert drastisk. Det må nok en dobling til i batterikapasitet før det blir en reell konkurrent til fossilbilene. Det kommer an på kjøremønster i løpet av arbeidsdagen. en håndtverker som kjører noen få kilometer avgårde, behøver ikke 30 mils rekkevidde. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Vekt i en elbil gir tilnærmet ingen redusert rekkevidde. I nedoverbakke er det korrekt, foruten det er dette en veldig spenstig påstand jeg gleder meg til å se at du utdyper. For hvis vekt ikke påvirker rekkevidden tror jeg det er en del elbileiere som vil gå til innkjøp av litt støydemping Her er jo en test for deg. Merk at denne testen foregår på flat vei. I min hjemkommune er det relativt lite flat vei, veldig mye av veinettet er mellom 5 og 10% stigning. Selv om man får tilbake like mange prosent i regenerering uavhengig av vekt, vil vekten føre til at tapet i kWh blir større. Det sagt: Jeg kan absolutt se for meg at disse bilene vil få innpass i markedet, det er nok mange roller der ulempene disse bilene har ikke er relevante samtidig med at fordelene er merkbare. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 (endret) Kommer litt an på om du skal opp bakker, eller om du kjører på horisontal vei. Akselerasjon fra 0 km/h til kjørehastighet er jo også en faktor som trekker mer strøm ved vektøkning. Også dekkenes rullemotstand virker inn. Summen av disse er nok ikke ubetydelig. Klart det er mye som spiller inn, men ved normal kjøring har vekt lite å si for forbruket i en elbil. Det er vinden som er problemet, i samsvar med temperatur. Det er ganske mange som har testet dette etterhvert med å laste bilene med allslags. For 20 år siden reknet eg litt på det.En liten bil med dieselmotor ca 0,3 liter pr 10 km ved økonomi/luse kjøring. + 0,6 liter om du øker størelsen til en lastebil, "luftmotstand" + 0,05 liter pr tonn ekstra. + 0,1 pr ekstra sylinderpar + 0,1 konverter, gammel automat liten bil Dobling ved tidspress/hurtigkjøring. Og så har vi regenerering ,noe en fossil mangler.... Tja, litt regenerering vil det bli ved moderate hastigheter. Men energiforbruket er jo det det er for det enkelte kjøretøy, regenerering eller ikkePå bilder av kø inn mot Oslo er ofte fordelinga 1:1 med lastebiler og personvagnar på trafikkbilder som avisene legg ut. Spm : Eg kjøper ikke 5000 kilo kvar dag, gjør Du ? Så kva gjør alle deise transporttilbydere som kjører samme vegen. Bedre pris, tilgjenglighet og betre transortøkonomi så vel i kroner som i vegstøv/ slitasje vil nok dei små autonome flåtebiler gi. Og vil jernbaneverket vere klar om 5-10 år for å serve denne langt mer effektive og følgelig miljøvenlige lokaldistrubusjon. En liten revolusjon for liv i den indre bykjerne, og ellers. Og skaper muligens mer rom for å etterspørre kvalitet, service og spesialprodukter når daglig transportkostnad, kø og parkering kostnader så å si fell bort. Endret 14. desember 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
0SFSVH4Q Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Håndtverkere har som regel god tilgang på strøm.. Dette bør jo slå an for firmaene i Oslo, er sykt mange fordeler. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 Rullemotstand er tilnærmet konstant med hastighet og øker nesten lineært med vekt, mens luftmotstand øker med kvadratet av hastigheten. Effektbehovet tilsvarende med hastighet i første og tredje potens. Regenerering er ca. 80% effektivt, og utgjør gjerne 20% av forbrukt effekt på flat vei. Typiske verdier for en liten varebil med 50 kWh utnyttbar energi kan være (veldig grovt regnet): 60km/t Rullemotstand 2 tonn: 5 kW Rullemotstand 4 tonn: 10 kW Luftmotstand: 3 kW Tap ved regenerering, 1 tonn: 1kW Tap ved regenerering 2 tonn: 2 kW Total, tom bil: 9 kW, 150Wh/km, Rekkevidde: 330 km Total, lastet bil: 15 kW. 250Wh/km Rekkevidde: 200 km 90km/t Rullemotstand 2 tonn: 7 kW Rullemotstand 4 tonn: 14 kW Luftmotstand: 10 kW Tap ved regenerering, 1 tonn: 2 kW Tap ved regenerering 2 tonn: 4 kW Total, tom bil: 19 kW, 210 Wh/km, Rekkevidde: 240 km Total, lastet bil: 28 kW, 310 Wh/km, Rekkevidde: 160 km Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 Regenerering er ca. 80% effektivt, og utgjør gjerne 20% av forbrukt effekt på flat vei.Dette forstod jeg ikke. Mener du at regenerering gjør at for en gitt strekning med like mye motbakke som unnabakke vil forbruket tilsvare 20% mer enn det ville gjort på en flat strekning av samme lengde? Eller mener du at regenerering stjeler 20% av effekten under kjøring på flat vei? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå