Redaksjonen. Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Nå har Nederland betalt 96 millioner kroner til Norge for å få knappen.Denne bryteren finnes kun i norske F-35-fly Lenke til kommentar
Populært innlegg Per Magus Skrevet 12. desember 2016 Populært innlegg Del Skrevet 12. desember 2016 > Denne bryteren finnes kun i norske F-35-fly Da regnet jeg med at det var en bryter som skiftet mellom bokmål og nynorsk. http://oversetting.blogspot.no/2008/11/bokml-nynorsk.html 10 Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Det var en lang og fin artikkel, men det nevnes vel ikke hva skjermen faktisk gjør? Det står noe om at man trenger den for å operere i tynnere luft, men jeg regner ikke med at det snakkes om å bruke den i luften i store høyder? Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Denne knappen...ser mange knapper på bildet..hvem av knappene??? 2 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Det var en lang og fin artikkel, men det nevnes vel ikke hva skjermen faktisk gjør? Det står noe om at man trenger den for å operere i tynnere luft, men jeg regner ikke med at det snakkes om å bruke den i luften i store høyder? Den skal være generelt tll hjelp ved is, snø og sterk vind der de lander. Tynn luft, vil vel være gjeldende ved landing i høyereliggende områder. Lenke til kommentar
Atle Rørdam Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Vi får bare håpe folket har vett til å stemme inn partier ved neste valg som kan få begrenset skadene denne jagerbomberen gjør på landets forsvarsevne. Er det noen debatt noe sted om hvilke land vi skal bombe forresten? 4 Lenke til kommentar
Timber! Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Er det noen debatt noe sted om hvilke land vi skal bombe forresten? Ikke så mye debatt om hvilke, men mer debatt om hva slags mennesker som tar slike avgjørelser, på steigan.no. 3 Lenke til kommentar
Atle Rørdam Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Det meste av militært utstyr har en såkalt "eksportversjon". Gjelder dette F35, eller bryter man alle tradisjoner for forsvarsmateriell og eksport av sådann i denne sak? Og om det vi får er en eksportversjon, hva skiller den fra USA sin? Håper ingen har lagt merke til hvor bra eksportversjonen av Abrahams, solgt til Irak, gjør det i faktisk krig? Ja det er så bra at ISIS jubler. Lenke til kommentar
tjokkis_ii Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Hvorfor skaffer man seg selv ekstra utfordringer med glatte baner og turbulens gjennom å gjenåpne forlengst nedlagte Evenes flystasjon, og legge ned Andøya flystasjon som har langt bedre operative forhold og er i full drift? http://www.bevarandoy.no/pilot-advarer-mot-evenes/ 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Vi får bare håpe folket har vett til å stemme inn partier ved neste valg som kan få begrenset skadene denne jagerbomberen gjør på landets forsvarsevne. Er det noen debatt noe sted om hvilke land vi skal bombe forresten? "Forsvar"-alliansen NATO, og norske "politikere" bomber det meste bare ( bakmennene i) USA plystrer. http://www.derimot.no/blog/nato-hjalp-jihadistene-til-%C3%A5-skyte-p%C3%A5-sykehus Vi burde kansellere noen av ordrene på F-35, kjøpe noe bedre og billigere, og bruke pengene på å gi materialer til å bygge opp Libya, som generalsekretæren fikk bombet i bytte mot ny jobb og bodyguards. Endret 12. desember 2016 av Fri diskusjon og kunnskap 2 Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Det var en lang og fin artikkel, men det nevnes vel ikke hva skjermen faktisk gjør? Det står noe om at man trenger den for å operere i tynnere luft, men jeg regner ikke med at det snakkes om å bruke den i luften i store høyder? Stoppe flyet fortere??? 3 Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Det var en lang og fin artikkel, men det nevnes vel ikke hva skjermen faktisk gjør? Det står noe om at man trenger den for å operere i tynnere luft, men jeg regner ikke med at det snakkes om å bruke den i luften i store høyder? Den skal være generelt tll hjelp ved is, snø og sterk vind der de lander. Tynn luft, vil vel være gjeldende ved landing i høyereliggende områder. Jup, lurer bare på om Norge har høytliggende rullebaner?Isete og ofte korte rullebaner er et problem. Bremsefallskjermen helper å bremse flyet etter at det har hjulene på bakken. Ikke bruk den i luften Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Rørleggere, regnskapsførere og heismontører i harnisk over jagerflyvalg del 32. 6 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Denne knappen...ser mange knapper på bildet..hvem av knappene??? Ingressen: "Den røde «drag chute»-knappen er den eneste særnorske løsningen i cockpiten på en F-35. Oppe til venstre i panelet sitter bryteren som utløser en bremseskjerm." Det var en lang og fin artikkel, men det nevnes vel ikke hva skjermen faktisk gjør? Det står noe om at man trenger den for å operere i tynnere luft, men jeg regner ikke med at det snakkes om å bruke den i luften i store høyder? Det står at det er en bremseskjerm, og det er bilde av den i artikkelen. Det er altså tilsynelatende en "fallskjerm" som "henger" bak flyet og hjelper til å bremse ved landing? Begge dere to burde kanskje ha lest artikkelen? 4 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) De vognene som den Irakiske hæren bruker mot ISIS er de samme USA hadde med seg til Irak. De gjorde det usedvanlig bra når de ble ført av amerikanere med god trening. At leietakeren ikke oppnår de samme resultater er ikke en feil med kjøretøyet. Alle land får egne tilpassede versjoner av F35 i tillegg til den standard NATO pakken. Det er noe av grunnen til at flyet blir dyrt ! Vi har alltid hatt fallskjerm brems pga korte rullebaner her i landet. Endret 12. desember 2016 av rillto Lenke til kommentar
Sverre K. Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Det var en lang og fin artikkel, men det nevnes vel ikke hva skjermen faktisk gjør? Det står noe om at man trenger den for å operere i tynnere luft, men jeg regner ikke med at det snakkes om å bruke den i luften i store høyder? Det er snakk om en bremseskjerm og årsaken er at den gir nødvendig bremseeffekt på glatt føre og "korte" rullebaner.. Man kan vel kanskje si at "tykkere luft" gir bedre bremsing fra luftbremsene så skjermene da ikke er så viktige.. Lenke til kommentar
Atle Rørdam Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Hvorfor skaffer man seg selv ekstra utfordringer med glatte baner og turbulens gjennom å gjenåpne forlengst nedlagte Evenes flystasjon, og legge ned Andøya flystasjon som har langt bedre operative forhold og er i full drift? http://www.bevarandoy.no/pilot-advarer-mot-evenes/ Har det slått deg at svaret er nøyaktig det samme som før 9 april 1940? Det er MENINGEN at Norge skal bli okkupert. 1 Lenke til kommentar
Atle Rørdam Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 De vognene som den Irakiske hæren bruker mot ISIS er de samme USA hadde med seg til Irak. De gjorde det usedvanlig bra når de ble ført av amerikanere med god trening. At leietakeren ikke oppnår de samme resultater er ikke en feil med kjøretøyet. Alle land får egne tilpassede versjoner av F35 i tillegg til den standard NATO pakken. Det er noe av grunnen til at flyet blir dyrt ! Vi har alltid hatt fallskjerm brems pga korte rullebaner her i landet. Dette er jo bare tull det du sier. Det Irak har kjøpt er eksportversjonen av M-1. Og det er den som ikke tåler hits som vi ser andre tanks gjør. Dessuten er det ikke leietakeren, fordi Irak har kjøpt godt og vel 300 M-1 Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Denne knappen...ser mange knapper på bildet..hvem av knappene???Ingressen: "Den røde «drag chute»-knappen er den eneste særnorske løsningen i cockpiten på en F-35. Oppe til venstre i panelet sitter bryteren som utløser en bremseskjerm." Det var en lang og fin artikkel, men det nevnes vel ikke hva skjermen faktisk gjør? Det står noe om at man trenger den for å operere i tynnere luft, men jeg regner ikke med at det snakkes om å bruke den i luften i store høyder?Det står at det er en bremseskjerm, og det er bilde av den i artikkelen. Det er altså tilsynelatende en "fallskjerm" som "henger" bak flyet og hjelper til å bremse ved landing? Begge dere to burde kanskje ha lest artikkelen? Jeg har lest, og jeg forstår bremsing på islagte rullebaner, men jeg forstod ikke punktet med tynnere luft. Må si jeg missliker folk som har behov for å svare nedlatende på andres spørsmål. 1 Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Slik jeg forsto det var det snakk om en skjerm med økt bremseevne. Den er slik jeg forstår det laget for å kunne gi en god bremseeffekt selv ved utløsning(hehe) på flyplasser som ligger et visst antall MOH. Er det ikke slik at luften "veier" mindre der oppe, det kan forklare. Her ser du problemet når det kommer til jagerfly, jeg lagde deler til våre F-35 fly sist uke men har altså 0.0% peiling på hvordan disse opererer og den strategiske effekten av å oppgradere. Personlig skulle jeg ønske vi kjøpte angrepshelikopter, og det er 100% fordi det er jævlig kult. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå