Gå til innhold

AGP port ødelagt?


inSain

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med maskinen min som jeg ikke er helt sikker på, jeg har leita litt på forumet etter lignende problem, men jeg er "Ny" her, å jeg fann ikke noe som kunne hjelpe.. anyway.. here i go...

 

Jeg har netopp formater for ca 1 uke siden, etter formateringen har windows (xp) lagga voldsomt vær gang maskinen jobber litt... barre jeg opner f.eks outlook å beveger musen kjappt menst det loader "lagger" musen. jeg har en xp 1800 prossesor, med 768md DDR ram, så det skulle ikke ver noe problem.

Etter det lagga veldi mye tenkte jeg at jeg skulle ta en restart får å se om det hjalp. Etter restarten klikka maskinen når den kom til der det loader til windows ( der når windows xp logoen kommer frem, og det går en slik blå ting scrollende bortover får å vise at maskinen jobber), den blå tingen bare stoppa, å maskinen starta ikke windows. Jeg prøfte å reboote flere ganger uten hell.

 

Jeg tok ut en å en rammbrikke får å teste om det var det, jeg testa og med en annen CPU, og jeg brukte også en av mine andre hardisker som master og prøfte å legge in windows på nytt, men det kom bare til et spesiellt "Punkt" i installasjonen der maskina bare restarta seg, UTENblue screen. Tempen på CPU var normal.

 

ingenting funka...

 

Etter en stund prøfte jeg med ett nytt skjermkort, GF1 (kobla den på AGP-porten) eller noe slikt :p da ville enten ikke skjermen komme på, eller maskinen stoppa på samme plass som sist (der windows logoen kommer etc)..

Så fikk jeg tak i et gammelt PCI-skjermkort, da virket alt, maskinen starta uten problem.

 

så prøfte jeg skjermkorte mitt i maskinen til kompisen min, der virket det fint.

 

andre problem jeg har hatt er at etter at maskinen står å idler en stund, ca 30min, så restarter den seg automatisk, dette gjør den med PCI skjermkortet og, jeg har skjekke bios, finner ikke noe "feil" der.. :\

 

Jeg har tidligere og hatt problem med raiden på hovedkorte mitt (ECS Elitegroup socked A mainboard) da det har lagget noe forferdli slik at det er umulig å bruke.

 

Det jeg rekner med er at hovedkorte mitt er "f¤ck#d" ?

 

Er det noen som har opplevd det samme, eller vet hva som er gale? eller kan hjelpe meg i det hele tatt ? :)

 

Jeg harr sett litt på forskjellige hovedkort, jeg tror jeg skal kjøpe dette, va synst dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta det siste først: Hvis du skal kjøpe nytt hovedkort og har en AMD prosessor så bør du oppsøke DENNE SIDEN for å finne det et AMD-godkjennt hovedkort.

Bare hvis du har spesielle kunnskaper kan du ta risken på noe annet.

nForce 2 brikken er den som gir desidert best ytelse på den CPU som du har, og med rett setting og kjøling vil du kunne få en ytelseforbedring på CPU.

 

Så ditt nåværende kort. Du sier ingenting om hvilket ECS Elitegroup du har, ikke hvilken kjøler på CPU du bruker, ikke skjermkortet og ikke hvilke drivere du bruker. Du sier ikke hvilken spenning du har satt til CPU-core i BIOS.

 

Feilen som du beskriver ligner på stresset/varm CPU, feil/feilaktige skjermkortdrivere, feilaktighet vedr. linjekort eller/og skadet Windows. Jeg er redd at hvis du ikke får ryddet i de feilene du har så kan du flytte dem over på et nytt hovedkort. ;)

Lenke til kommentar

Hovedkort: ECS Eliteserie, K7VTA3, Via chipset KT333,

Skjermkort: GF4 TI4200 128mb som kjører nyeste driver hos www.nvidia.com

 

Jeg har og prøft å slette skjerkortdriverene, uten at det hjalp. Jeg er GANSKE sikker på at det ikke er CPU temp, den ligger på 48-49 grader (for å ver en xp1800+ er vel det bra?).

Jeg tror heller ikke at det kan ver en windows feil, jeg har formater mange ganger, og brukt samme cd før og da har jeg ikke hatt noe problemer. og problemet som jeg har kommer vist jeg booter fra cd å prøver å kjøre instalasjonen så det vil vel si at det ikke har noe men windows å gjøre? må heller ikke glemme at alt virka når jeg bruker PCI-skjermkort.

 

hmm.. Hadde tenkt å bestille nytt hovedkort idag.. men nå vart jeg litt i tvil om det er det som var feilen :ermm:

 

håper dere kan hjelpe meg videre

Lenke til kommentar

Var dette en maskin som som var ferdig ihopsatt?

Har den aldri virket? Hva skjedde da den startet fuske?

Kan du finne ut om strømforsyningen(PSU) er på 300W eller mer?

 

Det høres betryggende ut at du har satt opp WindowsXP flere ganger, og at skjermkortet har fått nVidia drivere, men kjører du en insrallasjonsCD med drivere i tillegg? Dette kortet skal vel ha noe som heter VIA 4 in 1 drivere? (jeg er ikke sikker).

 

Så BIOS: (press Del-knappen ved oppstart)

Har du prød å øke CPU Core voltage til 1,70

og Disable Fast Write ... og litt sånn ?? (Eller load fail-safe Defaults?) Har du Owner´s Manual?

 

Hmm..litt mange spørsmål dette ... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Var dette en maskin som som var ferdig ihopsatt?

Har den aldri virket? Hva skjedde da den startet fuske?

Kan du finne ut om strømforsyningen(PSU) er på 300W eller mer?

 

Det høres betryggende ut at du har satt opp WindowsXP flere ganger, og at skjermkortet har fått nVidia drivere, men kjører du en insrallasjonsCD med drivere i tillegg? Dette kortet skal vel ha noe som heter VIA 4 in 1 drivere? (jeg er ikke sikker).

 

Så BIOS: (press Del-knappen ved oppstart)

Har du prød å øke CPU Core voltage til 1,70

og Disable Fast Write ... og litt sånn ?? (Eller load fail-safe Defaults?) Har du Owner´s Manual?

 

Hmm..litt mange spørsmål dette ... :dontgetit:

hehe, bare kjekkt at du vil hjelpe :)

 

Ja, jeg har brukt maskinen i ca 1-2 år.. skjermkortet er nytt fra i sommer, men det har virka helt fint, inntill nylig da alt "klikka".

 

strømforsyningen min er på 300W.

 

Jeg har satt opp windowsXP flere ganger i løp a den 1-2 års perioden, jeg legger in en del spill og andre ting som ikke er så veldi sunnt får maskinen, så en reformatering once in a while er bare kjekkt :p.

installasjons-cd'n innholder ikke noe drivere, bare winxp pro.

jeg har en cd som følgte med hovedkortet, jeg bruker lyd og raid driverene på den cd'en.

 

Jeg har ikke peiling på hva VIA 4 er eller gjør :p

 

Jeg har manualen, og jeg har prøvd meg litt fremm (jeg er ikke så flink til å fikkle med bios så jeg har rørt minimale ting)

men jeg kan teste å øke CPU core voltage å disable fast write o.l.

 

takk for hjelpen so far :) keep it coming

Lenke til kommentar

"Ja, jeg har brukt maskinen i ca 1-2 år.. skjermkortet er nytt fra i sommer, men det har virka helt fint, inntill nylig da alt "klikka".

strømforsyningen min er på 300W."

 

Kjøp deg et Asus A7N8X ultra Delx og bli med i gjengen som har minimalt med problem og god stablitet. Med dette kortet kan du lett trimme CPU som du har over 2 gig. Desuten har det potesiale hvis du finner på å oppgradere mer.

 

Lykke til :cool:

 

Neei.. har ikke provisjon, og kjører selv Abit NF7-S ver.2 . Men det tør jeg ikke anbefale for det står ikke her. :green:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
"Ja, jeg har brukt maskinen i ca 1-2 år.. skjermkortet er nytt fra i sommer, men det har virka helt fint, inntill nylig da alt "klikka".

strømforsyningen min er på 300W."

 

Kjøp deg et Asus A7N8X ultra Delx og bli med i gjengen som har minimalt med problem og god stablitet. Med dette kortet kan du lett trimme CPU som du har over 2 gig. Desuten har det potesiale hvis du finner på å oppgradere mer.

 

Lykke til :cool:

 

Neei.. har ikke provisjon, og kjører selv Abit NF7-S ver.2 . Men det tør jeg ikke anbefale for det står ikke her. :green:

hehe, så du tror det er HK'et som er ødelakt du og?

Lenke til kommentar
AMD godkjent hovedkort? hva slags bullshit er det? i såfall har jeg aldri hatt noe AMD godkjent hovedkort, men pcn'e har jo fungert utmerket for det...

Man kan liksom ikke si:Kjøp ølafqiogfxx for d ha bestemorra tel kompessen min og d funka fuck goood.

Hvis man skal anbefale noe som vedkommende skal bruke kanskje sine siste sparepenger på, så må man være så nøkteren som man kan. Bruke tilgjenglig hjelp og opplysninger slik at det går bra med vedkommende. Hvis man ikke gidder det så får man heller la være å gi råd. Kanskje vedkommende finner noe bra selv.

Lenke til kommentar
AMD godkjent hovedkort? hva slags bullshit er det? i såfall har jeg aldri hatt noe AMD godkjent hovedkort, men pcn'e har jo fungert utmerket for det...

Man kan liksom ikke si:Kjøp ølafqiogfxx for d ha bestemorra tel kompessen min og d funka fuck goood.

Hvis man skal anbefale noe som vedkommende skal bruke kanskje sine siste sparepenger på, så må man være så nøkteren som man kan. Bruke tilgjenglig hjelp og opplysninger slik at det går bra med vedkommende. Hvis man ikke gidder det så får man heller la være å gi råd. Kanskje vedkommende finner noe bra selv.

burde vel kanskje lagt til at jeg har holdt meg til kjente merker likevell da :)

 

abit og epox

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...