Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannlegeskrekk

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Lider av tannlegeskrekk, veldig vanskelig for å komme meg til tannlege. Nå er det på gang igjen, vondt i en jeksel, blir sakte verre for hver dag som går.  Hvordan er det med brukere av dette forumet ? Går du til tannlegen regelmessig ?  Om du får vondt i en tann ringer du tannlegen øyeblikkelig uten å tenke noe mer over det, eller som meg, utsetter og utsetter så lenge det går ?  Er voksen og vet bedre, men får ikke kontroll over min tannlegeskrekk. 

Anonymous poster hash: 8ca4f...a19
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hater å gå til tannlegen, men har man vondt så er det bedre å ta det nå for å betale små beløp istedentfor å MÅTTE dra senere fordi det er mye verre. (hadde jeg fått vondt i tennene så hadde ikke jeg ventet mere enn 2dager føre jeg hadde booket time)

Bit tennene sammen (ha ha) og ta den telefonen/book time, liker man ikke tannlegen så bytter man 

Lenke til kommentar

Om du utsetter det blir det bare værre, både jobben hos tannlegen og før. Dyrere bli det gjerne også.

Du vet jo bedre sier du selv, det er bare å bestille time i morgen, så er det gjort. Du slipper jo ikke unna uansett, du utsetter deg bare for mer smerte jo lengre du venter.

Lenke til kommentar

Lider av tannlegeskrekk, veldig vanskelig for å komme meg til tannlege. Nå er det på gang igjen, vondt i en jeksel, blir sakte verre for hver dag som går.  Hvordan er det med brukere av dette forumet ? Går du til tannlegen regelmessig ?  Om du får vondt i en tann ringer du tannlegen øyeblikkelig uten å tenke noe mer over det, eller som meg, utsetter og utsetter så lenge det går ?  Er voksen og vet bedre, men får ikke kontroll over min tannlegeskrekk. 

jeg hadde tannlegeskrekk, men jeg hadde så mange hull at jeg bare måtte gå dit. Etter å ha gått der hver uke i mange måneder så ble jeg så vant at jeg borret uten bedøvelse. Bare tving deg til å gå dit så blir det lettere og lettere.

Lenke til kommentar

Jeg sliter selv med tannlegeskrekk. Men grunnet en betennelse i en visdomstann, ble jeg nødt til å ta turen. Nå har jeg vært hos en ny tannlege (har ikke en fast), og er veldig fornøyd med han. Betryggende tannlege, som skjønner min frykt og legger til rette for den. 

Du må nesten bare ta det steget og få det gjort. Forklar din frykt og du vil få en forståelse for det av tannlegen din. :)

Lenke til kommentar

Oppsøk psykologisk behandling. I og med at du har vondt i jekselen nå så rekker du sikkert ikke å få behandlet tannlegeskrekken din før du må til tannlegen. I så fall bør du ta kontakt med tannlegen, fortelle at du har tannlegeskrekk og se om det er mulighet for at de kan ta ekstra hensyn til deg!

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Hvis du har vondt og det blir verre bør du få hastetime, da i løpet av neste uke. Ring på mandag. Det kan hende hullet nærmer seg roten. Om du bare kan borre det med en vanlig fylling er dette mye mindre smertefullt og kjappere enn å rotfylle.
Det dreier seg altså om tid her. 
Så kan du fikse tannlegeskrekken etter dette.

Lenke til kommentar

For å si det sånn, har vært til tannlegen 3 ganger i Desember

Det kan til tider være ubehagelig, men når en slurver med tannpussen så må en bare ta straffen sin

Jeg har bare en regel, og det er at skal det borres, så skal jeg ha bedøvelse, da sprøytestikket er mye bedre enn den mulige smerten fra borret

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det finnes også kurs for tannlegeskrekk, kurs for å overvinne skrekken,  kanskje det er noe for deg?

Det er også tannleger som spesialiserer seg på tannlegeskrekk, noe å vurdere?

Jeg går selv til eneste tannlegen i Bergen som borer med laser, så jeg slipper den grusomme boren. En ting mindre å bekymre seg over.

Lenke til kommentar

Gikk fra å ha de verste tannlegene i Norge til å få den beste, jeg trakk en tann hos han og kjente absolutt ingenting. Det er helt sykt hvor stor forskjell det er. Jeg vil anbefale å skaffe en med mye erfaring og flink til å bruke bedøvelse, har ikke kjent ising eller noe sånt under tannlege besøk etter jeg fikk en som ga god dose bedøvelse. 

Lenke til kommentar

Tannlegeskrekk er en menneskeretighet!

Bare synd at konsekvensen skal bli så innmari dyr med alderen!

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Må bare spørre.

Når noen har tannlegeskrekk hva er det de er redd for? Smerten som kan komme etterpå? Eller at noen skal holde på nedi munnen deres?

Folk med like fobier er ikke nødvendigvis redde for samme ting. Men som regel ser det likt ut "utenfra". Noen kan være redd for at smerten blir for intens til at de kan takle det, at de mister kontrollen i stolen, at de ikke får mulighet til å unnslippe dersom noe skjer. Andre kan ha tannlegeskrekk fordi det minner dem om overgrep som de tidligere har opplevd. De kan være redd for at de ikke klarer å puste og ikke kan si fra om det. De kan også være redd for at de skal måtte trekke tennene og bli stygge og dø i all ensomhet. Folk er helt klart forskjellige. Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Jeg hater meg selv for å si dette: men prøv valium/xanor

Å ta beroligende/anxiolytika hver gang man går på tannlegen er selvsagt en måte å gjøre det på, men med den metoden vil man i hvert fall aldri bli kvitt skrekken, bare dempe den når den står på som verst. Eksponeringsterapi fra psykolog eller en spesialtrent tannlege ville jeg definitivt valgt for meg selv.
Lenke til kommentar

Jeg er selv tannlege, og behandler mange med tannlegeskrekk. Om pasienten opplyser om tannlegeskrekk, tar jeg dem gjerne inn til en konsultasjon hvor vi snakker om ønsker og forventninger for behandlingen - det er jo en grunn til at de har oppsøkt tannlege på tross av frykten. Vi prøver også å finne ut akkurat hva det er som forårsaker frykten, identifisere katastrofetanker og introdusere konseptet med angst-respons-kurven. Dersom jeg mistenker at frykten kan være så alvorlig at det har blitt en fobi, henviser jeg videre til TOO-teamet, som er opprettet mange steder i landet. TOO-teamet spesialiserer seg på å behandle tannbehandlingsangsten, og denne behandlingen er gratis. Diagnosen odontofobi kan kun stilles av psykolog. Denne diagnosen bærer med seg en rekke økonomiske fordeler, slik at store deler av behandlingen dekkes av HELFO.

Om du har smerter, hevelse eller feber regnes det som en akutt situasjon. Tannleger er pliktet til å utøve akutthjelp dersom det antas at hjelpen er påtrengende nødvendig. Du vil altså kunne få time på dagen om du tar kontakt med en tannlege. Akuttbehandling skal gå fort, da dette skjer mellom oppsatte avtaler i timeboken, og du vil da bare måtte godta at tannlegen hjelper deg. Smerter fra tennene fikser seg ikke selv.

Når du er så redd for tannlegen, så er det jo spesielt viktig å ta godt vare på tennene. Puss tennene morgen og kveld, bruk tanntråd og munnskyll med 0,2% fluor (som du kun får på apotek, det du får i butikken er for svakt), og unngå søtsaker og prosesserte karbohydrater (chips). Rene tenner får ikke hull.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...