Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilsøke Macbook Pro

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å feilsøke en Macbook Pro A1286 og kunne trengt litt hjelp :)

Den booter vanligvis til en hvit skjerm, noen ganger kommer jeg inn til login-skjerm og kan velge bruker og taste inn passord. Men deretter går det til hvit-skjerm.

Reset NVRam - ingen virkning utover 2 chime-lyder.

Oppstart i Safe mode (Shift during boot) - tekst kommer opp på skjermen og maskinen restarter på nytt noen øyeblikk etterpå. Den klarer altså ikke å boote i safe mode.

D eller Option-D under omstart -> Apple Hardware Test, her kjørte jeg ikke extended men vanlig, der ble det ikke funnet feil. Jeg mistenker at en extended test vil avdekke feil på deler av harddisken. Planen er å reinstallere OS X på en mindre partisjon jeg lager som bruker friske deler av harddisken.

Option-tast får meg inn til Startup Manager. Her kan jeg velge harddisken men ikke cd-rom, jeg har laget to bootable DVD'er med transmac og .dmg-filer fra Apple men jeg har ikke klart å boote fra disse (tror jeg).
Det er mulig at maskinen booter fra de men krasjer til hvit skjerm straks etterpå.

C-tast under omstart skal gjøre at maskinen booter fra USB / CD, det vet jeg ikke om den gjør.

Command-R, Krasj, apple logo og loading bar, så krasj til hvit-skjerm.

Command-Shift-R, samme som over.

Jeg har prøvd en del flere ting men husker ikke alt her. Maskinen kommer seg ikke inn på Wifi-nettverk men den har internettilgang gjennom ethernetkabel.

Nå skal jeg ta utav harddisken og feilsøke og ta backup i en windows pc, og så prøve igjen etterpå. Har håp om å kunne fikse feilen på disken og så kjøre recovery over internett.

Dette hadde ikke tatt mange minuttene å fikse om det var en PC men mine Mac-kunnskaper er svært begrensede. Håper noen som eier en Mac kan hjelpe :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er å hente ut filene som ligger på maskinen.

Jeg har disken i en PC nå og forsøker å hente ut filer, jeg har brukt flere programmer men ingen finner noe vettugt. Stort sett flash-filer (.swf) på flere gigabyte.

Jeg tror disken kan være kryptert, er dette mulig å sjekke?
Isåfall kan jeg gå videre til å prøve å reparere filsystemet, dette vil skrive til disken og kan ødelegge dataene for alltid og er derfor siste utvei.

Lenke til kommentar

Har du prøvd HFSexplorer? Har brukt det med godt resultat tidligere.

Takk for svar, jeg har ikke prøvd dette men har prøvd med paragon hfs, disken går ikke å lese siden filsystemet er ødelagt.

Har kommet litt videre i feilsøking, det viser seg at disken er kryptert og da er det nytteløst å hente ut data fra den.

Eneste håp er å reparere filsystemet slik at den booter inn i OS på vanlig måte, jeg gjør et forsøk på det nå med TestDisk :)

Lenke til kommentar

Hvordan får du reparert filsystemet hvis disken er kryptert? (I motsetning til at filsystemet er kryptert)

Uansett, anbefalt løsning er er å lage en kopi (et image) av disken (hvis det lar seg gjøre) og gjøre alle recovery forsøk på imaget.

Da har du fortsatt disken hvis noe skjærer seg på første forsøk (og kan lage et nytt image, prøve på nytt, osv.)

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Hvordan får du reparert filsystemet hvis disken er kryptert? (I motsetning til at filsystemet er kryptert)

Uansett, anbefalt løsning er er å lage en kopi (et image) av disken (hvis det lar seg gjøre) og gjøre alle recovery forsøk på imaget.

Da har du fortsatt disken hvis noe skjærer seg på første forsøk (og kan lage et nytt image, prøve på nytt, osv.)

Jeg har ikke laget image av disken, det burde jeg kanskje ha gjort og så kunne restaurere disken hvis noe gikk skeis.

Det skal jeg gjøre til neste gang..

Test-disk finner dette:

Første partisjon slutter på sektor: 409639

Andre partisjon starter på sektor: 975503592

Første partisjon tror jeg er noe boot-greier, andre partisjon (eller egentlig tredje) er recovery partition.

Jeg trenger altså å lage en ny HFS+ partisjon som begynner på sektor 409639 og slutter på 975503592 :)

Tror jeg! Har noen greie på dette?

post-16776-0-66474500-1481732630_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...