Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Slutt å bruke disse produktene, lyder rådet fra amerikanske myndigheter.Advarer mot kritisk hull i nettverksrutere fra Netgear Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) R7000 og R6400 er blant de berørte modellene. Ifølge et varsel Netgear publiserte søndag kan R8000 også være berørt. Gjelder dette toppmodellen X10 Ad7200? Da jeg vurder å kjøpe den. Heldigvis virker ikke som netgear R6300\NETGEAR Centria N900 Men er uansett så gamle de burde vært byttet ut. Problemet også med netgear gir ofte 2 år suppport etter det sluttes det å gi ut oppdateringer kun sikkerhetrisiko tetting, asus med merlin build har det. Så Asus er nok tryggere router. Endret 12. desember 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
abil Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Får man tilbake pengene da eller? 1 Lenke til kommentar
abil Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 R7000 og R6400 er blant de berørte modellene. Ifølge et varsel Netgear publiserte søndag kan R8000 også være berørt. Gjelder dette toppmodellen X10 Ad7200? Da jeg vurder å kjøpe den. Heldigvis virker ikke som netgear R6300\NETGEAR Centria N900 Men er uansett så gamle de burde vært byttet ut. Problemet også med netgear gir ofte 2 år suppport etter det sluttes det å gi ut oppdateringer kun sikkerhetrisiko tetting, asus med merlin build har det. Så Asus er nok tryggere router. Har en R 7000 får jeg tilbake pengene der jeg har kjøpt den da eller om jeg ikke kan bruke den? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Har en R 7000 får jeg tilbake pengene der jeg har kjøpt den da eller om jeg ikke kan bruke den? Du kan nok bruke den, men den er ikke like sikkert, da hvis du besøker enkel sider og du samtid går på en annen side med virus\ eller annet skadevare kan routeren åpnes for angrep. Men normalsett pleier ikke du få automatisk reklamasjonsrett ved slike feil, alternativet er å kjøpe ny hvis netgear ikke kommer med oppdatering. Lenke til kommentar
jannisj Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 R7000 og R6400 er blant de berørte modellene. Ifølge et varsel Netgear publiserte søndag kan R8000 også være berørt. Gjelder dette toppmodellen X10 Ad7200? Da jeg vurder å kjøpe den. Heldigvis virker ikke som netgear R6300\NETGEAR Centria N900 Men er uansett så gamle de burde vært byttet ut. Problemet også med netgear gir ofte 2 år suppport etter det sluttes det å gi ut oppdateringer kun sikkerhetrisiko tetting, asus med merlin build har det. Så Asus er nok tryggere router. Har en R 7000 får jeg tilbake pengene der jeg har kjøpt den da eller om jeg ikke kan bruke den? Tviler, kommer nok en oppdatering som løser problemet -j Lenke til kommentar
G Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) R7000 og R6400 er blant de berørte modellene. Ifølge et varsel Netgear publiserte søndag kan R8000 også være berørt. Gjelder dette toppmodellen X10 Ad7200? Da jeg vurder å kjøpe den. Heldigvis virker ikke som netgear R6300\NETGEAR Centria N900 Men er uansett så gamle de burde vært byttet ut. Problemet også med netgear gir ofte 2 år suppport etter det sluttes det å gi ut oppdateringer kun sikkerhetrisiko tetting, asus med merlin build har det. Så Asus er nok tryggere router. Er du så sikker på at Asus Merlin firmware tetter noe der Asus er trege med å tette sikkerhetshull selv på Asus-koden? Slik jeg har forstått Asus Merlin firmware konseptet, så er dette mer ment for å skulle gi ekstrafunksjoner og oppdateringer (og evt. feilfikser på ekstrafunksjonene) på disse. Jeg trodde ikke Asus Merlin nødvendigvis ligger i forkant av å fikse på Asus-kode. Jeg tror de fikser på Asus-kode midlertidig dersom det lar seg gjøre, inntil Asus fikser det selv. Men da trodde jeg det gikk på at noe ikke fungerer som det skal, eller at det går an å lage det bedre