Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kaste ut gjest fra felles eid leilighet.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er for tiden i etillegg samlivsbrudd hvor vi eier en leilighet 50/50.

Er for tiden litt usikkert hvordan vi skal gjøre opp (enten at den ene kjøper ut eller salg åpent) og det venter vi til Januar før vi tar stilling til.

Så i mellomtiden prøver vi å bli enige om hvem som skal disponere leiligheten hvilke dager og husregler. Men det er noen dager fram i tid.

Enn så lenge så bor vi begge der litt etter ad-hoc og hun har hatt gjester med seg et par ganger. Det er da nye typen og en av hans venner. Jeg og den nye typen bare tolerere hverandre så har ikke noe problem med han.

Men kompisen er en annen historie, han regelrett prøver å provosere meg ved å slenge med leppa og kommer med dårlig tilslørte trusler.

Sist gang ba jeg han om å forlate leiligheten da jeg ikke gadd mer, da klagde min tidligere samboer at det ikke var noe jeg kunne avgjøre siden hun også bodde der. Jeg sa at da ringer jeg politiet og sjekker. Det var nok til at de gikk.

Hun har klart signalisert til at hun kommer til å fortsette å invitere han over.

Hvilke rettigheter har jeg som faktisk eier og bor der 50%. Eventuelt hva må til før jeg kan be noen forlate leiligheten?

Anonymous poster hash: bd043...a48

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selvfølgelig bestemme like mye som henne hvem som er velkommen der.

Hvis du vil rive leiligheten og bygge treningssenter der så kan du ikke gjøre det uten at det er greit for henne som eier halvparten.

Og hun kan naturligvis ikke invitere mennesker hjem til deg uten ditt samtykke.

Hvis loven sier noe annet så er det helt på trynet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg setter pris på svarene og de står i tråd med hva jeg føler inne i meg.

Søker litt mer seriøse svar. Jeg er ikke ute etter å plage henne da jeg er videre og livet mitt er bedre uten henne. Vil bare slippe å bli fornærmet hvor jeg bor av noen jeg ikke kjenner til ting er fikset.

Lenke til kommentar

For et kaos du er oppe i. Hadde aldri akseptert noen slags slik oppførsel av noen som helst.

Det med å ta med folk hjem til deg er åpenbart kun for å "vise dem frem" og provosere deg som best hun kan.

Er hun hevngjerrig?

Hvis du aksepterer alt dette er du alt, alt for snill. Behandle hun som den tispen hun er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg er for tiden i etillegg samlivsbrudd hvor vi eier en leilighet 50/50.

Er for tiden litt usikkert hvordan vi skal gjøre opp (enten at den ene kjøper ut eller salg åpent) og det venter vi til Januar før vi tar stilling til.

Så i mellomtiden prøver vi å bli enige om hvem som skal disponere leiligheten hvilke dager og husregler. Men det er noen dager fram i tid.

Enn så lenge så bor vi begge der litt etter ad-hoc og hun har hatt gjester med seg et par ganger. Det er da nye typen og en av hans venner. Jeg og den nye typen bare tolerere hverandre så har ikke noe problem med han.

Men kompisen er en annen historie, han regelrett prøver å provosere meg ved å slenge med leppa og kommer med dårlig tilslørte trusler.

Sist gang ba jeg han om å forlate leiligheten da jeg ikke gadd mer, da klagde min tidligere samboer at det ikke var noe jeg kunne avgjøre siden hun også bodde der. Jeg sa at da ringer jeg politiet og sjekker. Det var nok til at de gikk.

Hun har klart signalisert til at hun kommer til å fortsette å invitere han over.

Hvilke rettigheter har jeg som faktisk eier og bor der 50%. Eventuelt hva må til før jeg kan be noen forlate leiligheten?

Tabbe nr. 1. 50/50 ! Noen må bestemme.

Tabbe nr. 2 - 10, irrelevant!

Lenke til kommentar

Hvorfor flytter ikke dere begge ut? ettersom dere bor dere snakker om hvilke dager hvem skal bo der har dere jo åpenbart ett annet sted å bo.

Det beste høres ut som at ingen av dere bor der lengre og heller begynner å klargjøre til visning på nyåret, eller til det er avgjort om noen av dere skal kjøpe ut den andre.

