TomTucker Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Hei, har kjøpt en bruktbil av forhandler på Østlandet. Jeg prøvekjørte ikke, men samboer gjorde. Kjøpte bilen, hvor jeg etter 1 kjøretur sier at sommerfelgene er bulket / kast i. 1 besøk hos Forhandler: Nei, det er de ikke. Men vi balanserte de på nytt. 2 besøk hos forhandler: Vi må balansere de på nytt, visst 3.besøk hos forhandler: Hei, de sommerhjula de var visst bulka de. Vi retter de. Vi kjørte innom å leverte sommerdekkene for retting hvor vi samtidig satt på vinterhjulene som medfulgte bilen. Kjørte en tur, å kom tilbake da jeg ikke ville kjøre særlig lenger, da det rista ekstremt mye. Det er da også kast i vinterhjulene. 4 besøk hos forhandler: Vi fant ingenting når vi kjørte de i maskin. Ringte idag, for nå er jeg jævlig dritt lei, hvor da han i telefonen leser høyt fra verksted rapporten eller hva det enn er, at hjula ikke er kjørt i balansering, men bare prøvekjørt. - Spørsmål: Det er 7mil en vei til forhandleren. Jeg er veldig, veldig, veldig lei av å bli løyet til, bortforklart å ikke få rettet det som tydelig er en defekt. Med barn og jobb med reisevei så har jeg heller ikke særlig råd eller tid til å kjøre frem og tilbake for dette. Hva i all verden gjør jeg om de fortsatt sier at det ikke er noe galt? Når det helt tydelig er noe galt? Endret 12. desember 2016 av TomTucker Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Oppsøk forhandler og ta de med på en prøvetur. Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 12. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2016 Oppsøk forhandler og ta de med på en prøvetur. Det skal jeg i morgen. Hva gjør jeg om de da også nekter? Er jo subjektivt, men alle jeg har hatt med i bilen sier det rister. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 I så tilfelle anbefaler jeg deg å ta kontakt med NAF. De kan sjekke dette grundig og kanskje gi deg assistanse hvis du ønsker å ta opp kampen. Men det koster jo penger.. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Hvis det er forsøkt å avbalansere sommerhjulene flere ganger og det også er problem med vinterhjulene tenker jeg på om det kan være noe annet som er feil / skjevt / i ubalanse... Drivaksler, oppheng e.l. Eller er forhandler bare helt talentløs...? 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Tenk etter om det rister i forhold til farten, eller om du merker forskjell om du har belastning på motoren eller ikke. Hvis ristingen bare er der eller er mye værre når du gir på er det mest sannsynlig drivaksling som er slitt eller skadet. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Noen av felgene på en bruktbil jeg kjøpte for noen år siden hadde høydekast, dvs. at felgene var blitt litt ovale/ikke 100% runde mer. Mulig det som er problemet hos deg også? Tror ikke det er mulig å rette opp høydekast(?) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Uoriginale eller feil felger (felger med for stor boring) som da ikke blir 100% sentrert på navet (mangel på eller feil senter ringer etc) Dette har jeg selv erfart med ny bil. Rister som f...en. Endret 12. desember 2016 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Feile eller manglende senterringer er en klassiker i så måte. Har opplevd at også dekkverksteder roter med dette. Det kan fort gå gale, hjul har en tendens til å løsne uten rette senterringer. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Ja , av bilen og på hjulbalanseringsmaskin er alt helt ok. Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 13. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2016 Nei, dette er en 2015 modell med lav kilometer. Orginale hjul på vinter og sommerfelger. Dekkene er også gode, å av kvalitet. Sommerfelgene var bulket, noe som kanskje ikke er uvanlig med 19" og lavprofil. Tilfeldighetene skal vel ha det til at begge settene er kast i, men heller et verksted som ikke gjør som de burde. Vi får se hvordan det går. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Har du et seriøst dekkverksted lokalt, så kan det være en tanke å få de til å se raskt over de. Jeg har i år hatt problemer med 2 hjulsett, etter å ha fått lagt på nye dekk på begge settene. I det ene tilfellet var 2 av 4 dekk urunde samt at ingen av dekkene var satt på plass i sporet helt. I dette tilfellet klarte ikke dekkverksted #1 (de som monterte dekkene først) å se noen av feilene, mens dekkverksted #2 fant begge feilene kjapt. Produsenten av dekkene (dette var Nokian SUV sommerdekk) byttet dekkene uten spørsmål. Det var knapt mulig, iallfall vanskelig å se noen feil med det blotte øyet, men det ga seg tydelig utslag under kjøring. I det andre tilfellet hadde dekkverksted #1 glemt å sette på senterringene (de lå igjen på monteringsbenken på dekkverkstedet). Her fant heller ikke dette dekkverksted #1 noen feil, mens jeg selv fant kjapt feilen når jeg skrudde av det ene hjulet; når jeg holdt det inn mot navet kunne felgen skyves noen mm opp/ned. SVJV skal navet på en felg slutte helt tett runt navet på bilen, om det ikke gjør det skal en benytte noen plastringer av helt presis størrelse i mellom. Uten ringene (felgene var ellers riktig montert med rette bolter og rett moment på boltene) var det mye risting i bilen, med så var alt helt fint.Urunde felger er heller ikke noe unormalt fenomen, spesielt på kinaproduserte felger. På mer velkjente felgmerker pleier ikke det å være et like stort problem. Er du sikker det er originale felger, altså produsert for bilmerket? Hvilket bilmerke / modell er det?Min erfaring er at selv om det er merkeverksted som legger om dekk / sjekker felgene, er ikke det en garanti for at de finner alle feil på hjul. Et eget dekkverksted som har eksistert i noen år, gjerne som også leverer hjul/dekk til næring, lastebiler, busser, m.m, er de jeg har hatt størst suksess med. Hadde du vært i Bergen ville jeg anbefalt en tur til Bergen Bildekk, et dekkverksted i Haakonsvernveien med god kompetanse. Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 13. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2016 Har du et seriøst dekkverksted lokalt, så kan det være en tanke å få de til å se raskt over de. Jeg har i år hatt problemer med 2 hjulsett, etter å ha fått lagt på nye dekk på begge settene. I det ene tilfellet var 2 av 4 dekk urunde samt at ingen av dekkene var satt på plass i sporet helt. I dette tilfellet klarte ikke dekkverksted #1 (de som monterte dekkene først) å se noen av feilene, mens dekkverksted #2 fant begge feilene kjapt. Produsenten av dekkene (dette var Nokian SUV sommerdekk) byttet dekkene uten spørsmål. Det var knapt mulig, iallfall vanskelig å se noen feil med det blotte øyet, men det ga seg tydelig utslag under kjøring. I det andre tilfellet hadde dekkverksted #1 glemt å sette på senterringene (de lå igjen på monteringsbenken på dekkverkstedet). Her fant heller ikke dette dekkverksted #1 noen feil, mens jeg selv fant kjapt feilen når jeg skrudde av det ene hjulet; når jeg holdt det inn mot navet kunne felgen skyves noen mm opp/ned. SVJV skal navet på en felg slutte helt tett runt navet på bilen, om det ikke gjør det skal en benytte noen plastringer av helt presis størrelse i mellom. Uten ringene (felgene var ellers riktig montert med rette bolter og rett moment på boltene) var det mye risting i bilen, med så var alt helt fint. Urunde felger er heller ikke noe unormalt fenomen, spesielt på kinaproduserte felger. På mer velkjente felgmerker pleier ikke det å være et like stort problem. Er du sikker det er originale felger, altså produsert for bilmerket? Hvilket bilmerke / modell er det? Min erfaring er at selv om det er merkeverksted som legger om dekk / sjekker felgene, er ikke det en garanti for at de finner alle feil på hjul. Et eget dekkverksted som har eksistert i noen år, gjerne som også leverer hjul/dekk til næring, lastebiler, busser, m.m, er de jeg har hatt størst suksess med. Hadde du vært i Bergen ville jeg anbefalt en tur til Bergen Bildekk, et dekkverksted i Haakonsvernveien med god kompetanse. Dette er Nissan, å det er orginale felger. Historien er slik at jeg var nede å sa at sommerfelgene var kast i. De sa nei, at det var balansering. De balanserte hjulene, uten at det ga noe mindre risting. Var nede igjen, å sa at de skulle rette felgene, noe de ville prøve å balansere igjen. Dro hjem, da jeg ikke hadde tid til dette. Pratet ikke mer med Nissan på Østlandet. 2 uker senere, ringte de meg plutselig, å sa at de sommerfelgene mine, de var bulka å trengte å rettes. - De hadde ikke hjula, ikke hadde jeg pratet med de, ei heller hadde jeg tenkt noe mer på den saken, da jeg var jævlig lei hele denne bedriften. Så håper vel på at Nissan butikken på Østlandet endelig skal få guts (eller penger nok) til å ville rette feilen på vinterhjulene også. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Uten ringene (felgene var ellers riktig montert med rette bolter og rett moment på boltene) var det mye risting i bilen, med så var alt helt fint. Har mine tvil til at de var riktig montert om de ristet uten senteringer har selv kjørt mange mil i bil som skulle hatt senterringer og manglet de, det var aldri noe risting i den bilen, eneste er at man må være nøye når man monterer slik at man faktisk har sentrert felgen 100%. Det senterringen gjør er bare å sørge for at felgen blir 100% sentrert får man det til uten ringene så vil det ikke være et problem å kjøre uten. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Uten ringene (felgene var ellers riktig montert med rette bolter og rett moment på boltene) var det mye risting i bilen, med så var alt helt fint. Har mine tvil til at de var riktig montert om de ristet uten senteringer har selv kjørt mange mil i bil som skulle hatt senterringer og manglet de, det var aldri noe risting i den bilen, eneste er at man må være nøye når man monterer slik at man faktisk har sentrert felgen 100%. Det senterringen gjør er bare å sørge for at felgen blir 100% sentrert får man det til uten ringene så vil det ikke være et problem å kjøre uten.Dette varierer fra bil til bil og felg til felg. Og om det er kon eller ikke kon og sentrert på "lug" eller "nav"Jeg vet for jeg hadde fått levert nye 18" BBS med vinterdekk uten de originale metall rings . Og hadde nesten bilen parkert i 14 dager grunnet at det var for j... å kjøre med. Sentreringen fra monteringen dems holdt seg ikke til lengre enn ut fra verkstedet og over neste fartsdump. Oem plast ringenene som kunne oppdrives var kun til cone hull boring og kunne ikke brukes. Måtte få bestilt og levert originale fra Tyskland på egenhånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå