Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lyspærer med skumringsensor i utelys

Anbefalte innlegg

Er det et generelt problem med slike at de er "feil" innstilt for hvornår de skal lyse?

Dvs. de kan stå å lyse langt utover formiddagen evt. hele dagen så sant ikke sola kikker frem.

At de har den egenskapen hvis man benytter de i rom innendørs kan jo forsåvidt være praktisk/ønskelig, men til utebruk er det et "irritasjons moment" synes jeg.

Har dog bare hatt sensor-lyspærer i den rimelige kategorien, finnes det noe der ute (helst LED) som kun er beregnet på utendørs bruk og er "strengere" innstilt mht. når de aktiveres?

Hva med Osram pærene hos Clas Ohlson? Noen her som har hatt de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at når pæra slukker avhenger mye av lampas utførelse og lampas plassering.

Jeg bodde for noen år siden et sted der sensorpæra skrudde seg av og på kontinuerlig, altså langsom blinking, Dette var i en gammeldags lampe med glasskuppel skrudd i porselenssokkel. Jeg hadde nesten maken lampe med plastkuppel i gangen inne, og byttet kuppel - da slukket den når det ble passe lyst, og tente ikke før i skumringen. Denne lampa satt på vegg under et kort takutspring, og lenger ned på veggen enn dybden på takutstikket, så taket skygget lite for lampa og sensorpæra.

Der jeg bor nå er det en svart støpejernslampe med klart glass høyt oppe over et takutbygg som dekker hele trappa. Der oppe er det ganske skyggefullt, sensoren registrerer at det er mørkt der lampa sitter selv om det er lyst utenfor trappa og forsåvidt på trappa og lenger ned på veggen. I tillegg er metallet inni lampa ganske mørkt. Så selv med klart glass lyser lampa unødig mye, den slukker midt på dagen skikkelige solskinnsdager, men ikke i gråvær. Jeg prøvde også å kompensere ved å kjøpe en dyrere sparepære med justerbar sensor (Steinel tror jeg, his Clas Ohlson). Det hjalp noe, men den hadde kort levetid. Etter å ha brukt opp to av disse på under to år, gikk jeg over til en sensorpære uten justering - selv om den skulle lyse kontinuerlig, så bruker jo ikke ei sparepære stort mer strøm enn for en femmer i måneden om den skulle stå på kontinuerlig.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Sett Steinel du nevner og andre som er enda dyrere, men høy pris er nødvendigvis ikke synonymt med at den oppfører seg slik vi etterspør. Er også blandede tilbakemeldinger fra kunder, det kan ha sammenheng med type lampe som du sier.

Googlet litt, og ei sensor-lyspære jeg så (den eneste), oppgir innslagspunkt/frakobling ved 30 lux. Hvis dette er en slags industristandard, så ligger vel "alle" produsenter deromkring. Men så lenge spesifikasjon akkurat på det ene punktet, er helt fraværende på produktsider etter hva kan se (det oppgis masse annet) blir det umulig å sammenligne eller finne evt. unntak.

For egen del "konkludert" med å prøve Biltema pære med doble sensorer ved neste korsvei

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/LED/LED-sensorlys-E27-2000035289/

Lenke til kommentar

Jeg har biltemas pærer med sensorer til rundt 70-80kr. LED 11w. Disse står ute i sorte støpejernslamper med klart glass. De slukker så snart det blir litt lyst, og slår seg på med en gang det skumrer. Etter min opplevelse oppfører de seg perfekt. Den ene tenner 2 minutter før den andre, men sensoren på den står inn mot veggen, istedet for ut mot terrassen min.

Lenke til kommentar

Jeg har biltemas pærer med sensorer til rundt 70-80kr. LED 11w. Disse står ute i sorte støpejernslamper med klart glass. De slukker så snart det blir litt lyst, og slår seg på med en gang det skumrer. Etter min opplevelse oppfører de seg perfekt. Den ene tenner 2 minutter før den andre, men sensoren på den står inn mot veggen, istedet for ut mot terrassen min.

Ditto :)

Funker helt perfekt her også, har samme lampe.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare sette i gang med litt hjemme automasjon først som sist? Så får du det akkurat som du ønsker :)

En ekstern sensor på veggen (og noen meter kabel) et sted den ikke er under tak er vel strengt tatt alt som trenges, dersom sensoren i pære i lampe ikke virker som man ønsker.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare sette i gang med litt hjemme automasjon først som sist? Så får du det akkurat som du ønsker :)

En ekstern sensor på veggen (og noen meter kabel) et sted den ikke er under tak er vel strengt tatt alt som trenges, dersom sensoren i pære i lampe ikke virker som man ønsker.

Jeg forsto det slik at TS ønsket at lampen skulle oppføre seg ift tidspunkt også. Så får en inn en kontroller så har en jo "uendelig" med muligheter for styring av den, i tillegg til alt annet kjekt i huset :)

Lenke til kommentar

For egen del "konkludert" med å prøve Biltema pære med doble sensorer ved neste korsvei

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/LED/LED-sensorlys-E27-2000035289/

Ja, doble sensorer må det være. Minst. Hvis det bare er en sensor er det fare for at den havner inn mot veggen når pæra er skrudd helt inn.

Men det mest interessante med den pæra er at det står: 

OBS! Det tar et par dager for lampen å justere sensorene og fungere på riktig måte.
Det betyr at den selv finner ut hvor mye lys den registrerer på det lyseste, og hvor mye på det mørkeste, og beregner og justerer ved hvilket lys den skal koble inn og ut? I så fall er det håp at den vil fungere uansett lampe og plassering?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...