Usikker på jussen rundt at hun inviterer noen, men hun eier jo 50%, så hun har jo like rettigheter som deg til å ha gjester eller kaste ut folk vil jeg tro. Uansett vil jeg ikke tro det hjelper  og henvise til paragrafer for å få han til å gå om han ikke vil gå når du ber han om det.

Lenke til kommentar

Sett deg i respekt, gjør det klart for henne at vedkommende ikke er velkommen i ditt hjem.

Si at du gjerne kaster han ut eller tilkaller politi hvis han viser seg igjen.

Har du kontakt med han eller nye typen til kjæresten kan du gi samme beskjed til han.

Når de er tre personer og du er alene så vil en konfrontasjon bli ubehagelig for deg, det er ikke feigt å tilkalle politiet.

Å gå hjem til noen og slenge med leppen og komme med dårlig tilslørte trusler det medfører konsekvenser, selv om du er snill :)

Men.... Desverre så er den smarteste løsningen å trekke seg unna hvis du kan og bruke tiden på andre ting. Hvis du har viktigere ting å gjøre på enn å kontrollere hvem denne damen inviterer til leiligheten dere eier så er det bare å fokusere på det og selge leiligheten snarest.

Dette betyr at damen kanskje vil se på deg som svak så det og gjøre det vanskelig.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Jeg antar at dere begge eier leiligheten, og at dere eier halvparten hver. Sameigelova § 3 regulerer den enkeltes bruksrett:

§ 3.Kvar av sameigarane har rett til å nytta sameigetingen til det han er etla eller vanleg brukt til, og til anna som høver med tida og tilhøva.

Ingen må nytta tingen i større mon enn det som svarar til hans part, eller såleis at det uturvande eller urimeleg er til meins for nokon medeigar.

Eksen din har ikke rett til å invitere gjester når det innebærer unødvendig eller urimelig skade på dine interesser.

Gjester som truer deg er åpenbart en urimelig skade.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Ville solgt med en gang

Liten hensikt å vente til Januar

Legge ut for salg og selge er to forskjellige ting. Jula er et relativt dårlig tidspunkt å få solgt på desverre så det er like greit å vente til Januar. Kan hende leiligheten ikke blir solgt før påske hvis de er uheldige.

Lenke til kommentar

Jeg antar at dere begge eier leiligheten, og at dere eier halvparten hver. Sameigelova § 3 regulerer den enkeltes bruksrett:

§ 3.Kvar av sameigarane har rett til å nytta sameigetingen til det han er etla eller vanleg brukt til, og til anna som høver med tida og tilhøva.

Ingen må nytta tingen i større mon enn det som svarar til hans part, eller såleis at det uturvande eller urimeleg er til meins for nokon medeigar.

Eksen din har ikke rett til å invitere gjester når det innebærer unødvendig eller urimelig skade på dine interesser.

Gjester som truer deg er åpenbart en urimelig skade.

Takker for et bra svar!

@Rest - Jeg har veldig lyst til å gjøre veldig mye av det dere foreslår. Men akkurat nå så er det verste jeg kan gjøre er å la henne grave sin egen grav. Vi er begge snart ferdig i samme studieløp og er del av veldig lite og nytt fagmiljø i Norge. Tett samarbeid mellom hverandre har vært en nøkkelfaktor til at vi som et miljø har kommet så langt med et student drevet prosjekt på siden som nå bedrifter har vist stor interesse i. Resten av gruppen som er med på prosjektet har stemt henne ut pga hennes oppførsel og de ikke føler hun kan oppføre seg profesjonelt. Bedre å la henne ta et akademisk og sosialt selvmord på sine egne premisser enn at jeg blir med på skittkasting.

Og det ene rommet i leiligheten er bygd om for master-oppgaven min :) Så må være her endel selv om jeg ikke sover her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ett av rommene er "bygd om for masteroppgaven" din kan dette skape problemer i relasjon til sameigelova § 3; hvis det fører til at du i sum bruker boligen i større grad enn eiendomsandelen din tilsier.

Jeg nevner det fordi den som trekker frem juridisk argumentasjon må forvente at motparten setter seg ned og finner noe å krangle på.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...