Mads2 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Jeg er 19 år, har gått VG1 og VG2 yrkesfag, og tar generell studiekompetanse som privatist nå. Men jeg lurer på hvilke fag som telles for opptak til høyere utdanning. Er det kun de allmennfaglige karakteren gjennom VG1, VG2 og VG3 påbygg fagene som telles? Jeg leste noe om at norsk, matematikk og naturfag strykes på vitnemålet. Jeg har laget et raskt vitnemål slik jeg tror det ser ut (i vedlegg). Hadde vært supert hvis jeg kan se et eksempel av vitnemål hvis det er mulig. Spørsmål to: Et universitet skrev dette.. "Vi regner ikke med tilleggspoeng eller realfagspoeng, men kun rent karaktersnitt. Vi skiller heller ikke mellom primær- og sekundærvitnemål. (...)" Jeg lurer på hva et primær- og sekundærvitnemål er for noe? Spørsmål tre: Jeg har hatt skriftlig eksament i yrkesutdanninga mi for to uker siden, og følte det gikk veldig dårlig. Jeg får nok ikke mer enn en 2 som karakter. Telles denne som opptak til høyere utdanning? Endret 12. desember 2016 av jokermads1 Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Jeg er 19 år, har gått VG1 og VG2 yrkesfag, og tar generell studiekompetanse som privatist nå. Men jeg lurer på hvilke fag som telles for opptak til høyere utdanning. Er det kun de allmennfaglige karakteren gjennom VG1, VG2 og VG3 påbygg fagene som telles? Jeg leste noe om at norsk, matematikk og naturfag strykes på vitnemålet. Jeg har laget et raskt vitnemål slik jeg tror det ser ut (i vedlegg). Hadde vært supert hvis jeg kan se et eksempel av vitnemål hvis det er mulig. Spørsmål to: Et universitet skrev dette.. "Vi regner ikke med tilleggspoeng eller realfagspoeng, men kun rent karaktersnitt. Vi skiller heller ikke mellom primær- og sekundærvitnemål. (...)" Jeg lurer på hva et primær- og sekundærvitnemål er for noe? Spørsmål tre: Jeg har hatt skriftlig eksament i yrkesutdanninga mi for to uker siden, og følte det gikk veldig dårlig. Jeg får nok ikke mer enn en 2 som karakter. Telles denne som opptak til høyere utdanning? Spørsmål 1: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/yrkesopplaering/ Spørsmål 2: Primærvitnemål = førstegangsvitnemål Sekundærvitnemål = Ordinært vitnemål https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemal-.html Spørsmål 3: Se spørsmål 1. 1 Lenke til kommentar
Mads2 Skrevet 12. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2016 Jeg er 19 år, har gått VG1 og VG2 yrkesfag, og tar generell studiekompetanse som privatist nå. Men jeg lurer på hvilke fag som telles for opptak til høyere utdanning. Er det kun de allmennfaglige karakteren gjennom VG1, VG2 og VG3 påbygg fagene som telles? Jeg leste noe om at norsk, matematikk og naturfag strykes på vitnemålet. Jeg har laget et raskt vitnemål slik jeg tror det ser ut (i vedlegg). Hadde vært supert hvis jeg kan se et eksempel av vitnemål hvis det er mulig. Spørsmål to: Et universitet skrev dette.. "Vi regner ikke med tilleggspoeng eller realfagspoeng, men kun rent karaktersnitt. Vi skiller heller ikke mellom primær- og sekundærvitnemål. (...)" Jeg lurer på hva et primær- og sekundærvitnemål er for noe? Spørsmål tre: Jeg har hatt skriftlig eksament i yrkesutdanninga mi for to uker siden, og følte det gikk veldig dårlig. Jeg får nok ikke mer enn en 2 som karakter. Telles denne som opptak til høyere utdanning? Spørsmål 1: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/yrkesopplaering/ Spørsmål 2: Primærvitnemål = førstegangsvitnemål Sekundærvitnemål = Ordinært vitnemål https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemal-.html Spørsmål 3: Se spørsmål 1. Ok takk Men forstod ikke helt: Matematikk er delt i to fag som begge regnes med: 84 timer + 140 timer. Hvis faget på kompetansebeviset er ført med totalt antall timer (224), strykes faget på vitnemålet. Naturfag er delt i to fag som begge regnes med: 56 timer og 84 timer. Hvis faget på kompetansebeviset er ført med totalt tal timer (140), strykes faget på vitnemålet. Kanskje det bare er meg, men hva menes med at de strykes på vitnemålet? At de liksom ikke telles? Eller hvis f. eks: Jeg fikk karakter 5 i matte på VG1, og så får eg 4 på påbygg matematikken, så da gjelds kanskje kun den siste da eller? Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Jeg er 19 år, har gått VG1 og VG2 yrkesfag, og tar generell studiekompetanse som privatist nå. Men jeg lurer på hvilke fag som telles for opptak til høyere utdanning. Er det kun de allmennfaglige karakteren gjennom VG1, VG2 og VG3 påbygg fagene som telles? Jeg leste noe om at norsk, matematikk og naturfag strykes på vitnemålet. Jeg har laget et raskt vitnemål slik jeg tror det ser ut (i vedlegg). Hadde vært supert hvis jeg kan se et eksempel av vitnemål hvis det er mulig. Spørsmål to: Et universitet skrev dette.. "Vi regner ikke med tilleggspoeng eller realfagspoeng, men kun rent karaktersnitt. Vi skiller heller ikke mellom primær- og sekundærvitnemål. (...)" Jeg lurer på hva et primær- og sekundærvitnemål er for noe? Spørsmål tre: Jeg har hatt skriftlig eksament i yrkesutdanninga mi for to uker siden, og følte det gikk veldig dårlig. Jeg får nok ikke mer enn en 2 som karakter. Telles denne som opptak til høyere utdanning? Spørsmål 1: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/yrkesopplaering/ Spørsmål 2: Primærvitnemål = førstegangsvitnemål Sekundærvitnemål = Ordinært vitnemål https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemal-.html Spørsmål 3: Se spørsmål 1. Ok takk Men forstod ikke helt: Matematikk er delt i to fag som begge regnes med: 84 timer + 140 timer. Hvis faget på kompetansebeviset er ført med totalt antall timer (224), strykes faget på vitnemålet. Naturfag er delt i to fag som begge regnes med: 56 timer og 84 timer. Hvis faget på kompetansebeviset er ført med totalt tal timer (140), strykes faget på vitnemålet. Kanskje det bare er meg, men hva menes med at de strykes på vitnemålet? At de liksom ikke telles? Eller hvis f. eks: Jeg fikk karakter 5 i matte på VG1, og så får eg 4 på påbygg matematikken, så da gjelds kanskje kun den siste da eller? Du må se på kompetansebeviset om matematikk er ført med timetallet 224, hvis det er det strykes matematikk fra det yrkesfaglige vitnemålet, og følgelig vil matematikkarakteren fra kompetansebeviset gjelde. Dette gjelder for så vidt og naturfag. Strykes er det samme som at de ikke inkluderes, altså teller de ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg