AnonymDiskusjon Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Hei. Jeg er en diabetiker (type 1) i starten av 20-årene. Har ikke alltid vært flink på å ta nok insulin, så det kan være årsaken til det jeg nå skal fortelle. Jeg gikk ut av vgs med 4.2 i snitt, med oppgitte lærere som mente jeg kunne ligget på 6, glatt. Men problemet er at jeg klarer ikke ting som lekser og lesing. Jeg klarer å lese noen få ting som interesserer meg (skumlese gjennom artikler jeg finner interessante). Men skulle jeg lese til en prøve så klarte jeg det aldri. Leser i noen minutter før jeg glemmer hva jeg leser mens jeg leser det og blir fryktlig fort avledet. Og dette er ikke pga noen form for mangel av selbeherskelse, jeg klarer det bare ikke. Leste ikke til noen sv eksamene. Klarte bare ikke å sjekke skrivefeil på noen innlevringer (lekser,peøver og eksamen). Alle mine framføringer lagde jeg rett før fordi, jeg klarte ikke å gjøre noe før en halvtime før. Måtte ofte droppe innleveringer pga dette. Har en iq på 139 og føler meg relativt intelligent. Men algebra klarer jeg ikke fokusere på. Blir også veldig interessert i noen ting. Og da lærer jeg absolutt alt jeg kan om det. Klarer ikke holde det ryddig rundt meg selv, men med engang jeg kommer til noen andre så vasker jeg nesten hele leiligheten deres. Fikk en concerta av en kompis for å prøve. Ble ekstremt rolig og klarte veldig bra å foksuere på ting. Vet ikke om dette er vanlig for folk uten ADD og ADHD. Følte meg mye bedre enn på lenge. Sliter også mye med overtenking og grensingen til depresjon uten at jeg har noen diagnose med det, så er fullt mulig det er en feilaktig selvdisgnotisering. Håper noen kan mer om dette enn meg. Concerta hjalp mye og dersom jeg har ADD så hadde det vært fint å vite det for å bedre skolegangen. Anonymous poster hash: 7ccee...457 Lenke til kommentar
Mr.Crypto Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Selv har jeg konstantert ADD, og blir behandlet for det. Mye av det du skriver kjenner jeg meg godt igjen i. Du må huske at hvis du leser mye om en diagnose, sykdom eller lignende, så blir fort realiteten slik. Om du fyller alkoholfri øl over på tuborg flasker, vil veldig mange bli "ruset" av å drikke dette, selvom det faktisk ikke inneholder alkohol, ikke sant ? Jeg sier ikke at det er tilfelle her, men det er verdt å ha i bakhode. Dersom det du skriver her stemmer, og du ikke legger på ting for å få det til å se ut som ADD, anbefaler jeg deg å ta dette opp med din fastlege. Han / hun kan hendvise deg videre til utredning, og en eventuell diagnose. Concerta har forskjellig virkning på mange av oss. Kjenner du den "lopper i blod" følelsen ? Den forsvinner helt hos meg når jeg spiser concerta og ritalin, og jeg kan fokusere bedre. Jeg har aldri slitt med hyperaktivitet, men følelsen av å kunne slappe av, fokusere og rett og slett tenke bedre. Hvis du ønsker det, og har spørsmål til en som har diagnosen, og har god effekt av medisiner, kan du gjerne sende meg en privat melding, så skal jeg svare så godt jeg kan. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) Det er jo egentlig ganske enkelt å skille ut, hvis du blir rolig av concerta/ritalin så har du ADHD/ADD. Jeg konsetrerer bedre av methamphetamine/amphetamine // undergruppe av ethylphenidate/mythylamphetamin. Men langtidseffekter har gjort at jeg ikke tar dette lovlige dopet. Endret 11. desember 2016 av Dr. Jones Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2016 Må ærlig si at jeg ikke er helt sikker på hva du mener med lopper i blodet. Men kan vel kanskje skjønne hva du mener uten at jeg tror jeg har opplevd det. Jeg er veldig rolig nå, men merker noen av baksidene, gnisser tenner akkurat nå så spiser chips (haha). Ble også litt ekstra empsjonell og snakket plutselig veldig mye om følelser med den ene kompisen min. Får heller ikke sove. Men jeg føler jeg må gjøre noe? Høre på musikk eller noe. Har ikke energien til å spille spill og gir opp med en gang. Istad hadde kompisene mine og jeg lett etter en mobil i flere timer. Etter concertaen så klarte jeg å foksuere bedre enn alle og finne den med en gang. Får vel høre med fastlege, ville bare ikke gå dit hvis jeg var helt på jordet. Anonymous poster hash: 7ccee...457 Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Hvis du ikke vet hva "lopper i blodet" betyr, så vil jeg GJETTE at du ikke har ADD/ADHD Lenke til kommentar
Mr.Crypto Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Foreslår uansett at du tar en prat med din fastlege, så vil noen profesjonelle avgjøre om det er tilfellet for deg. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2016 Jeg får gjøre det. Har bare vært venn med folk sterk ADHD gjennom barndommen og de har alltid vært mer hyperaktive enn meg. Selv om jeg alltid må gjøre et eller annet. Får sjekke meg uansett for sikkerhetsskyld. Takk for svar folkens Anonymous poster hash: 7ccee...457 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Er ikke stort mer å si enn at hvis du mistenker at du har et problem som svarer til en diagnose, så må du høre med fastlegen din. Han vil sikkert stille deg noen spørsmål og henvise deg videre til nevropsykologisk kartlegging. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå