Gå til innhold

hunden(tispe) humper meg

Anbefalte innlegg

Det er Jack Russel terrier tispe det er snakk om.

Jeg har bodd med hunden siden hun var omtrent 8 måneder. Kjæresten min hadde henne siden hun var valp.

Nå passer jeg hunden mens dama er på ferie(hun har nå vært borte i 5 dager), og hun er alene med meg i leiligheten vår.

Hun får samme mat(og hun spiser normalt), hun får mer tur enn vanlig, og jeg setter av tid om kvelden til å kose og leke med en leke. Hun adlyder kommandoer, logrer og er snill. Jeg kan ikke se tegn til skader på kroppen hennes eller noe lokalisert fysisk ubehag som haltende fot eller likende.

Men hun virker ikke helt normal nå:

• Hun "klynker" veldig, når hun er våken og ikke sliten eller opptatt med noe(mat & leke). Hun klynker spesielt når vi kommer inn i leiligheten etter tur, og virker tidevis veldig opprømt
  • Hun humper armen, beinet og det meste av meg hun får tak i, og virkerlig klamrer seg fast til meg
  • Hun vil ha kontakt hele tiden, og når hun får det, så virker det ikke som hun egentlig vet hva hun vil med kontakten. Kose virker f.eks uinteressant.

Noen teorier jeg har, er enten at det er hormonellt. Hun er litt over 2 år, så det kan være at hun snart har løpetid og at det er siste hormonsjokket før hun blir voksen.

En annen teori er at hun har separasjonsagnst, med tanke på samboern min - at hun ikke takler at hun er bortreist. Hun begynnte med dette kanskje rundt 2 dager etter at hun dro.

Hva tror dere? Noe jeg kan gjøre fra min side, før hun kommer tilbake?

Så langt håndterer jeg det ved å ikke tillate humpingen(og hun hører på meg når jeg sier at hun skal slutte - med kortidshukommelse), at jeg tar henne med på litt lengere turer og leke-tider for å få henne til å tenke på noe annet, og innimellom setter jeg henne i buret sitt og slukker lyset så hun finner roen.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er Jack Russel terrier tispe det er snakk om.

Jeg har bodd med hunden siden hun var omtrent 8 måneder. Kjæresten min hadde henne siden hun var valp.

Nå passer jeg hunden mens dama er på ferie(hun har nå vært borte i 5 dager), og hun er alene med meg i leiligheten vår.

Hun får samme mat(og hun spiser normalt), hun får mer tur enn vanlig, og jeg setter av tid om kvelden til å kose og leke med en leke. Hun adlyder kommandoer, logrer og er snill. Jeg kan ikke se tegn til skader på kroppen hennes eller noe lokalisert fysisk ubehag som haltende fot eller likende.

Men hun virker ikke helt normal nå:

• Hun "klynker" veldig, når hun er våken og ikke sliten eller opptatt med noe(mat & leke). Hun klynker spesielt når vi kommer inn i leiligheten etter tur, og virker tidevis veldig opprømt
  • Hun humper armen, beinet og det meste av meg hun får tak i, og virkerlig klamrer seg fast til meg
  • Hun vil ha kontakt hele tiden, og når hun får det, så virker det ikke som hun egentlig vet hva hun vil med kontakten. Kose virker f.eks uinteressant.

Noen teorier jeg har, er enten at det er hormonellt. Hun er litt over 2 år, så det kan være at hun snart har løpetid og at det er siste hormonsjokket før hun blir voksen.

En annen teori er at hun har separasjonsagnst, med tanke på samboern min - at hun ikke takler at hun er bortreist. Hun begynnte med dette kanskje rundt 2 dager etter at hun dro.

Hva tror dere? Noe jeg kan gjøre fra min side, før hun kommer tilbake?

Så langt håndterer jeg det ved å ikke tillate humpingen(og hun hører på meg når jeg sier at hun skal slutte - med kortidshukommelse), at jeg tar henne med på litt lengere turer og leke-tider for å få henne til å tenke på noe annet, og innimellom setter jeg henne i buret sitt og slukker lyset så hun finner roen.

Slapp av. Eldste tispa vår, to kull, nå snart 10 år gammel ,humper fremdeles katta når hun har løpetid.

De er kåte. Get over it!

Naboens Dachs humper gjerne en telefonstolpe når en av tispene våre har løpetid!

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

I følge noen teorier er hundens 'humping' en måte å utøve dominans på overfor den som den 'humper' på. Skal man følge denne teorien videre, kan man anta at hunden til dama di utfordrer deg og humper deg for å vise hvem som er sjefen, siden dama di ikke er der. Om dette er riktig, kan ikke jeg avgjøre. Men vet for egen del at jeg aldri hadde tolerert at en hund hadde 'humpet' på meg, uansett årsak, kjønn eller løpetid.

Lenke til kommentar

I følge noen teorier er hundens 'humping' en måte å utøve dominans på overfor den som den 'humper' på. Skal man følge denne teorien videre, kan man anta at hunden til dama di utfordrer deg og humper deg for å vise hvem som er sjefen, siden dama di ikke er der. Om dette er riktig, kan ikke jeg avgjøre. Men vet for egen del at jeg aldri hadde tolerert at en hund hadde 'humpet' på meg, uansett årsak, kjønn eller løpetid.

Jeg tolererer det heller ikke  :) 

Men jeg tror ikke det dreier seg om dominans her - når jeg sier "stopp" slutter hun umiddelbart, og gjør ingen andre tegn til å "teste" grenser, eller utdøve dominans.

Hun virker distre, forvirret, opphisset(pesende), hun humper både meg, kompisen min og sofa putene, og hun sleiker buksa og armen min som en gærning mens hun humper. Løpetid høres nok mer sansynlig ut her tror jeg  :) 

Men har også hørt slikt kan være symtpomer på at hunden ikke har det bra, og er stressa av andre årsaker.

Lenke til kommentar

Jeg tolererer det heller ikke :)

Men jeg tror ikke det dreier seg om dominans her - når jeg sier "stopp" slutter hun umiddelbart, og gjør ingen andre tegn til å "teste" grenser, eller utdøve dominans.

Hun virker distre, forvirret, opphisset(pesende), hun humper både meg, kompisen min og sofa putene, og hun sleiker buksa og armen min som en gærning mens hun humper. Løpetid høres nok mer sansynlig ut her tror jeg :)

Men har også hørt slikt kan være symtpomer på at hunden ikke har det bra, og er stressa av andre årsaker.

Mulig det er løpetid, men merkelig at det sammenfaller nøyaktig med stort skifte i livssituasjon. Jeg tillegger derfor teorien om stress/separasjonsangst større vekt enn både løpetid og dominans.

Hunden jeg passer (vel og merke hannhund) viser veldig lik atferd (konstant syting, pesing, stort behov for kontakt og oppmerksomhet uten noe bestemt mål med det, mye slikking og jukking første dagen jeg har han nesten hver gang jeg passer han. Han viser ellers aldri denne atferden, og viser ingen dominans utover dette. Atferden kan også komme når han er opprømt eller stressa rett etter tur og rett etter måltider når jeg passer han - men han har aldri denne atferden hjemme - og kutter den ut så snart han slapper av her. Han lyder også alt av kommandoer og er rask med å

Avslutte uønsket atferd ved tilsnakk.

Skulle det være det kan jeg fortelle hva som hjelper hos oss. Det første er å opprette sterke grenser - han føler seg tryggere og slapper av fortere dess mindre styr og oppmerksomhet som er rundt han og rundt hans atferd. Han får da så mye kontakt han måtte ønske når han slapper bedre av, men må forholde seg til gulv/annet møblement når han er stresset. Pleier å ta vekk leker også, ikke som straff - mer fordi han maser mye på disse når han er stresset. Det jeg ønsker å oppnå er rett og slett at han skal legge seg (ikke ved kommando) og "kjede seg", da det virker til å roe han ned. Når jeg passer han er ofte de to-tre første timene uten særlig oppmerksomhet, mens når han er "over" det er det stort sett bare fryd IG gammen :)

Ellers fortsett med mye tur og aktivisering - dersom du merker ekstra opprømthet etter mat og tur anbefaler jeg å lage en rutine på at da er det slappe-av tid uten oppmerksomhet, til hunden har stresset fra seg. Jeg kjefter ikke på grunn av denne atferden, men gir tilsnakk ved jukking eller annen uakseptabel atferd.

Dette funker for oss. Kan også nevne at han også er i "tenåra", som deres tispe. Godt mulig det er løpetid - men disse forslagene kan uansett årsak implementeres med fordel (du gjør antakelig endel av dette allerede). Det fungerer veldig bra for oss - og automatikk på dette gjør at han stresser mindre når jeg skal ha han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Bare necroer denne tråden for å gi evt svar for de som måtte søke den opp.

Hunden vår oppførte seg likt for en måneds tid siden. Vi dro da til dyrlegen, og fikk konstatert at hun hadde innbilt svangerskap, og var nok ganske hormonelt forvirret. Melk i puppene, men ingen valper.

Etter en hormonkur var hun fin igjen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...