Gjest Slettet+981234789 Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Hei noen tips til hvor man kan ta hørselstes i Oslo? er ute etter en grundig test, hvor man kan se hele spektere fra 20hz til 20khz og se på grafen hvor det er dips osv. takker for hjelp. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 (endret) Gå til fastlegen din og be om henvisning. Da får du sikkert ei liste over alle øre-nese-halsklinikker med offentlig avtale. Så er det bare å ringe rundt og høre når de har ledig time. De fleste klinikkene jeg snakket med i Oslo i fjor hadde ventetid på rundt 3 måneder. Noen vil at du skal sende henvisningen i posten eller komme og levere den før du får time. Hvis du også synes det er tungvint, er det bare å ringe en annen klinikk. Endret 10. desember 2016 av Zarac Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Tenkte å slippe fastlege og heller få svar om hvilke klinikker i området som tilbyr det jeg ser etter Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Du finner sikkert mange av klinikkene hvis du googler, men det er ikke sikkert klinikkene med offentlig avtale vil ta deg imot uten henvisning. Av private klinikker har man vel for eksempel Volvat, men jeg kan tenke meg at det blir dyrt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 får se litt men er ikke sikker på hvem som har en detaljert test eller bare sånn okay du hører test. jeg gjør ikke dette fordi jeg må. jeg er bare interesert i å se hvordan hørselen min er på en frekvens-graf. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) Hei noen tips til hvor man kan ta hørselstes i Oslo? er ute etter en grundig test, hvor man kan se hele spektere fra 20hz til 20khz og se på grafen hvor det er dips osv. takker for hjelp. Som regel så sitter du i et separat rom, som er helt stille, også skal du gjenta ord som er blitt sagt til deg over hodetelefoner. + noen pipetester. Og du passerer hvis du gjetter sånn ca hva de sa. Det har ingen basis over det virkelige liv, da folk kan snakke til deg uten å ha munnen mot deg, eller at du er døv på et spektrum, som fører til at du må lese lepper mesteprten av tiden. Det er min personelige erfaring. Ikke alle leger er slik. Jeg har vært på 2 slike tester, hørselen min er perfekt. Men jeg hører som regel ikke hva folk sier til meg med mindre de snakker til meg, klarer ikke forstå hva folk sier som er snudd en annen vei. Og det blir som du sier, "ja ok du hører" til slutt. Jeg må også sove med bakgrunnstøy pga tinnitus. Endret 11. desember 2016 av Dr. Jones Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 det er jo ikke veldig nøyaktig, jeg må ha noe som måler frekvensresponsen i ørene mine fra 20 til 20khz. slik at jeg kan se på ett ark hvilke frekvenser jeg hører noe dårlige med osv. ser likt ut som dette bilde: https://lh6.ggpht.com/MnyHcbkW81Ik9l7vVBKygZ4D4pi0PrZaqwb6O_ta30h_csTqExTPUvdQ3JQs3h-iLpry=h900 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Jeg har hatt flere hørselstester. Det har variert hvor omfattende de er. Den grundigste testen fikk jeg hos en audiograf på sykehuset. Men du kommer nok ikke så langt hvis ikke en ønh-klinikk konkluderer med at du har nedsatt hørsel og gir deg henvisning videre. Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) Jeg har faktisk tatt en slik test som den grafen du viser hos audiograf på sykehus, ikke fordi jeg hører dårlig, men i forbindelse med et forsøk. Det var ikke så interessant egentlig, hørte bra, og tror jeg kastet den...Tror det heter "rentoneaudiometri".Greia er at: -det koster samfunnet penger, og du kommer ikke til å få det gratis med mindre du trenger det. Hvis du vil ta det uten at du trenger det, blir det like dyrt som de fleste andre høyt utdannede yrker vil ta betalt for en privat time med dem + proft utstyr og lokale. Tipper 1000+. Du kan nok få tatt en slik test ved de fleste ØNH-klinikker, bare ring dem og spør, og si du ønsker en graf over de ulike frekvensene og om det er dette de tilbyr. Eller send en mail, legg ved bildet du viste oss, og spør om det er en slik graf du vil få. Endret 11. desember 2016 av Kablam Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Det ser ut som du kan gjøre det hos Aleris med sykepleier, sannsynligvis er det billigst, og de kan nok bruke utstyret like godt som leger: https://www.aleris.no/Vi-tilbyr/sykehus-medisinske-tjenester/executive-health/executive-helseundersokelse/Konsultasjon-hos-sykepleier/Eller hos lege her:http://www.kal-privat.no/ore-nese-hals Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 takker for svar, skal se på de. greia er at jeg har ikke nedsatt hørsel, men jobber med lyd og det er interesant for meg å vite om det er noen frekvenser som jeg hører dårligerer eller bedre. har ikke noe imot å betale for det. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 (endret) Hei noen tips til hvor man kan ta hørselstes i Oslo? er ute etter en grundig test, hvor man kan se hele spektere fra 20hz til 20khz og se på grafen hvor det er dips osv. takker for hjelp. Som regel så sitter du i et separat rom, som er helt stille, også skal du gjenta ord som er blitt sagt til deg over hodetelefoner. + noen pipetester. Og du passerer hvis du gjetter sånn ca hva de sa. Det har ingen basis over det virkelige liv, da folk kan snakke til deg uten å ha munnen mot deg, eller at du er døv på et spektrum, som fører til at du må lese lepper mesteprten av tiden. Det er min personelige erfaring. Ikke alle leger er slik. Jeg har vært på 2 slike tester, hørselen min er perfekt. Men jeg hører som regel ikke hva folk sier til meg med mindre de snakker til meg, klarer ikke forstå hva folk sier som er snudd en annen vei. Og det blir som du sier, "ja ok du hører" til slutt. Jeg må også sove med bakgrunnstøy pga tinnitus. Interessant. Denne tilstanden er voksende blant unge og blir kalt "hidden hearing loss", som er begrunnet med cochlear synaptopati. Man har en hørselsskade, men den slår ikke ut på vanlig audiometri fordi det er ikke hørsels-terskelen som er ødelagt, men synapsene mellom hår-cellene og cochlear-nerven er skadet. Man klarer fint å høre lave lyder, og derfor har man normalt audiogram, men man klarer ikke nødvendighvis å prosessere hva som blir sagt. Skal selvfølgelig ikke si at det er dette du har, men det er et interessant fenomen som kommer mer frem i dagens lys enn tidligere. Endret 15. desember 2016 av AnnonymG 1 Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 (endret) jeg kan høre noen som prøver å liste seg rundt i sokker. Hvis du snakker til meg uten å se på meg, slik at jeg kan ikke lese lepper så har jeg ikke sjans. Og dette ender opp med at jeg må lese lepper, men det er jo så enkelt å høre noen som prøver å luske rundt. Endret 16. desember 2016 av Dr. Jones Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 jeg kan høre noen som prøver å liste seg rundt i sokker. Hvis du snakker til meg uten å se på meg, slik at jeg kan ikke lese lepper så har jeg ikke sjans. Og dette ender opp med at jeg må lese lepper, men det er jo så enkelt å høre noen som prøver å luske rundt. kanskje du har en dip i 1000hz området? dette gjør at det kan være vanskelig å høre hva som blir sagt. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 (endret) Jeg vet det er noe gærnt i allefall. Jeg overdriver/underdriver ikke engang når jeg drar ut sokketeorien min. EDIT: Men så kan man jo også venne seg til det, også kjenne etter vibrasjoner. Jeg var i utgangspunktet irritert på folk da jeg sa "Ikke mumle så jævlig!" "Kan du rette munnen din mot meg når du snakker?!" Nå er det blitt vanesak at jeg ignorerer folk som ikke snakker mot meg. Kun for å være barnslig. Fikk jo grei nok score i hørselstester, så jeg har gått rundt og trodde folk mumlet. Endret 16. desember 2016 av Dr. Jones Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Jeg vet det er noe gærnt i allefall. Jeg overdriver/underdriver ikke engang når jeg drar ut sokketeorien min. EDIT: Men så kan man jo også venne seg til det, også kjenne etter vibrasjoner. Jeg var i utgangspunktet irritert på folk da jeg sa "Ikke mumle så jævlig!" "Kan du rette munnen din mot meg når du snakker?!" Nå er det blitt vanesak at jeg ignorerer folk som ikke snakker mot meg. Kun for å være barnslig. Fikk jo grei nok score i hørselstester, så jeg har gått rundt og trodde folk mumlet. Man kan aldri være sikker over nettet, men slik du forteller så høres dette veldig ut som cochlear synaptopathy. Et vanlig audiogram kan ikke avdekke dette, da det finnes mange kompensatoriske mekanismer i hørsels-organet, som kan "dekke" for små hørselstap. Cochlear synaptopathy er som beskrevet en tilstand hvor synapsene mellom hår-cellene og nerven (cochlear nerven) blir ødelagt i en rekke celler, men ikke alle. Dette har man forbundet med støyskade, men også genetiske tendenser. Denne tilstanden er lite belyst, tross at den er blitt mer og mer vanlig. Per i dag kan man ikke gjøre noe særlig med det, men det er mange gode fremtidsutsikter, dog man må nok vente 5-10 år før man ser hva som er på det kliniske markedet. Det er ventet gen-terapi og evt. stamcelleterapi innen de neste 10 år som kan regenerere tapt hørsel. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå