Gå til innhold

Denne bryteren finnes kun i norske F-35-fly


Anbefalte innlegg

 

Denne knappen...ser mange knapper på bildet..hvem av knappene???

Ingressen: "Den røde «drag chute»-knappen er den eneste særnorske løsningen i cockpiten på en F-35. Oppe til venstre i panelet sitter bryteren som utløser en bremseskjerm."

 

Det var en lang og fin artikkel, men det nevnes vel ikke hva skjermen faktisk gjør? Det står noe om at man trenger den for å operere i tynnere luft, men jeg regner ikke med at det snakkes om å bruke den i luften i store høyder?

Det står at det er en bremseskjerm, og det er bilde av den i artikkelen. Det er altså tilsynelatende en "fallskjerm" som "henger" bak flyet og hjelper til å bremse ved landing?

 

Begge dere to burde kanskje ha lest artikkelen?

Men det stod ikke det på framsiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nederland skal betale 96 millioner for å dekke sin del av utviklingskostnadene. Hva Norge har betalt veit jeg ikke, men la oss anta at det er det samme, så rundt 200 millioner for å utvikle en fallskjerm som løses ut bak flyet? Det er jo ikke akkurat upløyd mark, det her. Hvor mye kostet det å designe selve knappen, 25 millioner?

Lenke til kommentar

 

 

Denne knappen...ser mange knapper på bildet..hvem av knappene???

Ingressen: "Den røde «drag chute»-knappen er den eneste særnorske løsningen i cockpiten på en F-35. Oppe til venstre i panelet sitter bryteren som utløser en bremseskjerm."

 

Det var en lang og fin artikkel, men det nevnes vel ikke hva skjermen faktisk gjør? Det står noe om at man trenger den for å operere i tynnere luft, men jeg regner ikke med at det snakkes om å bruke den i luften i store høyder?

Det står at det er en bremseskjerm, og det er bilde av den i artikkelen. Det er altså tilsynelatende en "fallskjerm" som "henger" bak flyet og hjelper til å bremse ved landing?

 

Begge dere to burde kanskje ha lest artikkelen?

 

Men det stod ikke det på framsiden.

 

Framsiden? Hvilken framside?

Lenke til kommentar

 

 

Denne knappen...ser mange knapper på bildet..hvem av knappene???

Ingressen: "Den røde «drag chute»-knappen er den eneste særnorske løsningen i cockpiten på en F-35. Oppe til venstre i panelet sitter bryteren som utløser en bremseskjerm."

 

Det var en lang og fin artikkel, men det nevnes vel ikke hva skjermen faktisk gjør? Det står noe om at man trenger den for å operere i tynnere luft, men jeg regner ikke med at det snakkes om å bruke den i luften i store høyder?

Det står at det er en bremseskjerm, og det er bilde av den i artikkelen. Det er altså tilsynelatende en "fallskjerm" som "henger" bak flyet og hjelper til å bremse ved landing?

 

Begge dere to burde kanskje ha lest artikkelen?

Jeg har lest, og jeg forstår bremsing på islagte rullebaner, men jeg forstod ikke punktet med tynnere luft.

Må si jeg missliker folk som har behov for å svare nedlatende på andres spørsmål.

Vel, jeg håper inderlig at F-35 har et snev av tidligere tankegang intakt om bruk som et forsvarsvåpen i et tenkt angrep på landet. F-16 ble i sin tid tilpasset for, i nødsfall, å kunne operere ut fra det Norske kortbanenettet. legger vi dette til grunn, så har for eksempel Sogndal/Haukåsen (ENSG) en 1000 meters kortbane beliggende på 1633 fot, hvilket vil bety tynnere luft. I en reell situasjon MÅ vi kunne spre F-35 ut i det ganske land og ikke bare plassere alle eggene i en kurv i form av "bølgeblikkhaangarer" på Ørland. Men, jeg er stygt redd for at med "tynnere luft" tenker man nok kun på land som Afghanistan etc!

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skaffer man seg selv ekstra utfordringer med glatte baner og turbulens gjennom å gjenåpne forlengst nedlagte Evenes flystasjon, og legge ned Andøya flystasjon som har langt bedre operative forhold og er i full drift?

 

http://www.bevarandoy.no/pilot-advarer-mot-evenes/

 

Har det slått deg at svaret er nøyaktig det samme som før 9 april 1940?

 

Det er MENINGEN at Norge skal bli okkupert.

Med stor interesse for militær historie og med referanse til de siste 15-20 årene med repetisjon av mellomkrigstidens fadeser må jeg bare beklage at jeg tenderer til å være enig i påstanden din!

Lenke til kommentar

 

De vognene som den Irakiske hæren bruker mot ISIS er de samme USA hadde med seg til Irak. De gjorde det usedvanlig bra når de ble ført av amerikanere med god trening. At leietakeren ikke oppnår de samme resultater er ikke en feil med kjøretøyet.

Alle land får egne tilpassede versjoner av F35 i tillegg til den standard NATO pakken. Det er noe av grunnen til at flyet blir dyrt ! Vi har alltid hatt fallskjerm brems pga korte rullebaner her i landet.

 

Dette er jo bare tull det du sier. Det Irak har kjøpt er eksportversjonen av M-1. Og det er den som ikke tåler hits som vi ser andre tanks gjør. Dessuten er det ikke leietakeren, fordi Irak har kjøpt godt og vel 300 M-1

Hvor har du det fra? USA selger ikke disse kjøretøyene og at noe så massivt som hele panseret skal endres betyr jo at det ikke er samme kjøretøy. Egypt bruker noen av disse men det er ilagt eksportforbud pga risikoen for at de havner i uønskede hender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...