TRCD Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Hei. Skal bytte coils og tennplugg på en Audi A4 1.6 2004 modell. Jeg har sett på en del videoer på Youtube hvor disse coilene er ganske synlige og lette å fjerne. På min A4 1.6 derimot finner jeg ikke coilene.... Har prøvd å se overalt, men finner det ikke. Se bilder: Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 11. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2016 På bilder og videoer er de ofte plassert slik, men virker ikke sånn på bilen min. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) De må nødvendigvis sitte i topplokket. Se etter steder det går ledninger inn under deksler og demonter disse/dette dekselet. Edit: Med mindre du har diesel. Da finner du de ikke. Endret 11. desember 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 11. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2016 De må nødvendigvis sitte i topplokket. Se etter steder det går ledninger inn under deksler og demonter disse/dette dekselet. Edit: Med mindre du har diesel. Da finner du de ikke. Er bensin. Tenkte først om jeg trengte å demontere mer for å komme fram til de, men vet ikke helt. Har prøvd å sjekke på begge sidene også Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Hvilken motorkode har motoren? Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 11. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2016 Hvilken motorkode har motoren? Tasta inn regnr på mekonomen og fikk motor: ALZ Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 12. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2016 Kan det være disse? Er 4 stk på høyre side Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Rar plassering, men kan se sånn ut. Prøvd å dra de av? Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Mulig bilde av det elektriske på en online Spare Parts Catalog kan hjelpe deg? Søk på ETKA Audi på Google https://www.google.no/search?q=etka+audi&ie=&oe= og søk opp din modell/tast inn VIN for din bil. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Etter de siste bildene dine å dømme, så har du enkel overliggende kamaksel. Derfor er tennpluggene skrudd inn i siden av toppen, til forskjell fra motoren på eksempelbildet du fant. I tillegg ser det ut til at du har vanlige pluggkabler, isåfall har du bare en enkelt coil. Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 13. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2016 (endret) Takk for gode svar Fikk dratt ut disse kablene istad og der var faktisk tennpluggene. Det stemmer nok også at denne bilen har en enkelt coil. Tasta inn regnr på en del sider og da var det kun denne som passet på bilen. Endret 13. desember 2016 av TRCD Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 13. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2016 Noen som har en ide om hvor den enkelte coilen sitter? Ser at det står nummer for de 4 sylindrene i hvert hull. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Prøvd å følge ledningene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Coilpakken på denne motorkoden sitter langt bak på motoren, på høyre side sett forfra. Du må demontere ganske mye for å komme til, bytte på verksted tar ca 2 timer. Det er riktignok en coilpakke, men den har egentlig 2 coiler som er bygget inn i samme enhet. Den ene coilen tenner plugg 1 og 4, den andre 2 og 3. Når denne coilen feiler (og det gjør den ofte) vil man få feilkode på enten 1+4 eller 2+3, og gjerne random misfire, da den ikke feiler hele tiden, men kommer og går. Andre biler som har tilsvarende patent er XE16XEL fra Opel, men her sitter coilpakken mellom kammene i toppen, den er koblet rett til pluggene, og er lett å bytte. Symptome er like ved feil, ujevn gange, tap av motorkraft og feilkoder. Ved feil på coilpakke bør du ikke kjøre bilen (uansett biltype). Dersom du har kjørt med dårlig coilpakke, er trolig også katalysatoren din ødelagt. Dette fordi uforbrent bensin fra de ikke-fungerende sylindrene komme inn i katalysatoren. Jeg kjøpte en A4 med ALZ, der viste det seg at forrige eier hadde kjørt med defekt coilpakke. Selv om jeg byttet denne, fikk jeg feilkode på avgassene, og måtte bytte katalysatoren også. Etter at dette ble gjort funker alt fint igjen. Endret 14. desember 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 14. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2016 Coilpakken på denne motorkoden sitter langt bak på motoren, på høyre side sett forfra. Du må demontere ganske mye for å komme til, bytte på verksted tar ca 2 timer. Det er riktignok en coilpakke, men den har egentlig 2 coiler som er bygget inn i samme enhet. Den ene coilen tenner plugg 1 og 4, den andre 2 og 3. Når denne coilen feiler (og det gjør den ofte) vil man få feilkode på enten 1+4 eller 2+3, og gjerne random misfire, da den ikke feiler hele tiden, men kommer og går. Andre biler som har tilsvarende patent er XE16XEL fra Opel, men her sitter coilpakken mellom kammene i toppen, den er koblet rett til pluggene, og er lett å bytte. Symptome er like ved feil, ujevn gange, tap av motorkraft og feilkoder. Ved feil på coilpakke bør du ikke kjøre bilen (uansett biltype). Dersom du har kjørt med dårlig coilpakke, er trolig også katalysatoren din ødelagt. Dette fordi uforbrent bensin fra de ikke-fungerende sylindrene komme inn i katalysatoren. Jeg kjøpte en A4 med ALZ, der viste det seg at forrige eier hadde kjørt med defekt coilpakke. Selv om jeg byttet denne, fikk jeg feilkode på avgassene, og måtte bytte katalysatoren også. Etter at dette ble gjort funker alt fint igjen. Veldig bra svar!! Har faktisk akkurat disse problemene med bilen. Tok en diagnose og det viste seg at bilen hadde misfiring på sylinder 2 og 3. I tillegg fikk jeg feilkode for katalysator, så denne må også byttes. Så ved å bytte denne coilpakken og katalysatoren vil misfiring gå vekk? eller bør jeg bytte tennpluggene også i samme sleng? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Start med å bytte coilpakke, pluggledninger (kanskje ikke nødvendig) og plugger (som kan ha blitt skadet pga misfire). Dersom du har kjørt minimalt etter at coilen feilet, kan det være at katta har overlevd, og at du har fått feilkode på den pga misfire. Dersom du får ny feilkode 16804 innen en måneds tid etter at coil etc er byttet, har du nok kjørt så lenge at katalysatoren også er ødelagt. Den er dyr, regn med ca 6000 for delen og opp mot 3000 for jobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå