Gå til innhold

Kobling av veggboks

haukeN!

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Håper jeg kan få litt hjelp her :-)

Skal koble på en veggboks (cat6), og har sett på videoer/bilder først, uten noe særlig hell. Derfor er jeg her :) (pusser opp hjemme, derfor mye sagflis på bildet).

På de videoene jeg har sett så har kablene lik farge som i koblingsboksen, men mine kabler som stikker ut fra veggen har ikke det. Hvordan skal jeg vite hvilken kabel som skal på riktig sted når fargene avviker? Har kjøpt meg et verktøy som skal hjelpe meg med å presse kabelen ned der hvor den hører hjemme. Og før boksen ble fjernet (ikke av meg, da hadde jeg husket hvor kablene satt før jeg fjernet den), så la jeg merke til at bare to av kablene var koblet i, kan dette stemme?

Uansett, trenger veiledning på hvordan jeg skal få koblet dette. Bildet som er vedlagt viser situasjonen :)

Takk for alle evt innspill!

(Bilde: http://dump.no/files/d4b62e3bd393/1481391656167-1641535596.jpg )

post-278164-431685_thumb.jpg

Endret av haukeN!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at det er en cat6 kabel som kommer ut av veggen, og ikke bare 8 løse ledere?

Husk at det heter twisted-pair av en grunn.  Lederne skal være rullet sammen (twisted) på riktig måte for at det skal virke optimalt.  Syns også lederne var langt tykkere enn det som er normalt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sikker på at det er en cat6 kabel som kommer ut av veggen, og ikke bare 8 løse ledere?

Husk at det heter twisted-pair av en grunn. Lederne skal være rullet sammen (twisted) på riktig måte for at det skal virke optimalt. Syns også lederne var langt tykkere enn det som er normalt?

Det kan jo godt være bare 8 løse ledere, jeg har ikke så mye peil ;D de virka som om de var i riktig str, fikk presset de ned der de skulle med verktøyet jeg kjøpte :) rart at det ble nett når fargene kanskje er satt på feil?

Lenke til kommentar

Er parkabel ja, ser ut som du har en kabel som kommer inn, samt videre til andre punkter i huset. Men hvis du har nett så har du gjort det riktig, er bare det ene paret som brukes (blått par i kontakta). Dersom du koblet på måfå så hadde du nok flaks. Men er ikke helt optimalt om dette bare ligger løst i veggen, sikker på at det ikke er en boks bak kledningsplata? Spiller for så vidt ikke så mye rolle når det er svakstrøm sånn sett, men er bare lettere å oppgradere eller utbedre ved feil dersom det ligger i rør i boks.

Lenke til kommentar

Er parkabel ja, ser ut som du har en kabel som kommer inn, samt videre til andre punkter i huset. Men hvis du har nett så har du gjort det riktig, er bare det ene paret som brukes (blått par i kontakta). Dersom du koblet på måfå så hadde du nok flaks. Men er ikke helt optimalt om dette bare ligger løst i veggen, sikker på at det ikke er en boks bak kledningsplata? Spiller for så vidt ikke så mye rolle når det er svakstrøm sånn sett, men er bare lettere å oppgradere eller utbedre ved feil dersom det ligger i rør i boks.

Okay, men da har jeg nok gjort det riktig. Fulgte cat5 fargekombinasjoner så godt jeg kunne, og da var blå samlet :) så jeg hadde egentlig bare trengt å koble på de to?

Lenke til kommentar

Sikkert brukt til telefon. Jeg mener det ble brukt helfargete ledere i eldre telefonkabler?

Uansett, du har nok fått nett, men hvilken ytelse du får ut av det er en annen ting.

Jeg har rundt 32MB nedlasting og 12MB opp. Kjørte en speedtest for å sjekke. Til å være ADSL er vel det ganske tilfredsstillende :)

Lenke til kommentar

Okay, men da har jeg nok gjort det riktig. Fulgte cat5 fargekombinasjoner så godt jeg kunne, og da var blå samlet :) så jeg hadde egentlig bare trengt å koble på de to?

Det er bare ett par som er aktivt som du får inn i huset regner jeg med, så ja. Men om blått par i parkabelen din der er dette vet jeg ikke. Du kan nok slå deg til ro med at det funker bra. ;)

Lenke til kommentar

Sikkert brukt til telefon. Jeg mener det ble brukt helfargete ledere i eldre telefonkabler?

Uansett, du har nok fått nett, men hvilken ytelse du får ut av det er en annen ting.

Jeg har rundt 32MB nedlasting og 12MB opp. Kjørte en speedtest for å sjekke. Til å være ADSL er vel det ganske tilfredsstillende :)

Har du sjekket pakketap?

Er dette LAN? WAN? Hva er det koblet til i andre enden?

Lenke til kommentar

Til det bruket og de hastighetene er det nok mer enn nok, men dersom du setter en PC i hver ende og forsøker å overføre data mellom de, vil du nok ligge LANGT unna akseptabel hastighet.

Lenke til kommentar

Forskjellen er jo klinkende likegyldig om det er telefon eller nett, det kommer an på hva som kommer inn fra utsiden. Det er jo de gamle telefonkablene som blir brukt som ADSL linje inn på husene der man ikke er heldig nok til å ha fiber. Slik jeg forstår det så er det internett denne skal brukes til i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...