Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av bil til fødselspermisjon - Trenger forslag


hcasjo

Anbefalte innlegg

Både jeg og madammen har en særdeles gunstig firmabilavtale gjennom firmaet vi begge jobber for. Imidlertid er vårt første barn på vei og madammen må gi i fra seg firmabilen sin i permisjonsperioden. Dette utløser et behov for en permisjonsbil.

 

Spørsmålet er da hvilken bil vi burde velge? Vi har sett litt på både Nissan Qashqai og Volvo V50. Dog er jeg sikker på at det finnes biler som vi ikke har ofret en tanke.

 

På slutten av posten, har jeg satt opp noen minimumskrav på utstyrsfronten og generelle forventinger. Bilen vil i permisjonstiden bli brukt av madammen til å tidvis kjøre relativt langt på motorvei eller meget god landevi. Samt enkel og kort hverdagskjøring.

 

Min firmabil, en Tiguan, vil fylle primæroppgaven som familiebil. Det vil si at permisjonsbilen bare vil brukes av en voksen og ett barn på samme tid. Madammen ser for seg en stor kombi eller en liten stasjonsvogn, utover det er hun nokså åpen.

 

Minimumskrav:

·         Fem stjerner EURONCAP (tidsmessig avregning av poeng irrelevant)

·         Helst ikke over ti år

·         Cruisekontroll

·         God sittekomfort

·         Midtarmlene foran

·         ISOFIX

·         Lett og laste barnevogn inn og ut av (lasteterskel)

 

Generelle forventninger:

·         Helst ikke over kr 100 000,- men gjerne lavere

·         Lett å selge om et snaut år

·         Minimalt verditap

 

 

Jeg gleder meg til deres innspill. Kos dere på Finn! 

Endret av hcasjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på å prøve barnevogna i bilen, det er flere stasjonsvogner som rett og slett er for små til å få inn stor barnevogn uten å ta av hjulene, og dere vil ikke ta av hjulene hver gang.

 

Sett gjerne krav om isofix foran og mulighet for å slå av airbag på passasjerside. Ettersom bilen stort sett skal brukes av mor og barn er det mye enklere å ha barnet foran hvor man kan ha litt mer kontroll samtidig som man holder et øye med trafikken.

 

Enig med Frank Drebin ang bensinmotor hvis det blir mye småkjøring. Ville også vurdert bensin hvis dere bor i eller i nærheten av storbyer.

Lenke til kommentar

Minimumskrav:

·         Fem stjerner EURONCAP (tidsmessig avregning av poeng irrelevant)

·         Helst ikke over ti år

Det enkle faktum at fem stjerner ikke er likt som fem stjerner er heller ikke viktig?

Det er ulike kriterier for fem stjerner i ulike størrelsesklasser, og kriteriene for å få fem stjerner har blitt skjerpet gjennom det siste tiåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere må droppe disse planene, og gå for en leaf, eller e-golf.

Hvis ikke kommer Trine Skei Grande for å ta dere hardt bakfra.

Vanskelig å få til kombinasjon av god plass og langkjøring i en elbil? Det skulle dere tenkt på før dere fikk barn...barn må vi slutte med nå i disse klima-dager.

Trine-Skei-Grande.jpg

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar

 

Har du noen idé om hvordan forholdet mellom lange turer og korte turer kan tenkes å bli? Hvis det f.eks. blir daglig småkjøring og langtur bare en gang iblant ville jeg nok ha styrt unna diesel.

Noen preferanser når det gjelder gir?

 

Det blir nok en eller flere turer på motorvei eller hurtig landevei på en god time i uka. Av den grunn tror jeg nok ikke dette blir et problem med tanke på DPF og reinbrenning av dette og øvrig arbeidstemperatur. Når det gjelder girkasse, er automat et pluss men ikke noe som ilegges særlig vekt. 

 

 

Pass på å prøve barnevogna i bilen, det er flere stasjonsvogner som rett og slett er for små til å få inn stor barnevogn uten å ta av hjulene, og dere vil ikke ta av hjulene hver gang.

 

Sett gjerne krav om isofix foran og mulighet for å slå av airbag på passasjerside. 

 

Barnevogna vi har valgt er en av de netteste og mest foldbare vi har sett. Dog er vi ikke eksperter. Det er Ikke noe problem i madammens nåværende Golf. Selv med hjul og bag. Behovet for bagasje sammen med vogn vil være beskjedent i de få situasjonene det blir aktuelt. Det blir neppe aktuelt med barnestol i forsete, selv om det kunne være praktisk og til en viss grad mer trafikksikkert.

 

 

 

Det enkle faktum at fem stjerner ikke er likt som fem stjerner er heller ikke viktig?
Det er ulike kriterier for fem stjerner i ulike størrelsesklasser, og kriteriene for å få fem stjerner har blitt skjerpet gjennom det siste tiåret.

 

 

Tanken er at vi vurderer bilen ut fra de kriteriene som var gjeldende i dens samtid. Dersom valget står mellom to ulike modeller (eks. V50 og 9-3), vil tilstand, pris og lokasjon gjerne få forrang over, til en viss grad marginale, poengforskjeller. Når det er sagt er fem stjerner bare et minimumskrav, for å gjøre prosessen litt mer oversiktlig.     

Lenke til kommentar

Dere må droppe disse planene, og gå for en leaf, eller e-golf.

 

Vanskelig å få til kombinasjon av god plass og langkjøring i en elbil? 

Personlig liker jeg tanken på elbil. For et slikt innkjøp, kunne jeg også ha åpnet lommeboka litt mer. Imidlertid er ikke madammen sugen på ladepauser med en litt vrang pode. Et poeng jeg ikke har noen problemer med å se.

Lenke til kommentar

Ford Focus Stv

Huyndai i30 Stv

Skoda Fabia (Family Stv)

Volvo V50

 

Fabia får du ganske nye (5år) til ~100k med relativ lav km stand.

Eks

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86329429

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87240394

 

Alle disse må være kurante valg. Men når det gjelder verditap, som var et poeng fra TS, blir kanskje alle disse banket av Qashqai'en han foreslår. SUV/crossover holder seg ekstremt godt i pris om dagen og det er en solid bil.

 

Ellers ville jeg kanskje satset på enten Focus - som det er ekstremt godt utvalg av på bruktmarkedet med tilsvarende mulighet for pruting eller å få akkurat den utstyrsversjon, farge etc. som er ønskelig. Evt. V50 som er et godt hakk mer upper-class innvendig enn de andre og fått et temmelig godt rykte på kvalitet/driftssikkerhet.

Lenke til kommentar

Tja, hva med en grandis. Så slipper du å slå sammen barnevogna i det hele tatt :)

Grandisen er en bil som tiltaler meg personlig. Liker ærlige, praktiske biler. Men som du sier, er det sikkert ikke helt kurant å få solgt den igjen. Madammen synes at det blir for svært.

 

 

Fin bil og et meget kurant og salgbart alternativ. Dog litt høy km og som Grandisen, kanskje lit overkill hva størrelse angår.

 

 

Ford Focus Stv

Huyndai i30 Stv

Skoda Fabia (Family Stv)

Volvo V50

 

Fabia får du ganske nye (5år) til ~100k med relativ lav km stand.

Eks

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86329429

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87240394

Fabia er en dønn og ærlig bil, men madammen føler at det er litt mye plastic fantastic feel på den. Dog skal det sies at hun ikke har prøvd en.

 

Toffo har et godt poeng hva gjelder tilgangen på Focus, den er særs god og mulighetene for et godt kjøp er nok absolutt til stede. Imidlertid er jeg litt usikker på hvordan det blir igjen når vi skal selge den etter et snaut år. Sitter med en følelse av at vi kanskje sitter med en kurant og fin bil som drukner i mengden. Skulle vi kjøpt for å beholde på sikt, hadde kanskje en Focus vært mer aktuell.  

 

Etterhvert som vi broderer videre på problemstillingen, virker det som om spekulasjonene rundt hva vi får solgt igjen kanskje blir et av de sentrale momentene. Så lenge minstekravene er oppfylt. Pr. nå virker det som om Nissan og Volvo fremdeles ligger på topp.  

Lenke til kommentar

100' er ikke mye og det blir fort mange kompromisser.

Focus f.eks må du på forrige generasjon 2006-2007 med normale km. Noen ny gen finner du med høy km eks slik som denne:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87388308

Du må regne med minst 10-15% verditap på ett år uansett ifølge ekspertene.

Dagens gen Focus er kjøreglad (har eid en selv).

 

 

Det forslaget med 2012 Fabia modell med ~ 40000km er egentlig fornuftig.

Garanti og kjør garatiutløpstest før 5års grensen i 2017 . Man er så og si garantert null uforutsette utgifter annet enn vanlig service. Trenger ikke tenke på dekk engang.

Vanlige biler med høy km stand fort mere tungsolgte enn med motsatsen.

 

Man kan gjøre gode kjøp på biler som akkurat nå går ut av eller har gått ut av garanti ordninger 5år og 100000km for de fleste.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Dere må droppe disse planene, og gå for en leaf, eller e-golf.

Hvis ikke kommer Trine Skei Grande for å ta dere hardt bakfra.

Vanskelig å få til kombinasjon av god plass og langkjøring i en elbil? Det skulle dere tenkt på før dere fikk barn...barn må vi slutte med nå i disse klima-dager.

Trine-Skei-Grande.jpg

Om noen lurer så går det fint med 2 barn i e-golf og simo vogn og citycross går baki. Må ta hjula av eneste. 2kr mila og god comfort

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

 

Tja, hva med en grandis. Så slipper du å slå sammen barnevogna i det hele tatt :)

 

Grandisen er en bil som tiltaler meg personlig. Liker ærlige, praktiske biler. Men som du sier, er det sikkert ikke helt kurant å få solgt den igjen. Madammen synes at det blir for svært.

 

 

Fin bil og et meget kurant og salgbart alternativ. Dog litt høy km og som Grandisen, kanskje lit overkill hva størrelse angår.

 

 

Ford Focus Stv

Huyndai i30 Stv

Skoda Fabia (Family Stv)

Volvo V50

Fabia får du ganske nye (5år) til ~100k med relativ lav km stand.

Ekshttp://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86329429http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87240394

 

Fabia er en dønn og ærlig bil, men madammen føler at det er litt mye plastic fantastic feel på den. Dog skal det sies at hun ikke har prøvd en.

 

Toffo har et godt poeng hva gjelder tilgangen på Focus, den er særs god og mulighetene for et godt kjøp er nok absolutt til stede. Imidlertid er jeg litt usikker på hvordan det blir igjen når vi skal selge den etter et snaut år. Sitter med en følelse av at vi kanskje sitter med en kurant og fin bil som drukner i mengden. Skulle vi kjøpt for å beholde på sikt, hadde kanskje en Focus vært mer aktuell.  

 

Etterhvert som vi broderer videre på problemstillingen, virker det som om spekulasjonene rundt hva vi får solgt igjen kanskje blir et av de sentrale momentene. Så lenge minstekravene er oppfylt. Pr. nå virker det som om Nissan og Volvo fremdeles ligger på topp.

Fabia er ikke noe mer plastikk enn de fleste japser og enkelte tyskere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...