Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lite brukt system-SSD, forsvinner fra BIOS

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har erfaring med dette?
Skal nevne mest mulig relevant info.

Nylig bygget amdbasert pc med win10. Kun 1 harddisk, en ssd som system disk. Har vært lett brukt i ca 1 mnd til alt nylig frøs midgame, kun musa som funket. Svenskeknappen til å slå av ble løsningen og dermed fant ikke BIOSen disken til å boote med under oppstart. Finner alltid cdrom fordi, så koblet ssd på samme kabler, men kom like langt. Hjalp ikke å stille inn fra ACHI til IDE i BIOS (tips fra googlesøk). Viktige feriebilder på disken jeg aldri fikk syncet til backup. Forslag til løsning anyone? Hadde satt pris på det :-)

Endret av Niitra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det viktige her blir vel først å hente ut feriebildene, de kan du muligens få ut ved å koble ssd disken til en annen maskin, eller lage en ubuntu boot usb og hente de ut fra ssd disken ved å boote til ubuntu.

Etter at backup er på plass ville jeg tilbakestilt BIOS innstillinger til standard og muligens oppdatert bios versjonen. For så å wipe hele SSD disken og reformatere med ny windows installasjon.

Om du ikke vil gjøre en 'start fresh' så ville jeg byttet innstillingene og kabler så du får bootet til SSD disken og så kjørt en health check på disken. Jeg har brukt et enkelt program som heter OpenHardwareMonitor til å sjekke disk helse, det er et gratis program som ikke krever installasjon.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann! Beklager fraværet, life happens! Dette er en Toshiba 120gb Q300 ssd, antar det er samme teknologi som i OCZ.

Laget en bootable usb med ubuntu, den åpner heller ikke disken og får feilmeldinger når den sjekker disken, noe med softreset som ikke funket. Er ikke flink med linux men finner den ikke på filutforskeren i hvert fall. Prøvde den funksjonen der man prøver Linux uten å installere. Har prøvd å sjekke kabling uten hell, så det er ikke tilkoblingen/hovedkortet/kablene som er feil, for jeg koblet en eldre WD hdd raptor-disk på samme kabler og det funker fint.

Har kjørt original Windows 10-cd og prøvd alternativer på den, med å forsøke å gjenoppbygge boot-filer med diverse forsøk samt CMD-kommandoer som diskpart og så videre, men får beskjed om at den er skrivebeskyttet (?). Mulig det er cd-stasjonen den snakker om der.

Driver for tiden å leter etter programvare som kanskje er skapt for slike situasjoner. Har sett reviews av Q300-serien og den blir jo slaktet, dette skulle jeg sjekket ut før kjøpet.

Tips? Tom for ideer å prøve :S

Endret av Niitra
Lenke til kommentar

Fælt som jeg skriver, prøver å unngå å utelate noe. Men ok finner disken i disk management i windows 10 her nå:p Står som unknown og not initialized. Den er ikke å finne i min datamaskin fordi. Og tredjeparts software som seatools og minitool power recovery finner ikke disken. Hvordan gjenoppbygge MBR når de ikke finner den...hmm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...