Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Lav FPS med god PC.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et problem med pc'en, og trur det er CPU'en eller hovedkorte. Brukte å spille Battlefield 4 for ca. 2 år siden, og hadde lav fps med low settings og jeg la merke til at CPU usage var på 100%. Så jeg slutta å spille Battlefield pga det. Så jeg begynte å spille CS:GO og jeg var på 140-200fps med low resolution og low settings, jeg la ikke så mye merke til lag og brydde meg ikke stort om det. Helt til jeg fikk nye pc-deler nu i uka.

 

Jeg fikk ny benq 144hz monitor og det var da jeg begynte å legger merke til lag/lagspikes. Så fikk jeg en ny pakke med MSI GTX 1070 Gamin X og tenkte at problemet blir løst. Men nei.. hadde fortsatt like mye fps som jeg hadde med min GTX 670. Og igår så oppgraderte jeg fra Windows 7 Professional til Windows 10 Pro, for jeg tenkte også at det kanskje funker med en "fresh" start, men det funket heller ikke.

 

Jeg kjørte også 3Dmark benchmark: http://www.3dmark.com/fs/11021516

 

Kjørte også det her: https://gyazo.com/f7694bd904a14edf786fb30298955104

 

Har også lest på noen andre forumer at det kanskje kan funke å oppdatere BIOS'en, skal gjøre det kjappest mulig.

 

Specs:

 

Hovedkort: Asus P8Z68-V PRO GEN3

 

Prosessor: Intel I5 2500K 3.3Ghz

 

Skjermkort: MSI GeForce 1070 Gaming X (oppgradert fra 670 med ingen forandring på fps)

 

PSU: Silver Power 500W SP-SS500

 

Minne: Kingston 24GB 1600Mhz (brukes bare 1333Mhz, prøvde å endre det til 1600Mhz i BIOS'en og da endte det bare opp med at pc'en skrudde seg av og på uten å nå å komme seg inn på BIOS'en) 

 

 

Får ny cpu kjøler imårn, å tenker jeg skal prøve å overklokke cpu'en. Har en liten mistanke at det kan være CPU Bottleneck, men vet ikke helt. Men ka trur dere ka det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvis man regner minimums fps så kan nok i5 2500k bli litt bottleneck i nyere spill som krever mer prosessorkraft. Om du overklokker den litt så vil nok fps'en komme seg litt, men er ikke å legge skjul på at i5 2500k begynner å legge seg lavere i terrenget. 

Men med tanke på at den bare ska drive lille cs, så syns jeg at det er rart at jeg skal ha så lite fps med low settings etc. Men jeg skjønner godt hvis det er Battlefield cpu'en skal kjøre. Har liksom kompiser som har like bra eller dårligere prosessor enn det jeg har som klarer csgo fint med low settings. Men det skjedde faktisk når jeg bytta ut harddisk til en 1TB og en ssd 240GB, også lasta jeg ned windows 7, og da fikk jeg 100% cpu usage. Men før det så klare pc'en min å ta Battlefield 3 på ultra settings med 90fps. 

Lenke til kommentar

Leste faktisk nettopp på en forum at dt kan være RAM brikkene. Nu når æ tenker mæ om så byttet jeg faktisk RAM brikkene for to år sia ish, og dt var da lagget begynte å skje. Skal prøve å ta ut brikkene en og en når æ kommer hjem :) har også bestilt cpu kjøling, og den skal mest sannsynlig komme idag :) Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Har du sjekket temperaturen på CPU? Visst den blir for varm så vil den klokke seg ned å gi deg dårligere ytelse. Selv bruker jeg Speedfan for å overvåke temperatur.

 

Visst temperaturen på CPU er ok, så kan du kjøre en RAM test for å sjekke om det er der problemet kan ligge.

MemTest86

 

Har du mange forskjellige rambrikker, som er ikke er av samme merke, timings etc?

bf5c100353093b37a7fcbc52638cc363.png

 

https://gyazo.com/c5ac2ccf0dff2ba31e70fa4fe3628038

 

Her er etter jeg spilte litt cs, skjønner ikke hvorfor core clock'en ble så høy?

Lenke til kommentar

Bruker du pcie slotten med 16X til gpu.

Bruker du capturing , shadowplay .

Få orden på minnet (dual channel) og verifiser det med memtest86 , at det er uten feil.

Kjør DDU og minimal nvidia driver installasjon etterpå . Custom med kun graphics driver.

Bruker pcie slotten med 16X ja. og jeg brukker ikke noe capuring eller shadowplay, jeg vil ha mest mulig fps så, heheh. skal prøve memtest86 imårn :) Og jeg overklokket cpu'en idag til 4.5Ghz, har max 50C. Jeg har egentlig gådd tom for ide'er utenom å teste memtest86.. Og jeg testet også bf1 for å sjekke om dt også var lav fps der. Hadde omkring samme fps på low og ultra settings, og den lå under 100fps hele tiden :/

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som noe gærnt med Windows, ligner fælt på problemet jeg hadde da jeg gikk over til win 10 fra win 8.1. Fant aldri enkel løsning for dårlig fps, endte med reinstall av Win10, ikke noe oppgradering fra annet windows.

men problemet var på windows 7 også da. Og den er det på windows 10 nu da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...