Gå til innhold

Tidligere spionsjef er bekymret for hodeflukt i NSA

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe vits å spionere for NSA med lav lønn når man kan spionere for FB og Gooooogle med høy lønn :)

Jeg tror nok Google og FB er slaver for NSA/regjeringen. Du bare jobber for sjefens til FB/Google, og de sjefene svarer til NSA/E-tjenesten/whatever. Det skal jo nesten ingenting til før FB/Google gir ut informasjon hvis norsk politi ber om det(Jeg sier ikke dette som fakta, dette er hva jeg tror på personelig).

Er du klar over hvor mange røde flagg man reiser hvis man ikke har sosial media?

Mitt eneste sosiale media jeg bruker, er diskusjon.no. Og jeg tok det kun nylig i bruk igjen.

Endret av Dr. Jones
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, ja. Du så jo hvordan Apple kunne si nei, men til slutt så gav de etter og lot de bryte krypteringen på telefonen til de terroristene. Og Apple Iphones har masse dingser i mellom fingeravtrykk-avleser for å garantere at man ikke kan kun spasere forbi authentiseringen.

Ja, det er riktig å se igjennom telefonen deres, men samtidig så er det jo en prinsipp å følge. De hadde jo ingen backdoors så FBI kunne ikke levere telefonen inn også få informasjon(Tror du virkelig de hadde stolt på informasjonen de fikk i fra Apple?). De fikk nøkkelen til å komme seg inn på disse iphones.

Og hvordan skal man garantere at det kun brukes i kriminelle saker?

Dette har vært sant siden 90-tallet: "Aldri bruk mobiler til noe ulovelig". Uansett hvor mye ting har utviklet seg.

Og hvis du blir mistenkt for å bruke pcen din til noe(kjøpe 5 gram harsh over darknet), så blir utstyret ditt tatt, sendt ned til kripos, holdt som bevis i over et år uten at noe ulovelig er funnet på UKRYPTERTE harddisker.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Vel, ja. Du så jo hvordan Apple kunne si nei, men til slutt så gav de etter og lot de bryte krypteringen på telefonen til de terroristene.

Ja, det er riktig å se igjennom telefonen deres, men samtidig så er det jo en prinsipp å følge. De hadde jo ingen backdoors så FBI kunne ikke levere telefonen inn også få informasjon. De fikk nøkkelen til å komme seg inn på disse iphones.

Hvorfor skal folk som beviselig er terrorister beskyttes mot at mobilen deres åpnes?

Det er i alles interesse at disse dataene ble tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Vel, ja. Du så jo hvordan Apple kunne si nei, men til slutt så gav de etter og lot de bryte krypteringen på telefonen til de terroristene.

Ja, det er riktig å se igjennom telefonen deres, men samtidig så er det jo en prinsipp å følge. De hadde jo ingen backdoors så FBI kunne ikke levere telefonen inn også få informasjon. De fikk nøkkelen til å komme seg inn på disse iphones.

Hvorfor skal folk som beviselig er terrorister beskyttes mot at mobilen deres åpnes?

Jeg forsvarer de ikke, jeg sier at når FBI får mulighet til å åpne deres mobiler, som de burde få tillatelse til. Så åpner det opp et stort hull til alle de 319 millioner som ikke er terrorister.

Dette handler ikke om å få bevis mot terrorsaker, dette handler om at de får tilgang til ALLE som har apple telefoner. Og denne balansegangen er svært vanskelig. Jo, jeg vil de skal få info fra terroristene. Men samtidig så åpner de opp et hull til alle andre lovlydige personer.

Endret av Dr. Jones
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må være svært så demoraliserende for ærlige mennesker å erfare at de som avslører ulovligheter blir forfulgt og kjeppjaget verden over som landsforrædere, mens de som står for alle lovbruddene går fri.

Det vekker ikke mye tillit, nei.

Vel, hvis Snowden ikke hadde blitt stemplet som landsforræder, og fått en pris her i norge. Så kunne flere amerikanere gått ut med informasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snowden-effekten

Generalen trekker også fram en annen utfordring som skal virke dempende på lysten til å jobbe for det mektige etterretningsorganet. Lav moral.

At Snowden-effekten gir lav moral er jo en fantastisk virkelighetsfjern forståelse av både sin egen posisjon i samfunnet og til de grader manglende forståelse for de ansatte. Snowden er et fyrtårn av høy moral. Som han selv sier i et nylig intervju - ikke forveksle lov med moral.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, ja. Du så jo hvordan Apple kunne si nei, men til slutt så gav de etter og lot de bryte krypteringen på telefonen til de terroristene. Og Apple Iphones har masse dingser i mellom fingeravtrykk-avleser for å garantere at man ikke kan kun spasere forbi authentiseringen.

Ja, det er riktig å se igjennom telefonen deres, men samtidig så er det jo en prinsipp å følge. De hadde jo ingen backdoors så FBI kunne ikke levere telefonen inn også få informasjon(Tror du virkelig de hadde stolt på informasjonen de fikk i fra Apple?). De fikk nøkkelen til å komme seg inn på disse iphones.

Og hvordan skal man garantere at det kun brukes i kriminelle saker?

Dette har vært sant siden 90-tallet: "Aldri bruk mobiler til noe ulovelig". Uansett hvor mye ting har utviklet seg.

Og hvis du blir mistenkt for å bruke pcen din til noe(kjøpe 5 gram harsh over darknet), så blir utstyret ditt tatt, sendt ned til kripos, holdt som bevis i over et år uten at noe ulovelig er funnet på UKRYPTERTE harddisker.

Personlig erfaring med kripos-beslaglegging?

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før og kan gjerne si det igjen: hvis du er sjef i NSA og ikke har et sugerør til FB, da har du ikke gjort jobben din.

Oh sweet summer child...

la meg bare påpeke det som ikke er åpenbart for deg, men som juridisk sett betyr slike "om og men" diskusjoner er nokså meningsløse:

1) USA har en rekke veldig omfattende avlyttingsprogrammer som ikke krever rettordre

2) Amerikanske selskaper eller enkeltpersoner som blir berørt i den sammenhengen at de blir blir forpliktet til å utlevere informasjon, må utlevere informasjon. Annet er straffbart.

3) De som utleverer slik informasjon er samtidig forpliktet å benekte kjentskap til slik avlytting, avsløring fører til brudd på taushetsplikten og straffer.

4) Denne typen overvåkning går på tvers av platformer og teknologier, og dekker IT i sin helhet fra A til Å og gjerne litt til. Altså alt fra servere til datamaskiner hjemme til mobiltelefoner som folk glemmer å sette i flight modus (selv i 30k fot!).

Så dette med å stikke inn sugerør... det er alrede gjort. For LENGE siden. Og med mindre Congressen bestemmer annnerledes... som som er nokså lite sannsynlig... blir dette ikke endret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forsvarer de ikke, jeg sier at når FBI får mulighet til å åpne deres mobiler, som de burde få tillatelse til. Så åpner det opp et stort hull til alle de 319 millioner som ikke er terrorister.

Dette handler ikke om å få bevis mot terrorsaker, dette handler om at de får tilgang til ALLE som har apple telefoner. Og denne balansegangen er svært vanskelig. Jo, jeg vil de skal få info fra terroristene. Men samtidig så åpner de opp et hull til alle andre lovlydige personer.

Apple hadde ikke behøvd å avsløre hvordan mobilene deres åpnes. De kunne ha gjort det på lab'en og gitt resultatet til FBI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...