Solaris Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Det kan definitivt bli mye verre og det kommer det antakelig til å bli også, jamnfør denne artikkelen. "70 prosent av svenskene er nå for å gjeninnføre offentlig monopol på jernbanen." Forskjellen er, i motsetning til bl.a. Sverige, så skal rutetilbudet, prisene og billettsystemet styres av det statlige Jernbanedirektoratet. Mens operatørene "kun" skal betjene togene. Ikke ulikt hvordan Ruter i dag styrer kolmektivtransporten i Oslo og Akershus, mens operatører som Sporveien, Nobina, Unibuss, m.fl. betjener t-bane, trikk og buss. Ser ingen grunn til at det ikke vil fremstå sømløst for oss reisende. Samtidig vil operatørene gjennom anbud og strenge kontrakter bli holdt sterkere ansvarlig dersom de ikke leverer. Forhåpentligvis med tydelige sanksjoner og eventuelle tap av kontrakter. Svenskene har en totalt anderledes modell. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) Det kan definitivt bli mye verre og det kommer det antakelig til å bli også, jamnfør denne artikkelen. "70 prosent av svenskene er nå for å gjeninnføre offentlig monopol på jernbanen." Forskjellen er, i motsetning til bl.a. Sverige, så skal rutetilbudet, prisene og billettsystemet styres av det statlige Jernbanedirektoratet. Mens operatørene "kun" skal betjene togene. Ikke ulikt hvordan Ruter i dag styrer kolmektivtransporten i Oslo og Akershus, mens operatører som Sporveien, Nobina, Unibuss, m.fl. betjener t-bane, trikk og buss. Ser ingen grunn til at det ikke vil fremstå sømløst for oss reisende. Samtidig vil operatørene gjennom anbud og strenge kontrakter bli holdt sterkere ansvarlig dersom de ikke leverer. Forhåpentligvis med tydelige sanksjoner og eventuelle tap av kontrakter. Svenskene har en totalt anderledes modell. Det er bra det. Men billettprisene har gått latterlig opp med Ruter. Om jeg husker rett, så kostet billettene 14 kroner (med klippekort) da jeg flyttet til Oslo for 8 år sida. Det tok ikke mange år før prisen var 30 kroner, for engangsbillett (noe det fortsatt er). Jeg er usikker på hvor mye månedskort har gått opp i samme tidsrom, men prisveksten har vært langt over hva som kan forventes, såvidt jeg kan se. Spesielt med tanke på at de mente at det skulle bli billigere, med konkurranseutsetting og bla bla bla. Endret 11. desember 2016 av Aiven Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Anbud er ikke svaret på alt. Ref søppeltømming i Oslo for tiden. Når det er sagt så har NSB gode sjanser til å vinne anbud. NSB Gjøvikbanen er et eksempel der de vant, og jeg mener de (gjennom datterselskap) har vunnet strekninger i Sverige også. I Norge har de 100+ års erfaring med strekningene, det burde da være et fortrinn. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) Etter å ha reist mange år sporadisk med både landistansetog og lokaltog er jeg stort sett fornøyd med opplevelsen med jernbanen. Tar heller lokaltog til byen en å sitte på en trang buss dobbelt så lenge til en høyere pris for eksempel. Maten er som sagt ikke mye å rope hurra for men det får stå sin prøve. Og prisene er jeg også fornøyd med, spesielt når barn reiser gratis sammen med voksne. Og for 3 år siden etter å ha sittet fra storlien i buss for tog til trondheim og toget videre sørøver var gått og det var fult kaos på jernbansestasjonen i Trondheim fikk jeg taxi for tog hjem til døra. Var et fint plaster på såret for den overfylte bussturen. Endret 11. desember 2016 av perpyro Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Det er bra det. Men billettprisene har gått latterlig opp med Ruter. Om jeg husker rett, så kostet billettene 14 kroner (med klippekort) da jeg flyttet til Oslo for 8 år sida. Det tok ikke mange år før prisen var 30 kroner, for engangsbillett (noe det fortsatt er). Jeg er usikker på hvor mye månedskort har gått opp i samme tidsrom, men prisveksten har vært langt over hva som kan forventes, såvidt jeg kan se. Spesielt med tanke på at de mente at det skulle bli billigere, med konkurranseutsetting og bla bla bla. La oss ikke glemme at prisen på månedskort ble kraftig kuttet i 2008, rett før du flyttet til Oslo, og fortsatt er lavere enn i 2005. Enkeltbilletter i Oslo (32/50) har blitt merkbart dyrere, dog fortsatt samme eller rimeligere enn i Trondheim(32/50) og Bergen (36/50). Hvordan konkurranseutsetting, politisk prioritering, økt lønns- og kostnadsnivå, m.m. påvirker bilettprisene er jeg relativt ukjent med. Det er trolig sammensatt. Prisutvikling månedskort for Oslo: 2004 - 660 2005 - 700 2006 - 720 2007 - 720 2008 - 550 2009 - 550 2010 - 570 2011 - 590 2012 - 620 2013 - 630 2014 - 650 2015 - 670 2016 - 680 Anbud er ikke svaret på alt. Ref søppeltømming i Oslo for tiden. Når det er sagt så har NSB gode sjanser til å vinne anbud. NSB Gjøvikbanen er et eksempel der de vant, og jeg mener de (gjennom datterselskap) har vunnet strekninger i Sverige også. I Norge har de 100+ års erfaring med strekningene, det burde da være et fortrinn. Det er absolutt ikke svaret på alt, men kan være et riktig og viktig virkemiddel for å oppnå mer effektiv drift. Til info så har avfallshåndteringen i Oslo vært konkurranseutsatt i mer enn 20 år, og få har klaget før siste 2 mnd. Årsaken er altså ikke konkurranseutsetting i seg selv, men snarere at Veireno helt åpenbart har levert et tilbud de ikke evner å levere. Dersom NSB har fortrinnet du påpeker vil de vel også feie konkurrentene til side med sitt anbud? De har gjort det før, med kraftig vekst i kundetilfredshet som resultat, og kan fort ende opp med å gjøre det igjen. Time will show! Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Dersom NSB har fortrinnet du påpeker vil de vel også feie konkurrentene til side med sitt anbud? De har gjort det før, med kraftig vekst i kundetilfredshet som resultat, og kan fort ende opp med å gjøre det igjen. Time will show! Det blir absolutt spennende å følge med fremover. Desverre er statlige anbud slik at pris settes fremfor alt annet. Så selv om NSB har god kontroll på å kjøre tog på vinterføre, erfaring med strekningene og slikt, så MÅ de være billigst for å bli valgt. 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Jeg håper, og regner med, at det ligger en del føringer i anbudene. Jernbane i Norge er generelt ikke lønnsomt. Feks Oslo - Kongsvinger, der kjøres det i dag avganger hver time, og sikkert noen ekstraavganger i rushtiden. Jeg er veldig trygg på at det ikke akkurat er trangt om plassen på de togene i tidsrommet 0900-1500 og sent på kvelden. Å kjøre de avgangene som i dag er et rent tapsprosjekt, lite lukrativt for private aktører som vil tjene penger. NSB kjører der i dag og staten betaler gjennom offentlig kjøp, jeg håper det blir tilsvarende for andre. Ellers blir det bare tog rundt storbyene og en avgang nå og da på de mindre linjene. Ikke mye til tilbud. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Såklart vil det ligge føringer og krav til leveranse i anbudet. Men reglene sier at den billigste, som oppfyller kravene vinner. Det hjelper ikke om noen er litt dyrere, men mye erfaring. Pris trumfer i offentlig anskaffelse. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Forskjellen er, i motsetning til bl.a. Sverige, så skal rutetilbudet, prisene og billettsystemet styres av det statlige Jernbanedirektoratet. Mens operatørene "kun" skal betjene togene. Ikke ulikt hvordan Ruter i dag styrer kolmektivtransporten i Oslo og Akershus, mens operatører som Sporveien, Nobina, Unibuss, m.fl. betjener t-bane, trikk og buss.Ser ingen grunn til at det ikke vil fremstå sømløst for oss reisende. Samtidig vil operatørene gjennom anbud og strenge kontrakter bli holdt sterkere ansvarlig dersom de ikke leverer. Forhåpentligvis med tydelige sanksjoner og eventuelle tap av kontrakter. Svenskene har en totalt anderledes modell. Spørsmålet er jo om staten har tenkt godt nok på hvordan avvik skal håndteres? Altså, når Jernbaneverket (eller hva det nå kommer til å hete) melder at en strekning blir stengt fordi kjøreledningen har falt ned / blitt revet over, hvem skal sørge for buss for tog da? Scenario 1: alle operatørene bestiller hver for seg, med det resultat at det blir kø hos selskapene som leier ut busser, for ikke å snakke om den køen og det kasoet det blir når alle bussene skal inn på spor 19, og kundene må finne bussen som kjører for sin operatør. Spørsmålet er jo også om kundene vet hvilken operatør de har brukt denne dagen. Scenario 2: et statlig organ sørger for buss for tog. Da blir det omtrent som i dag, med det tillegget at det nå er flere operatører enn NSB, slik at "buss for tog-gjengen" må håndtere "hvilken operatør" også. I tillegg kommer det en innkjøringsperiode før alt er oppe og står, usikkert hvor lang - kanskje ett år? dere klarer sikkert å finne på flere scenarioer selv. For mennesker som klarer å følge godt nok med, så er det jo også interessant og se på statistikken for avvik på tog; hvor stor del av avvikene skyldes feil på infrastruktur (Jernbaneverket), hvor stor del skyldes operatøren (NSB) og hvor stor del er andre årsaker (hunder eller mennesker i sporet for eksempel). Det er jo kun den delen som skyldes operatør som eventuelt kan forbedres når det blir flere operatører på sporet... (ja, jeg jobber i NSB. Dette er mine personlige synspunkter, jeg uttaler meg ikke på vegne av NSB.) Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Spørsmålet er jo om staten har tenkt godt nok på hvordan avvik skal håndteres? Altså, når Jernbaneverket (eller hva det nå kommer til å hete) melder at en strekning blir stengt fordi kjøreledningen har falt ned / blitt revet over, hvem skal sørge for buss for tog da? La oss virkelig håpe det er eller blir godt gjennomtenkt før konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 1 og 2 kunngjøres senest mai 2017. Per nå lite i den henseende å finne på togkonkurranse.no... Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Operatørene inngår vel avtaler med busselskaper på forhånd, så de vet hvem de skal ringe? Ref www.bussfortog.no Så klart kjedelig hvis busselskapet "Buss AS" inngår kontrakt med flere operatører, det burde man vel unngå. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Så klart kjedelig hvis busselskapet "Buss AS" inngår kontrakt med flere operatører, det burde man vel unngå. Ikke sikkert at det er mulig over alt: i de mest folkerike områdene er det kanskje ikke nok leverandører av busstjenester til å dekke behovet for et stort avvik, og på enkelte mindre steder er det kanskje bare en leverandør av busstjenester. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå