Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med likviditetsbudsjett


Anbefalte innlegg

Heii,

 

Trenger hjelp med følgende spørsmål:

 

En idrettsklubb i Østfold hadde 1.februar 2016 en kontantbeholdning på kr 4 000 og bankinnskudd på kr 28 000.

 

Forventede innbetalinger i februar er kr 180 000 og

 

forventede utbetalinger er kr 211 000.  Avskrivninger for februar er budsjettert til kr 25 000.

 

Sett opp et likviditetsbudsjett for februar for idrettsklubben i Østfold.

 

Hvordan blir oppsettet? Det er ei tekst-tung lærebok. Skjønner overhodet ingenting : / 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likviditet handler om penger som går inn og ut av bankkonto og/eller endring i kontantbeholdning. Altså skal likviditetsbudsjettet vise flyten av penger i bedriften. Det finnes flere måter å sette opp på, men det letteste er vel å sette opp noe ala dette;

 

IB bankinnskudd og kontanter = 32 000

Innbetalinger fra kundene = 180 000

- utbetalinger til leverandører = -211 000

= +/- innbetalingsoverskudd/innbetalingsunderskudd = -31 000

= UB bankinnskudd og kontanter = 1 000

 

Avskrivinger er kun en regnskapsmessig periodisering (fordeling) av kostnadene til en eiendel som bedriften har nytte av over mange år. Altså kun noe du gjør i regnskapet ditt, og ingenting som skal betales eller lignende.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Her må du bare sette opp en balanse. På den ene siden av balansen har du eiendeler (som man forenklet kan si består av omløpsmidler og anleggsmidler). På den andre siden av balansen har du egenkapital og gjeld. Begge sidene skal være like store, derav navnet balanse. Da finner du kanskje ut hvor mye anleggsmidler bedriften har? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...