Gå til innhold

KOMMENTAR: – Sikker digital postkasse kommer til å bli en parentes i digitaliseringen av offentlig sektor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra oppsummert og to the point! Det hjelper ikke å gjøre en enveis kommunikasjonsprosess fra leverandør til kunde digital når når man får mye mer ut av å lage samhandlingsverktøy som involverer toveis kommunikasjon mellom leverandør og kunde. Den som ikke skjønner dette får ta tidsmaskinen tilbake til 1984.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en fantastisk tullete og lite innsiktsfull kommentar av Arild Haraldsen.

"Hvorfor i all verden skal vi bruke flere millioner kroner hvert år på å flytte en tjeneste fra en leverandør (Altinn) til en annen (SDP) når dette har fungert aldeles utmerket i mange år?"

Altinn har jo i åresvis bevist at det ikke fungerer aldeles utmerket. Ytelsesproblemer, manglende vedlikehold og skyhøye kostnader knyttet til hver minste endring eller forvaltningsmessig sak.

SDP fremstår som en moderne og godt vedlikeholdt tjeneste som utfører en spesifikk oppgave bra. Klientene er brukervennlige og fungerer godt på mobil. Det er en tjeneste som er skrevet for nettopp dette formålet - Altinn er et dyrt forsøk på så mye mer.

Tror du virkelig at det vil koste fler millioner å bruke SDP enn Altinn? Det har jeg veldig vanskelig for å tro - gitt Altinn sin tilstand og ikke minst prisnivå.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt bombardert nå i årevis om "Vi ser at du ikke har skaffet deg Digital postkass! Det må du gjøre nå!"

Jeg kommer aldri til å gjøre det så lenge dette er satt ut til private firma, og man kan velge flere aktører!

Dette burde være Staten sin oppgave! Og ikke ha flere paralelle løsninger, men én!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Uavhengig av underleverandører bør Staten snart innse at på tross av at Stortinget populeres av flere partier med flere meninger, representerer de bare én stat, og bør ha bare én portal for sine borgere, som ikke skal skylles ut sammen med regjeringsvannet. Hvis Altinn skal være den portalen, de finansiere den opp. Hvis Altinn ikke er den portalen, så - - - Jo. Inntil de har en annen, permanent paraplyportal på plass, så må Altinn være den portalen. 

Bondevik måtte ut, Stoltenberg måtte ut, Erna må etterhvert ut, men borgernes portal skulle ha vært den samme hele tiden. Det skal ikke være laveste anbud eller kvaliteten på driftssentralen som bestemmer om man skal bruke Norge.no, Minside.no, Skatteetaten.no eller Altinn.no. Velg en portal, og bruk den. Digipost eller whoever skal deretter levere undertjenester til portalen, og innbyggerne i landet skal ikke jages rundt fra portal til portal etter hvert regjeringsskifte. 

Grunnen til at jeg ikke åpner digipost-konto er fordi det er en midlertidig tjeneste som er borte før jeg rekker bli vant til den. Regjering etter regjering skader forvaltninga for symbolsk endringspolitikk, og det er ikke spesielt imponerende. 

Enda verre er digitale journaler. Man hopper mellom tjenester og om man har forhold til flere behandlingssteder må man først sjekke én helseregion og deretter en annen i et annet verktøy. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nok en fantastisk tullete og lite innsiktsfull kommentar av Arild Haraldsen.

"Hvorfor i all verden skal vi bruke flere millioner kroner hvert år på å flytte en tjeneste fra en leverandør (Altinn) til en annen (SDP) når dette har fungert aldeles utmerket i mange år?"

Altinn har jo i åresvis bevist at det ikke fungerer aldeles utmerket. Ytelsesproblemer, manglende vedlikehold og skyhøye kostnader knyttet til hver minste endring eller forvaltningsmessig sak.

SDP fremstår som en moderne og godt vedlikeholdt tjeneste som utfører en spesifikk oppgave bra. Klientene er brukervennlige og fungerer godt på mobil. Det er en tjeneste som er skrevet for nettopp dette formålet - Altinn er et dyrt forsøk på så mye mer.

Det er ikke jeg som sier bruk av SDP for å melde om skatteoppgjøret vil koste millioner; det er det skatteetaten selv som sier at det vil koste ca. 10 millioner hvert år for å foreta den tilpasning som er nødvendig fordi ingen av leverandørene av SDP har den funksjonalitet som kreves i dag.

Jeg foreslår heller ikke at Altinn skal brukes som SDP i stedet for de to private aktørene som i dag er alternative leverandører. Mitt poeng er at konseptet SDP er gammelmodig; man ser jo at flere etater ønsker nærmere dialog med brukeren for å gi bedre tjenester, jfr. NAV.

Lenke til kommentar

Støtter Arild Haraldsen fullt ut. Digipost er et kroneksempel på "strøm på papir". Dersom noe er i PDF, så er det digitalt, later til å være hovedtesen. Isolert sett er det rett, men ... Denne løsningen kommer til å avgå ved døden. Det at man må pushe den på brukerne viser at den er ikke har noen nytteverdi, og derfor heller ikke livets rett. Argumentene i svaret fra en av leverandørene - var det Digipost? - er syltynne. Beklager.

Lenke til kommentar

Det er ein interessant debatt du dreg i gang, og er er einig i mykje av det du skriv. Men gitt at utviklinga går mot meir integrerte og interaktive løysingar, og mindre "gammaldags" brev-kommunikasjon, står me overfor eit nytt (eller eigentleg gammalt) problem: Sektorløysingar og silotenking!

Eit svar på dette problemet er den gamle MinSide-idéen som vart lagt død for mange år sidan. Den idéen må vekkjast til live igjen og koplast med ein plattform-strategi for offentleg sektor, ikkje den isolerte felleskomponent-tenkinga som dominerer no (jf. innlegg frå Bendik Bygstad og Gjermund Lanestedt i Computerworld: http://www.cw.no/artikkel/kronikk/trengs-en-it-politikk-plattformer-okosystemer

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...