enn Asus sin egen implementasjon. Dette arbeidet tror jeg også Asus bærer frukter av, slik at det hender Asus Merlin feilfikser ender i Asus-koden. Uten at jeg er skråsikker på noe som helst her. Ta det som en drøfting og "arrester" noe dersom jeg sier noe feil nå. Om Asus Merlin firmware fikser sikkerhetshull på Asus-kode eller overlater problemet til Asus, og heller syssler med å forbedre sine utvidelser, dette vet jeg ikke skråsikkert. Endret 12. desember 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Har en R 7000 får jeg tilbake pengene der jeg har kjøpt den da eller om jeg ikke kan bruke den? Du kan nok bruke den, men den er ikke like sikkert, da hvis du besøker enkel sider og du samtid går på en annen side med virus\ eller annet skadevare kan routeren åpnes for angrep. Men normalsett pleier ikke du få automatisk reklamasjonsrett ved slike feil, alternativet er å kjøpe ny hvis netgear ikke kommer med oppdatering. Dersom produktet ikke er særlig gammelt, og Netgear ikke får ordnet opp innen rimelig tid, så kan kanskje kjøpsloven dunkes i bordet på den butikk/nettbutikk hvor produktet er kjøpt i Norge? At man kan prøve seg på å få hevet kjøpet, krevet feilen utbedret etc. Da vil jo butikken ikke selv være i stand til å fikse en slik avansert ting som firmware. Så de henvender seg til sin leverandør som igjen henvender seg til sin, og til slutt så henvender et selskap seg til produsent. Og dersom produsent gir faen, så kan jo det få framtidige konsekvenser som mistillit til produsent. Endret 12. desember 2016 av G Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Script-tolkeren til webserver kjører alle innkommende kommando-strenger som root (reflected XSS). Ser løsningen er å slå av httpd-service, men skulle vel tro det var enklere å bytte port, f eks til 8080 e.l... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 (endret) Dersom produktet ikke er særlig gammelt, og Netgear ikke får ordnet opp innen rimelig tid, så kan kanskje kjøpsloven dunkes i bordet på den butikk/nettbutikk hvor produktet er kjøpt i Norge? At man kan prøve seg på å få hevet kjøpet, krevet feilen utbedret etc. Da vil jo butikken ikke selv være i stand til å fikse en slik avansert ting som firmware. Så de henvender seg til sin leverandør som igjen henvender seg til sin, og til slutt så henvender et selskap seg til produsent. Og dersom produsent gir faen, så kan jo det få framtidige konsekvenser som mistillit til produsent. Du kan jo prøve å bruke åpenkjøp etter 1-2 år. Si du ikke ble informert om sikkerhetfeilen før ettertid. Vil anta de fleste butikker\nettbutikker vil si det ikke er feil med fysisk produktet, da det virker fint til alt bruk. At en router kan hackes kan vel diskuteres kan forvente å fungere til bruket. Er forskjell på bedrift produktet og produktet for hjemme bruk, tror de kunne slippe unna særlig hvis routeren er billig i utgangpunktet. Du kan ikke forvente Dlink\TP link sine billig router er like sikkert som Asus\Netgear. Men dette kommer vel ann på butikken hva de velger å konkludere med her. Du har bedre sak hvis routeren er defekt enn at routeren ikke er like sikker. Samme hvis en router er lovet 150 meter 2.4 Ghz rekkevide med mye metalldører så er det vanskelig å heve kjøpet hvis det viser seg det er feil i ettertid testing eller om det pynter en del på sannheten. Særlig på trådløs. Godt mulig du blir henvendt å ta direkte kontakt med produsent da de har lovet dette. Butikken selger kun varer men er delevis ansvarlig med tanke på kjøpsloven. Og markedføringsloven. Derfor er det viktig kunder sjekke produkter\tester før de kjøper dette. Så slipper man å krange med butikker\nettbutikker på slike ting i ettertid. Da kjøper kan ende med prisavslag i verstefall men neppe aktuelt\rimlig med heving av kjøpet. Endret 13. desember 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå