Heidi9710 Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Heii, Trenger hjelp med følgende spørsmål: En idrettsklubb i Østfold hadde 1.februar 2016 en kontantbeholdning på kr 4 000 og bankinnskudd på kr 28 000. Forventede innbetalinger i februar er kr 180 000 og forventede utbetalinger er kr 211 000. Avskrivninger for februar er budsjettert til kr 25 000. Sett opp et likviditetsbudsjett for februar for idrettsklubben i Østfold. Hvordan blir oppsettet? Det er ei tekst-tung lærebok. Skjønner overhodet ingenting : / Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) Likviditet handler om penger som går inn og ut av bankkonto og/eller endring i kontantbeholdning. Altså skal likviditetsbudsjettet vise flyten av penger i bedriften. Det finnes flere måter å sette opp på, men det letteste er vel å sette opp noe ala dette; IB bankinnskudd og kontanter = 32 000 Innbetalinger fra kundene = 180 000 - utbetalinger til leverandører = -211 000 = +/- innbetalingsoverskudd/innbetalingsunderskudd = -31 000 = UB bankinnskudd og kontanter = 1 000 Avskrivinger er kun en regnskapsmessig periodisering (fordeling) av kostnadene til en eiendel som bedriften har nytte av over mange år. Altså kun noe du gjør i regnskapet ditt, og ingenting som skal betales eller lignende. Endret 11. desember 2016 av Knewt Lenke til kommentar
Heidi9710 Skrevet 11. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) Løst* Endret 11. desember 2016 av Heidi9710 Lenke til kommentar
Heidi9710 Skrevet 11. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) *LøstTakk for hjelpen§! Endret 11. desember 2016 av Heidi9710 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Ta dette med en stor klype salt, men jeg tror det blir slik: Sum eiendeler = sum EK+gjeld (lang- og kortsiktig) Sum eiendeler = sum omløpsmidler+anleggsmidler Da er det vel bare å regne ut. Skulle bli 39,08 mill i eiendeler, minus 10,3 mill i omløpsmidler, resten (28,78 mill) er anleggsmidler. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Her må du bare sette opp en balanse. På den ene siden av balansen har du eiendeler (som man forenklet kan si består av omløpsmidler og anleggsmidler). På den andre siden av balansen har du egenkapital og gjeld. Begge sidene skal være like store, derav navnet balanse. Da finner du kanskje ut hvor mye anleggsmidler bedriften har? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå